عصر بازار

رئیس بیمه مرکزی:

آغاز مذاکرات برای گرفتن ریتینگ بین المللی در صنعت بیمه

عصر اعتبار- نشست خبری رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت فرارسیدن دهه فجر با حضور بیش از یکصد خبرنگار از رسانه های مختلف امروز برگزار شد.

آغاز مذاکرات برای گرفتن ریتینگ بین المللی در صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، کامل این نشست به شرح زیر است :
     دکتر عبدالناصر همتی در ابتدای این نشست با تشریح فعالیت های برجسته بیمه مرکزی در دولت تدبیر و امید از توسعه سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه و توسعه و بهره برداری کامل از آن به عنوان یکی از فعالیت ها نام برد و گفت: این سامانه یکی از تحولات مهم بیمه کشور است و امیدواریم که با تکمیل بخش های باقی مانده، یک سیستم کامل و بروز در زمینه کنترل و هدایت صنعت بیمه داشته باشیم.

    دکتر همتی از نظارت بر نمایندگان، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت های بیمه به عنوان یکی از ویژگی های این سامانه یاد کرد و گفت : مردم می توانند از طریق این سامانه شکایات خود از شرکت های بیمه را ثبت کنند.

    رئیس کل بیمه مرکزی از تلاش برای توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشور به عنوان یکی دیگر از فعالیت های برجسته بیمه مرکزی نام برد و گفت: این شاخص از 1.7 درصد در ابتدای چهار سال گذشته به 2.1 درصد در سال جاری رسیده است و این روند با قدرت و با تاکید بر توسعه بیمه های عمر ادامه پیدا خواهد کرد.

    رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اصلاح و تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث به عنوان یکی دیگر از فعالیت های مهم بیمه مرکزی گفت: این قانون بسیاری از خلاء های قانون قبلی را برطرف کرده است و اجرای کامل آن مستلزم تدوین 16 آئین نامه مربوطه است که باید به تصویب دولت برسد تا از سال 1396 در کشور بطور کامل اجرا شود هر چند بخش هایی که نیاز به آئین نامه ندارند در حال حاضر عملیاتی شده است.

    رئیس شورای عالی بیمه از ایجاد حساب اتکایی ویژه تحریم برای مقابله با تحریم های ظالمانه بین المللی به عنوان تمهید موفقیت آمیز صنعت بیمه نام برد و گفت: با این رویکرد صنعت بیمه توانست با ابتکار خود بر مشکلات غلبه کند و بطور همزمان زمینه افزایش ضریب نفوذ در کشور را فراهم کند .

    دکتر همتی ادامه داد: با ایجاد این حساب ویژه علاوه بر این که ظرفیت مشترک بازار افزایش یافت تمام پروژه ها و دارایی های بزرگ کشور که سهم زیادی در اقتصاد کلان کشور داشت نیز بیمه شدند .

    وی همچنین اضافه کرد در طول یکسال گذشته موفقیت های خوبی در زمینه روابط با کشورهای خارجی در خصوص بیمه کشتیرانی و نفتکش ها بدست آورده ایم و اکنون مشکلی از بابت این بیمه ها و بیمه های دریایی با رعایت الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی نداریم.

    رئیس کل بیمه مرکزی با ابراز امیدواری از گشایش های ناشی از برجام گفت: در حال حاضر برای گرفتن ریتینگ بین المللی مذاکراتی را آغاز کردیم که فصل جدیدی در صنعت بیمه با شروع فعالیت اتکایی از خارج از کشور ایجاد می کند.

    دکتر همتی با تاکید بر برنامه ریزی لازم برای رشد و توسعه بیمه های عمر گفت: سهم بیمه عمر در پرتفوی بیمه ها در حال حاضر 13.1 درصد است در حالی که چهار سال پیش این رقم 9 درصد بود و این نشان می دهد که ما پوشش های خوبی را داشته ایم و ان شاالله به رشد 50 درصدِ گنجانده شده در برنامه ششم توسعه خواهیم رسید.

    رئیس کل بیمه مرکزی از اقدامات نظارتی بیمه مرکزی به عنوان نقطه عطف بیمه مرکزی یاد کرد و گفت: کنترل توانگری شرکت های بیمه ای و تصویب آئین نامه 90 مرتبط با صلاحیت های تخصصی و حرفه ای مدیران شرکت های بیمه از جمله اقدامات بر جسته ای است که در بیمه مرکزی صورت گرفته است چرا که نهاد ناظر باید به گونه ای شرکتهای بیمه را کنترل کند تا آنها بتوانند در مواقع لزوم خسارتهای وارده را پرداخت کرده و به تعهدات خود عمل کنند.

    رئیس شورایعالی بیمه از توسعه رقابت و دادن اختیار بیشتر به بازار و متعاقب آن افزایش بهره وری به عنوان یکی دیگر از اقدامات برجسته بیمه مرکزی نام برد و گفت: برای اینکه مردم از فضای رقابتی سود ببرند این رقابت ها باید توسعه پیدا کند و منظور از رقابت در صنعت بیمه کشور، افزایش شرکت های بیمه ای و دادن اختیار در تعیین نرخ و رقابت سالم و .... برای ارایه خدمات بهتر است.

    وی تصریح کرد: بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در راستای حمایت از حقوق بیمه گذاران به صورت آنلاین خدمات شرکت های بیمه ای و شبکه فروش را رصد می کند چرا که هدف اصلی، ارائه خدمات جدید با شرایط بهتر است و نمی گذاریم مردم متضرر شوند.

    دکتر همتی در خصوص کاهش انحصار و تصدی گری دولتی ها گفت : اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و در این راستا در بیمه های غیر زندگی اتکایی اجباری از 25 به 15 درصد کاهش یافته و در بیمه های زندگی از 50 به 25 درصد رسیده است و شاخص هرفیندال نیز که نشان انحصار در بازار است نزدیک به 400 واحد در طول سه سال گذشته کاهش یافته است.

    رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تدوین و ارایه لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی به عنوان یکی از اقدامات دیگر بیمه مرکزی گفت: با ارایه این لایحه، انقلابی در زمینه بیمه حوادث طبیعی صورت خواهد گرفت.

    وی در خصوص آخرین وضعیت این لایحه گفت: این لایحه به دلیل ایرادات وارده شورای نگهبان در مجلس درحال بررسی است و با تصویب نهایی این قانون و در نخستین سال اجرای آن سهم مالکان از حق بیمه پایه واحدهای موجود در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ به ترتیب نباید از 5000 ریال ، 7500 ریال و 100000 ریال بیشتر باشد و امیدواریم که با تصویب نهایی این لایحه در سال 96 این صندوق تاسیس شود.

    موضوع توانگری شرکت های بیمه و نظارت بیمه مرکزی از دیگر فعالیت هایی بود که دکتر همتی از آن به عنوان فعالیت برجسته بیمه مرکزی یاد کرد و گفت: هدف از اجرای این برنامه جلب اعتماد مردم به صنعت بیمه و حمایت از حقوق بیمه گذاران است.

    وی از انتشار توانگری مالی شرکتهای بیمه در سایت بیمه مرکزی خبر داد و گفت: این برنامه بمنظور شفاف سازی و رفاه مردم در انتخاب شرکت های بیمه در سایت بیمه مرکزی قابل دسترسی است.

    رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از تاسیس اولین شرکت تخصصی بیمه عمر در کشور خبر داد و گفت: توسعه بیمه های عمر در هر کشور نشان دهنده برنامه ریزی دولت و مردم برای رفاه آینده است و در حال حاضر سیاست اصلی بیمه مرکزی صرفا اعطای پروانه فعالیت به شرکت های بیمه تخصصی و با اولویت شرکت های بیمه زندگی است.

    رئیس کل بیمه مرکزی حاکمیت شرکتی را برای ادامه حیات شرکت های بیمه ضروری دانست و گفت: باید اصل و فرآیندهای اجرایی برای اجرای صحیح این فعالیت پیگیری شود تا گامی موثر در اصلاح روند مدیریت در صنعت بیمه برداشته شود.

    رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود از طرح پژوهش راهبردها و راهکارهای توسعه فرهنگ بیمه و ویرایش سند توسعه فرهنگ بیمه به عنوان فعالیت برجسته دیگر بیمه مرکزی یاد کرد و گفت: از اقدامات جدی بیمه مرکزی آشنایی دانش آموزان با مفاهیم بیمه ای با گنجاندن این مفاهیم در کتابهای درسی و انجام فعالیت های فرهنگی برای آشنایی آحاد مردم با خدمات بیمه ای بوده است.

    پلاسکو و صنعت بیمه

    بخش عمده ای از زمان اختصاص یافته به نشست خبری رئیس کل بیمه مرکزی با توجه به حادثه غمبار آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو بود.

    رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه گفت : مطابق بررسی های انجام گرفته 14 شرکت بیمه ای در خصوص بیمه ساختمان پلاسکو درگیر بوده اند و 210 واحد از ساختمان مذکور یعنی 35 درصد از واحدها دارای بیمه نامه بوده اند که مطابق آخرین برآوردهای انجام شده مبلغ 49 میلیارد تومان تعهد برای شرکت های بیمه ایجاد شده که از این میزان طی روزهای اولیه این حادثه 9 میلیاردتومان آن پرداخت شده است. لازم به ذکر است به علت از بین رفتن کامل موضوع بیمه، خسارتها کامل پرداخت می شود.

    دکتر همتی در همین زمینه افزود: بیمه آتش سوزی جزو بیمه های اختیاری است ولی اگر هر شخصی به این بیمه نامه به عنوان بیمه مسئولیت نگاه کند می تواند بپذیرد که مسئولیت بروز خسارت به دیگران را می تواند با تهیه بیمه نامه های حوادث جبران کند، بنابراین با این نگاه می توان دیگر نهادهای مسئول را مجاب کرد که به صاحبان املاک و بخصوص مجموعه های تجاری اجبار کنند تا نسبت به تهیه بیمه نامه های مرتبط اقدام کنند. 

    دکتر همتی با اشاره به این که مدیریت پیشگیری و ایمنی در کشور ما ضعیف است، گفت: باید رابطه بسیار جدی بین نرخ بیمه و ریسک بیمه وجود داشته باشد.

    صنعت بیمه از مالیات بر ارزش افزوده معاف می شود

    دکتر همتی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه کشور گفت : نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی،  بیمه مرکزی و شرکت های بیمه این است که قاعدتا مالیات بر ارزش افزوده نباید به کالاها و خدماتی که اصرار به نفوذ و توسعه آن در جامعه وجود دارد تعلق بگیرد، بنابراین این موضوع با پیگیری های فراوان در جلسات هیات دولت در قالب لایحه تصویب شده و با تصویب نهایی این موضوع در مجلس حق بیمه در تمام رشته های بیمه ای 9 درصد ارزان تر خواهد شد.

     

    خسارت خودروهای گران قیمت به صورت متناظر محاسبه می شود

    رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف تصادف با خودروهای گرانقیمت گفت: شرکت های بیمه و مقصر حادثه به استناد بررسی های حقوقی و مطابق با قانون بیمه شخص ثالث، مسئولیتی در این زمینه ندارند و اگر کسی به خودروهای گرانقیمت آسیبی وارد نماید مسئولیتی بیشتر از نصف دیه معادل 126 میلیون تومان بصورت متناظر ندارد . یعنی اگر خودرویی 500 میلیون ارزش داشته باشد و به خودرو مذکور 40 میلیون خسارت وارد شود، مقصر حادثه مسوولیتی بیشتر  مبلغ از 10 میلیون خسارت ندارد. در این زمینه پیشنهاد می شود که مالکان خودروها نسبت تهیه بیمه بدنه نیز اقدام کنند.

    بیمه اتکایی و راهکاری برای شرکت های بیمه ای

    دکتر همتی در بخش دیگری از این نشست در خصوص چگونگی ارتباط توانگری مالی و بیمه های اتکایی با بیان اینکه شرکت های بیمه باید متناسب با تعهد خود سرمایه لازم را داشته باشند، گفت: برای تحقق این هدف شرکت های بیمه یا باید سرمایه خود را افزایش دهند یا میزان تعهد خود را کم کنند و کمتر بیمه بفروشند البته یک راه حل دیگر این است که پوشش اتکایی بگیرند و این پوشش اتکایی به شرکت های بیمه کمک می کند که بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

    توانگری بیمه ایران

    رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از این نشست درباره توانگری مالی شرکت بیمه دولتی ایران گفت : قاعدتا بیمه گذاران نباید نگران سرمایه های خود در شرکت بیمه ایران باشند البته این به معنای این نیست که این شرکت نباید به فکر توانگری مالی خودش باشد و این شرکت باید برنامه ای برای ریکاوری توانگری مالی خود به شورای عالی بیمه ارایه کند ولیکن در خصوص شرکت های خصوصی این حساسیت ها بیشتر است.

    مبنای تعین دیه، همان شتر است

    رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد بیمه مرکزی مبنی بر تغییر مبنای تعیین نرخ دیه گفت: با توجه به این موضوع که قوه قضائیه مسول نهایی تعیین نرخ دیه است و طبق اعلام قوه محترم قضائیه در حال حاضر مبنای تعیین ارزش ریالی دیه همان شتر است.

    وضعیت هزینه کرد عوارض بیمه از سوی وزارت بهداشت و نیروی انتظامی

    رئیس شورای عالی بیمه در این نشست در خصوص وضعیت گزارش هزینه کرد عوارض دریافتی از صنعت بیمه توسط وزارت بهداشت و نیروی انتطامی گفت: بیمه مرکزی در این زمینه فقط ناظر بر عملکرد این هزینه هاست و باید گزارش اقدامات را به مقامات ناظر گزارش کند. مقرر شده است که هر سه ماه یکبار گزارش در خصوص هزینه کرد این عوارض به کمیسیون اقتصادی داده شود. وزارت بهداشت سالانه به 300 تا 330هزار مجروح رسیدگی می کند که 80 درصد آنها نیز در بیمارستانهای دولتی بستری شده اند. بنابراین وزارت بهداشت، قاعدتا عوارض دریافتی خود را هزینه کرده است و اخیرا نیز به حوزه نظارت گزارش داده اند، اما نیروی انتظامی تا کنون گزارشی در خصوص هزینه کرد عوارض به بیمه مرکزی نداده است.

    خودرو سازان نباید از بیمه شخص ثالث سود کنند

    رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص اجبار خودروسازان به استفاده از بیمه نامه های شرکت های خاص گفت:متاسفانه شرکت های خودروسازی، مبلغ بیمه نامه را به صورت نقدی از مالکان خودرو می گیرند اما آن را به صورت قسطی به شرکت بیمه و در طی زمان معین می پردازند.  اگر قرار بر غیر نقدی باشد بهتر است این تسهیلات به بیمه گذاران تعلق گیرد تا به خودروسازان، به بیان دیگر از این محل سودی عاید شرکت های خودرو ساز نشود و انتفاع باید فقط برای بیمه گذار باشد.

    شرکت های بیمه ای خارجی متقاضی خرید سهام شرکت بیمه ای هستند

    رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از این نشست خبری، گفت: شرکت های بیمه خارجی متقاضی خرید سهام شرکت های بیمه داخلی هستند و در حال بررسی و ارزیابی مسائل بین المللی در شرایط برجام هستند.این امر شاید سال آینده اتفاق بیافتد.

    شرکت های بیمه ای متناسب با ظرفیت نماینده داشته باشد

    دکتر همتی با استقبال از رقابت آزاد در کسب و کار گفت: صدور مجوز نمایندگی باید متناسب با ظرفیت شرکت های بیمه صورت گیرد، بیمه مرکزی مخالف صدور مجوز نمایندگی نیست اما هر شرکتی باید متناسب با ظرفیت مالی و تعهد خود نسبت به توسعه شبکه فروش خود اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی