عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی:

صنعت بیمه آماده برخورد با زلزله نیست

عصر اعتبار- گرفتن رتبه بین المللی فصل جدیدی را در صنعت بیمه ایجاد می کند که شروع فعالیت قبولی بیمه اتکایی از خارج کشور است.

صنعت بیمه آماده برخورد با زلزله نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اخبار پولی مالی، عبد الناصر همتی- رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران روز دوشنبه 4 بهمن ماه 1395 به مناسبت نزدیک شدن به دهه فجر انقلاب اسلامی در نشست خبری شرکت کرد و ضمن ارایه گزارش عملکرد این نهاد در روزهای گذشته از سال 95 به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.
    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار پولی مالی مبنی بر میزان آمادگی صنعت بیمه در شرایط بروز حوادث بزرگی چون زلزله در کلان شهری چون تهران، پاسخ داد: چه عرض کنم، در کشور درمورد زلزله هیچ کس آمادگی ندارد چه برسد به صنعت بیمه. البته فعالیت مناسبی انجام شده است و آن تصویب قانون ( لایحه) صندوق بیمه حوادث طبیعی است. که در مجلس تصویب شد، این قانون (لایحه) خیلی خوبی است  که با اجرای آن یک انقلابی در بیمه زلزله خواهد شد، البته شورای محترم نگهبان به آن 5 ایراد گرفته و آن را به مجلس عودت داده است که ما در این باره نشست های با کمیسیون اقتصادی داشتیم و راجع به آن پیشنهاد های اصلاحی دادیم.

    رئیس کل بیمه مرکزی افزود: من امیدوارم بعد از تصویب بودجه، قانون صندوق بیمه حوادث طبیعی حتما در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و تا پایان سال انشا الله قانون تاسیس صندوق بیمه تصویب و ابلاغ شود و ما سال 96 بتوانیم این صندوق را تاسیس بکنیم.
    وی در ادامه پاسخ خود تاکید کرد: تا حالا نه، شما وضعیت بیمه آتش سوزی ما که میبینید چگونه است، حالا زلزله یکی از ملحقات بیمه آتش سوزی است. بنابر این نه بیمه ها پوشش کافی و آمادگی در مقابل زلزله دارند و نه در کشور آمادگی کامل داریم .

    وی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: یک ساختمان آتش گرفته و با این که همه امکانات جمع شده است، هنوز هم اعلام می کنیم اگر کسی چیزی دارد بیاورد تا ما استفاده کنیم؛ ما امیدواریم که سیستم کشور و سیستم بیمه ای مان بیش از این که الان آمادگی دارد برای زلزله امادگی کسب نماید.
    همتی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این که ضریب نفوذ بیمه در طول فعالیت دولت یازدهم به 2.1 درصد رسیده است، افزود: در ٩ ماهه اول امسال رشته بیمه زندگی حدود 13.1 درصد از کل پرتفوی بازار بود که در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای نوظهور رقم مطلوبی است.
    به گفته وی: سهم حق بیمه زندگی در ایران در سال اول دولت یازدهم به ٩.١ درصد رسید که نسبت به سال قبل ١.٣ واحد بیشتر بوده است. این نسبت در سال دوم به ١۰.٨ درصد و در سال سوم فعالیت دولت به ١٢.١ درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن ١.٣ واحد بیشتر شده است.
    رییس کل بیمه مرکزی در ادامه از کاهش نرخ بیمه ها در سال آتی خبر داد و گفت: در نشست اخیر هیات دولت مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه حذف شد که در صورت تصویب نهایی این موضوع، همه بیمه ها از سال آینده ٩ درصد ارزان می شود.
    همتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب قانون جدی شخص ثالث و تلاش بیمه مرکزی در تصویب آن؛ پیرامون دلایل تعریف یک بیمه نامه اجباری برای خریداران خودرو تصریح کرد: بیمه مرکزی پیشنهاد داده است فقط یکهفته بیمه نامه صادر شود و خریدار خودرو بعد از این مدت خود می تواند تصمیم بگیرد که از چه بیمه ای استفاه کند.
    وی با بیان این که می توانیم پوشش بیمه آتش سوزی را از طریق مدیریت مجتمع صادر کنیم، افزود: بیمه آتش سوزی اختیاری است و نمی توان آن را برای مردم اجباری کرد اما مجتمع های بزرگ می توانند بیمه را متعهدانه انجام دهند، زیرا خسارت به یک واحد به دیگر واحدها نیز وارد می شود.
    رییس کل بیمه مرکزی افزود: اگر از زاویه مسولیت به موضوع آتش سوزی نگاه کنیم، می توان این تعهد را برای مردم ایجاد کرد، اما تا زمانی که قانونی نشود نمی توان مردم را به اجبار وادار کرد.باید بیمه مسولیت در شورای شهر و به صورت قانون کلی تصویب شود اما بیمه به تنهایی نمی تواند آن را اجبار کند.
    رییس کل بیمه مرکزی یادآور شد: حادثه آتش سوزی در مرکز تجاری پلاسکو سبب شده است تعداد مراجعه کنندگان به شرکت های بیمه برای بیمه آتش سوزی در روزهای اخیر افزایش یابد.
    همتی با اشاره به کارهای ارزشمندی که در دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت بیمه کشور انجام شده است، گفت: راه اندازی سامانه 'سنهاب' یکی از تحولات بزرگ در صنعت بیمه است که امیدواریم با تکمیل بخش های باقیمانده، تقویت، تکمیل و توسعه سامانه یاد شده یک سیستم کامل و به روز در زمینه کنترل و هدایت صنعت بیمه داشته باشیم.
    وی با بیان ظالمانه بودن تحریم ها گفت: صنعت بیمه یکی از صنایعی بود که به واسطه تحریم ها متاثر شد اما با تمهیدات بیمه مرکزی توانایی این صنعت تقویت شد و توانست با ابتکار، بر مشکلات غلبه کند.
    همتی در ادامه گفت: بیمه مرکزی براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ایجاد حساب ویژه اتکایی توانست ظرفیت مشترک بازار را افزایش دهد.
    به گفته همتی صنعت بیمه در این دوران توانست با حمایت مسوولان اعتماد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را بیش از پیش جلب کند.
    وی با اشاره به دوران پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیز گفت: دیدارهای دو جانبه با سران شرکت های بیمه خارجی از جمله بهبود صنعت بیمه پس از برجام بوده است.
    رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اعلام این که هم اکنون برای گرفتن رتبه بین المللی (ریتینگ) مذاکراتی را شروع کرده ایم ، تصریح کرد: این کار فصل جدیدی را در صنعت بیمه ایجاد می کند که شروع فعالیت قبولی بیمه اتکایی از خارج کشور است.
    همتی با بیان این که ما در منطقه حرف جدی از نظر نیروی انسانی و تجارب دوران تحریم داریم، بهبود حمل و نقل دریایی و بیمه صنعت نفت را از دستاوردهای مهم پس از برجام ذکر کرد و گفت: باید پوشش بیمه اتکایی خارجی داشته باشیم، به طوری که ریسک را توزیع کنیم. اگر اتفاقی بیافتد هیچکس مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد و تنها باید بیمه مرکزی جوابگو باشد.
    وی با اشاره به بیمه پتروشیمی توضیح داد: در مدت 6 سال 10میلیون یورو برای این صنعت حق بیمه دریافت شد و اتفاقی نیفتاد اما با آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی حدود 100 میلیون دلار از سوی بیمه پرداخت شد که با این پرداخت 40 میلیون دلار منفی شدیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو