عصر بازار

پیش‌بینی مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز و تصویب فصل مالیات سبز

عصر اعتبار- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه وای بر ما اگر فراموش کنیم دولت یازدهم در چه شرایط اقتصادی کار خود را آغاز کرده است از رشد صنایع و خدمات سبز در کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز برگزیده در لایحه هوای پاک و تصویب فصل مالیات سبز در لایحه ارزش افزوده دو اقدام مهم برای سبز شدن فرآیند صنعتی کشور است.

پیش‌بینی مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز و تصویب فصل مالیات سبز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در همایش ملی صنعت و خدمات سبز با اشاره به اینکه از همه کسانی که با خدماتشان سعی کردند منحنی رشد اقتصادی ایران را از منحنی تخریب و آلودگی جدا کنند تشکر می‌کنم گفت: رشد سبز اشتغال، تولید، ارزش افزوده، اقتصاد مقاومتی و حفظ محیط زیست در نتیجه خدمات و اقدامات برخی از واحدهای صنعتی محقق شده است.

    وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی و خدماتی سبز با مشکلات سختی‌ها و موانع بسیار در مسیر خود ایستادگی کرده و در کنار اشتغال زایی و رشد اقتصادی حفظ طبیعت ایران را نیز رقم زده‌اند اظهار کرد: این افراد باعث شدند تا امید به آینده ایران ایجاد شود. همچنین از وزارتخانه‌های صنایع، نیرو، دفاع و ... که در زمینه دستیابی به صنایع و خدمات سبز کمک رسان ما بودند تشکر می‌کنم.

    وای بر ما اگر فراموش کنیم که دولت یازدهم در چه شرایط اقتصادی کار خود را آغاز کرد

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در شرایط حاضر از لحاظ کمی و کیفی همکاری‌های خوبی در بحث خدمات و صنعت سبز داریم تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که دولت یازدهم را در چه شرایط اقتصادی تحویل گرفتیم. وای بر ما اگر فراموش کنیم که در چه شرایطی بودیم و امروز با همت دولت در چه شرایط اقتصادی قرار داریم. دولت با وام‌های رو به رشد و امیدوار کننده در مسیر اقتصادی در حرکت است.

    به گفته ابتکار، دولت یازدهم از نقطه‌ای کار خود را شروع کرد که تورم بالای 40 درصد، رشد اقتصادی منفی شش درصد، افزایش نرخ ارز و مناسبات بین المللی آشفته و به هم ریخته بود. این دولت کار خود را پیش برد. امروز هنوز مشکلات بسیاری بر سر راه ما وجود دارد. هیچ کس ادعا نمی کند که به شرایط ایده آل دست پیدا کرده‌ایم اما آنچه روشن است این است که شرایط بسیار سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و در این مدت شعار محیط زیستی بودن دولت حفظ شد.

    وی اظهار کرد: بسیار افتخار می‌کنیم که با وجود همه مشکلات، در دولت یازدهم موضوع محیط زیست را با همت مردم دنبال کرده و گام‌های خوبی در این مسیر برداشتیم. سازمان حفاظت محیط زیست تنها سعی داشت با تشویق‌ها، سیاستگذاری‌ها، حرکت‌های علمی این مسیر را فراهم کند. دولت یازدهم در مسیر حفظ محیط زیست رفتار یکپارچه‌ای داشته است.

    دوره سردرگمی بین محیط زیست اقتصاد، صنعت و تولید سپری شده است

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دولت یازدهم سعی کردیم مباحث محیط زیست را به مباحث اقتصادی گره بزنیم گفت: سعی داشتیم این موضوع را در جامعه جا بیندازیم که در نتیجه بی توجهی به محیط زیست اقتصاد اولین موضوعی است که لطمه می‌بیند. در حقیقت با بی توجهی به محیط زیست سرمایه‌ها و دارایی‌های ملی آسیب می‌بیند. اگر یک سفره آب آلوده شود یک دارایی از کشور نابود شده است.

    ابتکار با تاکید بر اینکه امروز تفکر اقتصادی با تفکر زیست محیطی عجین شده است افزود: دوره رویارویی و سردرگمی بین محیط زیست اقتصاد، صنعت و تولید سپری شده است. در حال حاضر در دوران اقتصاد سبز، توسعه پایدار و اقتصاد دوار قرار داریم. بر اساس اقتصاد دوار هر چیزی که از طبیعت وارد فرآیند اقتصادی می‌شود و ارزش افزوده بر آن مترتب می‌شود باید دو حالت داشته باشد یا مجددا وارد چرخه اقتصاد شود یا به طبیعت باز گردد.

    وی با اشاره به اینکه دیگر مفهوم «دور انداختن» در اقتصاد جهان وجود ندارد، اظهار کرد: هر چیزی در طراحی ابتدایی خود باید به شکلی باشد که بتواند به چرخه اقتصادی باز گردد. با شرایط موجود 10 میلیون پسماند تلفن به طور سالیانه خواهیم داشت. تهران روزانه 7000 تن زباله خانگی تولید می‌کند، 50 هزار تن نخاله و صدها تن پسماند صنعتی تولید می‌شود. همه اینها باید به چرخه اقتصاد باز گردد.

    25 درصد رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته از محل اقتصاد دوار است

    وی با بیان اینکه دوره اقتصاد خطی تمام شده است، گفت: باید تک تک اجزای یک تلفن همراه وارد چرخه صنعتی و تولید شود. هیچ چیز نباید دور ریخته شود و هدر رفت داشته باشد. در حالت دوم باید اجزای مختلف یک محصول تولیدی بتواند به طبیعت برگردد مثل کمپوست. غیر از این چیزی به عنوان پسماند نداریم. صنعتی ترین کشورها 25 درصد رشد اقتصادی خود را از محل اقتصاد دوار فراهم می‌کنند.

    ابتکار با اشاره به ضرورت رونق تفکر سبز، فناوری‌های نوین و پاک در کشور اظهار کرد: در این مدت سعی کردیم این تحول اقتصادی را در برنامه‌های دولت و برنامه ششم توسعه ایجاد کنیم. در حال حاضر یک همگرایی ملی برای حفظ محیط زیست و رشد اقتصاد سبز ایجاد شده است. سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری یک پشتوانه قوی برای ورود قدرتمندانه ما در حوزه اقتصادی سبز بود.

    وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نیز در این دوره با تمام قوا در کنار برنامه‌های محیط زیستی کشور قرار گرفته است افزود: سعی کردیم از فناوری‌های نوین و سبز حمایت کنیم. برگزاری استارت آپ‌های سبز که حمایت از اختراع‌های سبز را به دنبال داشت، حمایت صندوق ملی محیط زیست از مشاغل سبز و تفاهم نامه‌های بین المللی و همچنین برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های توان افزایی در موضوعات مختلف تخصصی را در این دوره پیش گرفتیم.

    معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در زمینه قانون چند اتفاق خوب محیط زیستی طی دو ماه گذشته رخ داده است اظهار کرد: برای اولین بار در ایران بعد از 1.5 سال همکاری با وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصاد دولت در لایحه ارزش افزوده فصل مالیات سبز به تصویب رسید. همچنین در لایحه هوای پاک که بزودی تبدیل به قانون هوای پاک خواهد شد، مشوق مالیاتی برای صنایع سبز برگزیده پیش بینی شده است که می‌تواند به سبز شدن فرآیند صنعتی کشور کمک کند.

    وی افزود: امیدواریم لایحه هوای پاک به سرعت در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شود تا در کنار بحث مالیات‌ها، جرایم و قوانین بازدارنده مشوق‌ها را نیز داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو