عصر بازار

وزیر امور خارجه:

سیاست ما توسعه اقتصادی کشور است

عصر اعتبار- وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اسنپ بک راهی برای تضمین برجام است، گفت: نگاه سیاست خارجی، به توسعه اقتصادی کشور است.

سیاست ما توسعه اقتصادی کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمدجواد ظریف در بیست و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه رویکرد برجام در واقع رفع موانع کشور بوده است، گفت: ایجاد این موانع در مسیر تجارت و توسعه ایران چندین سال طول کشید و در واقع موانعی که در سال های دهه 80 ایجاد شد یکباره نبوده است.

    وی با اشاره به اینکه حتی اگر به خاطر داشته باشید وقتی اتحادیه اروپا قصد داشت تحریم نفتی را اعمال کند شش ماه به خودش فرصت داد، گفت: ما به اشتباه تصور کردیم که این شش ماه فرصت را به ما داده است در حالی به خودش این فرصت را داد که بتواند از مسیر های دیگر این نفت را خریداری کند.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه به همین دلیل دیدیم که با شروع تحریم ها قیمت نفت هم کاهش یافت، افزود: حتی ایالات متحده وقتی تحریم های نفتی ایران را اعمال کرد سایر کشورها را موظف کرد تا هر شش ماه 20 درصد از خرید نفت را کم کنند و وزارت انرژی آمریکا را موظف کرد که این اقدام را رصد کند.

    ظریف با تاکید بر اینکه آنها با برنامه ریزی تحریم ها را اعمال کردند، اظهار داشت: اگر به تعاملات بانکی نگاه کنیم. از سال 89 و 90 ایران 670 کارگزاری داشت که این روند به صورت تدریجی کاهش یافته و به 50 کارگزاری رسیده است بنابراین زمان می برد تا دوباره به حالت ابتدایی بازگردد.

    وزیر امور خارجه با اعلام اینکه بنابراین تحریم ها به صورت تدریجی برای کشور اتفاق افتاد و کشور را از امکاناتی محروم کرد، گفت: اما در طول این مدت دنیا متوقف نبود و به حرکت خود ادامه داد.

    ظریف ادامه داد: به خصوص اینکه بیشترین تحولات در حوزه بانکی رخ داد به دلیل مشکلات اقتصادی که در سال های پیش کشورهای امریکا و اروپا با آن رو به رو بودند اما در این شرایط ما بیرون از این بازی بودیم و خیلی هم نگران نبودیم.

    وی افزود: ما به ناگهان با همه این مشکلات رو به رو شدیم ضمن آنکه قبل از تحریم ها هم اینگونه نبود که کشور ما با مشکلی رو به رو نباشد در واقع تحریم یوترن به دهه 80 و 90 میلادی مربوط می شود همچنین تحریم داماتو مربوط به دهه 80 و 90 میلادی است.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در همان زمان ما علیه ایالت متحده در دادگاه لاهه شکایت کردیم، گفت: برجام آنچه که توانست این بود که این موانع را رفع کند و نکته دیگر اینکه به بهانه موضوع هسته ای پرونده ایران به شورای امنیت رفت و این تحریم ها یک فضای بین المللی را علیه ایران ایجاد کرد.

    وی با تاکید بر اینکه تحریم ها بیش از آنکه مقررات باشند، ایجاد یک فضاست، گفت: اولین نکته این است که برجام توانست فضای روانی جهان را در مورد ایران آرام کند. به همین دلیل بدخواهان ایران در خارج از کشور تلاش می کنند تا نگذارند این آرامش در فضا ایجاد شود.

    ظریف ادامه داد: وقتی سناتور جمهوری خواه به رهبران ایران نامه می نویسد که به اوباما اعتماد نکنید دلش برای ما نسوخته است بلکه می خواهد این پیام را به دنیا بدهد که همچنان با وجود برجام فضای روانی خوبی برای ایران نیست.

    وی ادامه داد: اگر می بینیم که سناتورهای آمریکایی بیش از 50 لایحه و طرح قانونی را به مجلس و سنا می برند به این معنی است که می خواهند بگویند ارتباط با ایران همچنان خطرناک و هزینه دار است.

    وی با اشاره به استفاده از جمله هزینه حیثیتی کار با ایران گفت: استفاده از این جمله در میان آنها به این معناست که موضوع فقط قوانین نیست و همکاری با ایران حیثیت ما را خراب می کند.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وظیفه ما به عنوان کارگزاران و شما به عنوان کارآفرینان این است که مراقب باشید تا برجام تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرد، گفت: این به مقداری تلاش و ریسک پذیری نیاز دارد من خصوصیت ریسک پذیری ندارم و اگر داشتم در کسب و کار خانوادگی می ماندم بنابراین شما هستید می دانید که چطور بدون ریسک و خطر کردن امکان پیشرفت وجود ندارد.

    ظریف با اشاره به اینکه بار سنگینی بر دوش بخش خصوصی است، اظهار داشت: همانطور که بخش خصوصی بیشترین منفعت را از برجام می برد بیشترین هزینه هم بر عهده بخش خصوصی است.

    وی با بیان اینکه گاهی آقایان زنگنه و آخوندی از من تشکر می کنند که زمینه افزایش فروش نفت و خرید هواپیما را فراهم کردم، گفت: من به آنها گفتم که من از شما متشکرم زیرا با اقدام خود باعث شدید برجام حفظ شود.

    وی با اشاره به تحریم های علیه نفت، حمل و نقل و بانک گفت: در حوزه نفت و حمل و نقل توانستیم به دلیل تلاش وسیع برادران و خواهران نشان دهیم که برجام می تواند حرکت کند اما در حوزه بانکی همانطور که می دانید بانک ها محافظه کار هستند و با تدریج پیش می روند.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برجام جزیی از واقعیت دنیاست، گفت: برجام یک توافق بود و ما توانستیم با شش کشور عمده دنیا که می خواستند علیه ایران کار خود را پیش ببرند توافق کردیم در برجام آمریکا بیش از ما شرایط را پذیرفته است و سیاست های زیادی را کنار گذاشت.

    ظریف با اشاره به اینکه آنها معتقد بودند تحریم ها بزرگترین سرمایه علیه ایران است، اظهار داشت: به هر حال موضوع این است که برجام فضایی ایجاد کرده که باید از آن استفاده کنیم. همچنین برخی سناتورهای آمریکایی به مسئولان مذاکره خودشان می گفتند که شما با پذیرش عبارات ایران ما را از تحریم دوباره ایران محروم کردید.

    وی با اشاره به تاثیر اسنپ بک در توافق برجام گفت: اسنپ بک به معنی ضعف برجام نیست بلکه به معنای ادامه آن است و این نشان می دهد که ما هیچ کدام به هم اعتماد نداریم.

    وی با بیان اینکه آورده ما در برجام، برنامه هسته ای و آورده آنها، تحریم ها بود، گفت: ما برای آنکه برنامه هسته ای را برگردانیم نیاز به اجازه آنها نداریم و زمانی که ایران به جمع بندی برسد که ضمانتی برای این توافق وجود ندارد دوباره می تواند برگردد.

    وی تصریح کرد: برنامه هسته ای در اختیار ماست و هر موقع که بخواهیم می توانیم بازگردیم ولی آنها برای ادامه تحریم ها باید یک روند طولانی را طی کنند بنابراین اسنپ بک زمینه ای نیست که هر کس خواست توافق را بر هم بزند بلکه ضمانتی برای برجام است.

    ظریف ادامه داد: در مذاکرات می گفتند وقتی به موضوع تجارت می رسیم به متحدان خود هم اعتماد نداریم، به دلیل تنوع روابط در بخش های مختلف تجارت با ایران به همین دلیل ما اسنپ بک را جدی نمی دانیم به خصوص اینکه یک شرکت انگلیسی به همه مشورت می دهد به  همین دلیل در مذاکرات آمریکایی ها را قانع کرده اند که راهنمای جدید مطرح کنند و این موضوع بسیاری از مشکلات را حل کرده است.

    ظریف با بیان اینکه باید توجه کنیم که برجام در فضای کامل بی اعتمدی به نتیجه رسید، گفت: اینکه ما اعتماد نداشتیم مقطعی است اما طرف مقابل هم به ما اعتماد نداشته است به هر حال می دانیم که مبنای همه بحث ها بی اعتمادی است.

    وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران در حال حاضر در همه حوزه های کنش گر است و فقط موضوع نیست، گفت: یک زمان کشورهای در حال توسعه فقط موضوع بودند اما الان ما خودمان تعیین کننده ایم بنابراین این طور نیست که ما اینجا باشیم تا یک نفر برجام را نقض کند.

    وی با اشاره به اینکه پیشنهادات بخش خصوصی را قبول دارم، گفت: ما یک سازمان سیاسی امنیتی بودیم و سیاست خارجی ما از این وزارتخانه یک سازمان سیاسی امنیتی ساخته بود اما از ابتدای دولت یازدهم ما گفتیم که سیاست خارجی باید برای توسعه کشور باشد نه هزینه ای برای آن.

    ظریف با تاکید بر اینکه ما می خواهیم در خدمت وسعه باشیم اما ابزار کامل در اختیار نداریم، گفت: ما قائم مقام وزیر امور خارجه را مسئول اقتصادی قرار دادیم و به سفارتخانه ها هم گفتیم که بر اساس کار اقتصادی به شما نمره می دهیم و به آنها دستور دادیم که در سفارتخانه ها باید بر روی بخش خصوصی باز باشد.

    وی با توجه به اینکه توجه ما به فساد مالی بسیار سنگین است، گفت: یکی از اقدامات ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی است و تلاش کردم که امکانات دنیا را شناسایی کنیم اما همزمان نیاز داریم که ارتباط بیشتری با شما داشته باشیم.

    ظریف به اعزام وابسته های بازرگانی اشاره کرد و گفت: در این حوزه حاضریم همه جوره همکاری کنیم و در مورد صدور روادید ما بر سر یک دوراهی هستیم زیرا از یک سمت به ما برای افزایش توریست فشار می آورند و از سوی دیگر ما اصرار داریم تا طرف های مقابل هم باید محدودیت های روادیدی را بردارند.

    وزیر امور خارجه ادامه داد: از اولویت های ما در سفرهای خارجی لغو رواید برای توریست های گروهی و بازرگانان است متاسفانه در بسیاری از موارد طرف مقابل به ما تسهیلات نمی دهد اما اگر بخواهیم عمل متقابل کنیم با مشکلات مختلفی رو به رو می شویم زیرا صنعت توریسم هم نیاز به توسعه دارد.

    وی با اشاره به موضوع خرید و فروش وقت های سفارت در ایران گفت: ما در این خصوص انتقاداتی را به سفارتخانه ها منتقل کردیم که آنها باید به ایرانیان احترام بگذارند و در این زمینه نیز با نیروی انتظامی نیز همکاری ها را شروع کردیم اما از هموطنان خودمان در سفارتخانه های خارجی در ایران تقاضا داریم که احترام به حقوق هموطنان را فراموش نکنند و بدانند توهین به هموطن توهین به خودشان و کشور است و همگی باید این را درک کنند.

    ظریف در خصوص موضوع فرش اظهار داشت: فرش نیز مانند هواپیما است و از تعهدات بیرونی برجام بود که در داخل برجام مطرح شد در مورد بازگشت فرش های ایرانی از آمریکا مدتی بحث کردیم و به ما گفتند که مورد به مورد به آن مجوز می دهند اگر این اقدام انجام نشده ما آن را پیگیری می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو