عصر بازار

بهبود روابط بانکی ایران با دنیا تا پایان ۹۵

عصر اعتبار- معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران از بهبود روابط بانکی ایران با دنیا تا پایان سال ۹۵ خبر داد.

بهبود روابط بانکی ایران با دنیا تا پایان ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، درباره پیش بینی  وضعیت روابط بانکی ایران با دنیا، افزود: به نظر من تا پایان سال بخش عمده ای از مشکلات بانکی کشور با دنیا حل خواهد شد البته بهبود روابط مستلزم این است که نگاه دولتمردان آمریکایی به این روابط چگونه باشد.

    وی ادامه داد: عادی شدن روابط بانکی ایران با سایر کشورها، کمی زمان بر است و نمی‌توان توقع داشت، رابطه ای که طی یک دهه کاهش یافته، یک شبه ترمیم و بهبود یابد.

    این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه برای بازسازی روابط نیازمند زمان هستیم، ادامه داد: با گذشت یک سال از اجرای برجام، علی رغم سنگ اندازی های آمریکا، شاهد نتایج خوبی از اجرای این عهدنامه بودیم. البته اگر برخی اقدامات آمریکا که چاشنی قانونی هم به آن افزوده شده، نبود، روابط ایران با بانک ها و موسسات مالی جهانی شکل عادی تری به خود داشت. البته ایران هم طی این مدت سکوت نکرده و مراتب اعتراض خود را به گوش مراجع جهانی رسانده است.

    این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: بانک های بزرگ دنیا تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند اما به دلیل تجربیات ناشی از ارتباط با ایران در گذشته و جریمه هایی که از سوی آمریکا شده  اند محتاط تر نسبت به ایجاد ارتباط دوباره اقدام می کنند.

    کرباسی با اشاره به روی کارآمدن دولت جدید آمریکا، گفت: با توجه به روی کار آمدن این دولت و نبود نگاه درست از دیدگاه ها و تصمیمات سیاسی و اقتصادی به موضوع برجام، باید تا پایان 2017 منتظر باشیم. متاسفانه آمریکایی ها به دنبال مشوش کردن فضا علیه ایران هستند.

    به گفته وی بانک های اروپایی به دنبال ایجاد روابط با ایران هستند و به طور حتم اینگونه فشارها به دولت آمریکا نتیجه بخش خواهد بود.

    معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران درباره نقش اتاق بازرگانی در تسهیل روابط بانکی، گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است می‌تواند با همکاری سایر اتاق های بازرگانی در کشورهای دیگر بستر مناسبی برای همکای های مالی و بانکی فراهم کند.

    کرباسی افزود: ایران هم اکنون با ترکیه، چین، روسیه و برخی کشورهای آسیایی و برخی کشورهای اروپایی رابطه خوبی دارد که پیش از این اینگونه ارتباط ها وجود نداشت.

    معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دو بانک خاورمیانه و پارسیان با دنیا ارتباط برقرار کرده اند، توضیح داد: هم اکنون برخی بانک های خصوصی به عنوان کارگزار در بخشی بانک های جهانی در حال فعالیت هستند که خوشبختانه ارتباط این بانک ها با دنیا نشان دهنده این است که ترس جهان برای ارتباط با ایران کم رنگ شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی