عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی

پیشنهادات بیمه مرکزی درباره بیمه مجتمع‌های تجاری

خودروهای گران‌قیمت باید بیمه بدنه بخرند

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به بیمه ۳۵ درصد از واحدهای ساختمان پلاسکو، گفت: نمی‌توانیم بیمه آتش سوزی را اجبار کنیم اما مجتمع های تجاری می‌توانند واحدهای تجاری را برای داشتن بیمه‌نامه الزام کنند.

پیشنهادات بیمه مرکزی درباره بیمه مجتمع‌های تجاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، عبدالناصر همتی صبح امروز در نشستی خبری به تشریح عملکرد صنعت بیمه در دولت یازدهم پرداخت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. در عین حال به دلیل فراگیری خبر حادثه ساختمان پلاسکو بخش عمده و اصلی پرسش و پاسخ‌ها بر این مسئله متمرکز شد.

    همتی درباره حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو گفت: متأسفانه حادثه بسیار غم‌بار بود و جبران خسارات جانی امکان‌پذیر نیست، در عین حال کار شرکت‌ بیمه این است که وقتی حق بیمه گرفته‌، در موعد مقرر خسارت را بپردازد.

    رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو 14 شرکت بیمه درگیر هستند، افزود: براساس آخرین اطلاعات 210 واحد ساختمان پلاسکو بیمه‌نامه داشتند که 35 درصد کل واحدها را تشکیل می‌دهند.

    وی سقف تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر در ساختمان پلاسکو را 49 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تا دیروز 9 میلیارد تومان از خسارت واحدها پرداخت شده است.

    به گفته همتی آتش‌نشان‌ها پوشش‌های لازم بیمه‌های عمر، تکمیلی و بیمه مسئولیت آتش‌نشانی را دارند که با احراز بیمه مسئولیت آتش‌نشانی، خسارت پرداخت خواهد شد.

    رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیدی برای اجباری شدن بیمه آتش‌سوزی وجود دارد، گفت: بسیاری معتقدند بیمه یک امر شخصی است و نمی‌توان اجبار کرد ولی مجتمع‌های تجاری می‌توانند براساس مسئولیت واحدها در برابر یکدیگر و مسئولیت خود در برابر آنان این الزام را به وجود آورند.

    وی اضافه کرد: ما این پیشنهاد را به دولت داده‌ایم و شورای شهر هم در صدد انجام تدابیری در این زمینه است.

    همتی در خصوص آتش‌سوزی پلاسکو همچنین گفت: متاسفانه مدیریت ریسک ایمنی در کشور خیلی ضعیف است و بسیاری به این مسئله توجه نمی‌کنند. برای بیمه هر واحد ریسک آن باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی با اشاره به ریسک بالای بیمه ساختمان پلاسکو گفت: اگر حادثه اینقدر فاجعه‌بار نبود باید با شرکت‌های بیمه برخورد می‌شد، چون ساختمانی با ریسک تا این حد را اصلاً نباید بیمه می‌کردند.

    همتی در پاسخ به این پرسش که احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی پلاسکو مطرح است، چرا در شرایطی که هنوز علت آتش‌سوزی مشخص نیست شرکت‌های بیمه وارد فرآیند پرداخت خسارت شده‌اند، گفت: اولین بار است من چنین چیزی می‌شنوم، اتفاقی است که افتاده و بیمه هم باید برای پرداخت خسارت به موقع وارد عمل می‌شد.

    *حذف مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه در لایحه دولت

    رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص حذف مالیات ارزش افزوده از صنعت بیمه گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعتی که قرار است توسعه پیدا کند و یک امر اجتماعی است نقض غرض خواهد بود.

    وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در صدد حذف مالیات ارزش افزوده برای صنعت بیمه بوده و در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاحات لازم صورت گرفته است، گفت: از نمایندگان مجلس استدعای همکاری داریم و اگر این اصلاحیه تصویب شود حق بیمه در صنعت 9 درصد ارزان خواهد شد.

    *تعهد قانونی مقصر و شرکت بیمه در تصادف با خودروهای گران قیمت 126 میلیون تومان است

    رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص ابهام بیمه خودروهای گران‌قیمت تاکید کرد: طبق قانون مقصر حادثه و شرکت بیمه در تصادف خودروهای گران قیمت حداکثر 126 میلیون تومان تعهد دارند. مثلاً اگر ارزش یک خودرو 500 میلیون تومان بود و در تصادف کاپوت خودرو به ارزش 40 میلیون تومان خسارت دید، شرکت بیمه ومقصر حادثه بیش از 10 میلیون مسئولیت ندارد، بنابراین کسانی که خودروهای گران قیمت دارند باید بیمه‌نامه بدنه خریداری کنند.

    خبرنگار فارس از رئیس کل بیمه مرکزی پرسید رتبه توان گری مالی بیمه ایران در بین شرکت‌های بیمه 4 اعلام شده است این در شرایطی است که بیمه مرکزی به مردم برای خرید بیمه‌نامه توجه به توانگری مالی شرکت‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد.

    رئیس کل بیمه مرکزی پاسخ داد: بیمه ایران 100 درصد دولتی است و پشتوانه‌اش دولت است بنابراین مردم نباید خیلی نگران باشند.

    *زیان انباشته بیمه ایران دلیل رتبه پائین توانگری مالی/ جای نگرانی نیست

    وی مشکل توانگری مالی بیمه ایران را زیان انباشته سال‌های قبل عنوان کرد و افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بیمه مسئله بیمه ایران مطرح شد و قرار است در این رابطه اقدامات لازم صورت گیرد.

    وی استفاده از پوشش‌های اتکایی، کنترل بیمه‌نامه‌هایی که بیمه ایران عرضه می‌کند و پیگیری مجدانه افزایش سرمایه بیمه ایران را از جمله اقدامات در دستور کار در این رابطه دانست و افزود: بیمه گذاران نباید در این رابطه نگرانی داشته باشند.

    همتی در پاسخ به این پرسش که بدهی‌های معوق دولت به بیمه ایران چقدر در این زیان انباشته تاثیر گذار است، گفت: بیش از 4 تا 5 واحد در رتبه‌بندی شرکت تاثیرگذار نیست.

    *مبنای پرداخت دیه همچنان قیمت شتر است

    وی در خصوص احتمال تغییر مبنای پرداخت دیه گفت: مبنای دیه براساس مبانی فقهی و اعلامی قوه قضاییه فعلاً شتر است.

    *ساختمان‌های دولتی بیمه آتش‌سوزی دارند

    وی در خصوص بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌های دولتی گفت: ساختمان‌های دولتی بیمه‌های لازم را دارند و این مسئله مورد تاکید جدی حسابرسان دولتی است.

    *وزارت بهداشت و نیروی انتظامی بابت عوارض دریافتی از بیمه‌ها گزارش نمی‌دهند

    همتی همچنین در خصوص عوارض پرداختی صنعت بیمه به نیروی انتظامی و وزارت بهداشت اظهارداشت: طبق قانون بیمه مرکزی باید بر عوارض پرداختی نظارت کند و گزارش دهد، متاسفانه نیروی انتظامی و وزارت بهداشت به ما گزارش کامل نمی‌دهند. با کمیسیون اقتصادی مجلس صحبت کرده‌ایم و قرار شد هر 3 ماه یکبار این گزارش را از ما بخواهند و اگر ارائه نشده بود از مراجع ذیربط درخواست کنند.

    رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: سالانه 300 تا 350 هزار مجروح تصادفی را به بیمارستان‌ها می‌برند و بیمارستان‌های دولتی مجاناً به آنها خدمات می‌دهند. اگر این خدمات صورت نمی‌گرفت شرکت‌های بیمه باید خسارت را پرداخت می‌کردند.

    وی در خصوص تغییر بخش IT بیمه مرکزی معاونت و مباحثی که در خصوص مقاومت در بدنه بیمه مرکزی در این باره وجود دارد، گفت: مشکل ما مدیریتی نیست بلکه امکانات است. مقاومتی در کار نیست. مجوز استخدام متخصصان آی تی و نرم افزار را از دولت گرفته‌ایم و بحث ارتقای این بخش در بیمه مرکزی جدی است.

    *افزایش مراجعات برای خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی

    همتی در پاسخ به این پرسش که آیا آتش‌سوزی پلاسکو موجب افزایش مراجعات برای بیمه آتش‌سوزی شده است، گفت: بله مراجعات برای خرید بیمه‌نامه افزایش یافته است.

    وی در عین حال ابراز امیداورای کرد این رویکرد مقطعی نباشد.

    *مشاوره با کارشناسان نظارت بیمه مرکزی برای خرید بیمه عمر

    رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص عدم تعهد شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت بیمه عمر هم گفت: قبول ندارم که شرکت‌ها در متن قرارداد به گونه‌ای عمل می‌کنند که پرداخت خسارت با مانع مواجه شود، اما خریداران بیمه عمر برای اطمینان می‌توانند به حوزه نظارت بیمه مرکزی مراجعه و با کارشناسان این بخش مشورت‌های لازم را داشته باشند. علاوه بر این می‌توانند از طریق کارگزاری ها بیمه نامه‌ را خریداری کنند که مشاوران خوبی هستند.

    رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی درباره حقوق‌های نجومی که برای اولین بار از بیمه مرکزی مطرح شد، گفت: دولت مقررات سفت و سختی در این رابطه گذاشته و هر 3 ماه یکبار گزارش می‌گیرند و وزارت اقتصاد هم نظارت‌های خود را دارد.

    *همچنان درگیر فروش بیمه‌نامه توسط خودروسازان هستیم

    همتی درباره فروش اجباری بیمه شخص ثالث خودرو توسط خودروسازان اظهارداشت: ما درگیر این مسئله هستیم ، خودروسازان ادعا داشتند 17.5درصد حق بیمه را بگیرند که از اول سال جلوی آن را گرفتیم.

    وی ادامه داد: شرکت‌های خودروساز پول را از مردم نقد می‌گیرند و به شرکت‌ها قسطی می‌دهند، ما تلاش کرده‌ایم ولی زورمان نرسیده است و فروشنده اتومبیل تصمیم می‌گیرد .

    به گفته وی بحث صدور بیمه‌نامه‌های یک هفته‌ای برای خودروهای صفر مطرح است که در این رابطه باید به توافقات لازم رسید.

    همتی تاکید کرد: ما می‌گوییم به جای رویه موجود خریدار خودرو خودش از شرکت بیمه‌نامه قسطی بخرد.

    *حضور شرکت‌ های خارجی نهایی نشده است

    وی در خصوص حضور شرکت‌ها و بیمه‌های خارجی در صنعت بیمه گفت: هنوز این موضوع نهایی نشده آنها شرایط بین‌المللی و داخلی را ارزیابی می‌کنند و لی این اتفاق می‌افتد.

    *تاسیس صندوق حوادث طبیعی در نوبت تصویب مجلس

    همتی در خصوص آمادگی شرکت‌های بیمه در مقابل حادثه‌ای مثل زلزله تهران، گفت: هیچ‌کس آمادگی ندارد چه رسد به صنعت بیمه، قانون تأسیس صندوق حوادث طبیعی چندی پیش در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان 5 ایراد به آن گرفته است امیدواریم پس از تصویب بودجه 96 در مجلس نهایی شده و بتوانیم در سال 96 شاهد تاسیس این صندوق باشیم.

    *عملکرد دولت یازدهم در صنعت بیمه

    به گزارش خبرنگار فارس،‌در ابتدای این نشست همتی عملکرد صنعت بیمه در دولت یازدهم را در 10 محور قابل بررسی دانست و گفت: یکی از کارهای مهم که باعث کنترل و نظارت بیمه مرکزی می‌شود سامانه سنهاب است.

    وی ادامه داد: ابتدا سنهاب برای کنترل بیمه اتکایی و اجباری راه‌اندازی شد اما الان نظارت بر ارکان مختلف بیمه از این طریق انجام می‌‌شود و تکمیل سامانه در حال انجام است.

    همتی دومین دستاورد صنعت بیمه را تلاش برای توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشور ذکر کرد و گفت: صنعت بیمه رشد خوبی داشته و می‌توان گفت ضریب نفوذ از 1.7 درصد در ابتدای دولت به 2.1 درصد رسیده است و 0.4 درصد رشد نفوذ بیمه‌ها را داشته‌ایم.

    به گفته رئیس کل بیمه مرکزی لازمه توسعه بیمه رشد پرتفو در رشته‌های مختلف است و همانطور که قبلا هم مطرح شد مشکل اصلی توسعه بیمه‌های عمر است که امیدواریم در سال‌های آتی محقق شود.

    همتی در این رابطه افزایش سهم بیمه‌های زندگی به 50 درصد در سبد محصولات بیمه‌ای را دست یافتنی دانست.

    همتی اصلاح قانون بیمه شخص ثالث را سومین اقدام عنوان کرد و گفت: باید 16 آیین‌نامه اجرایی برای این قانون تصویب شود چند آیین‌نامه را برای تصویب به دولت فرستاده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با تصویب سایر آیین‌نامه‌ها از ابتدای سال 96 قانون را به طور کامل اجرا کنیم.

    رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اقدام دیگر ایجاد حساب اتکایی ویژه و استفاده از ظرفیت صنعت بیمه در تامین بخش اتکایی است و این پیشنهاد خود من بود که یک میلیارد دلار برای بیمه اتکایی در شرایط بحرانی در اختیار بیمه مرکزی قرار گیرد.

    همتی تصری کرد: در پسا برجام روابط خوبی با بیمه‌های خارجی برقرار شده است. اتکایی بیمه کشتی‌ و نفتکش‌ها به خارج منتقل شده و دیگر در این زمینه مشکلی نداریم.

    وی با اشاره به خسارت حوادثی چون پتروشیمی بوعلی که بیش از 100 میلیون دلار است، تاکید کرد: ما اعتقاد به توزیع ریسک داریم و اخذ پوشش‌های بین‌المللی دقیقا در راستای اقتصاد مقاومتی است.اینگونه خسارت‌ها میتوانست به خارج منتقل شود.

    همتی گام دیگر را توسعه بیمه‌های عمر دانست و گفت: سهم بیمه‌های عمر در پرتفوی بیمه به 13 درصد رسیده در حالی که در سال‌های قبل 9 درصد بود.

    رئیس کل بیمه مرکزی تقویت نظارت و کنترل توانگری شرکت‌های بیمه و اجرای ماده 90 در راستای تایید صلاحیت مدیران بیمه را از دیگر دستاوردهای این صنعت دانست و گفت: امیدواریم با تصویب آیین‌نامه حاکمیت شرکتی بتوان این آیین‌نامه را هم در شرکت‌های بیمه اجرا کرد.

    رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: شرکت بیمه یک کاغذ می‌فروشد و مقام ناظر باید نظارت کند در پرداخت خسارت اقدامات لازم صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو