عصر بازار

خروج تعاونی‌های از گردونه سهام عدالت

عصر اعتبار- رئیس سازمان خصوصی‌سازی با ارائه دلایلی از انحلال شرکت‌های تعاونی سهامی عدالت و سرمایه‌گذاری‌ها خبر داد.

خروج تعاونی‌های از گردونه سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، موضوع تعیین تکلیف تعاونی‌های سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در ماه‌های اخیر به عنوان سوژه داغ رسانه‌ها در کانون توجه مسئولان نیز قرار گرفته است. در این باره خبرنگار فارس با بررسی وضعیت تعاونی‌ها با چند مقام مسئول و منابع آگاه در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت‌وگوهای متعددی انجام داده بود که مشخص شد دولت بدون پرداخت بودجه تعاونی‌ها درصدد حذف آنان است.

    بنابر این تعاونی‌های سهام عدالت که طی 10 سال گذشته بیش از 49 میلیون مشمول قانونی را در دفاتر ثبت‌نام کرده بودند در دو سال گذشته اقدام خاصی انجام نداده و به سمت انحلال پیش می‌روند و در حالی که سیاست‌های کلی نظام درباره آزادسازی سهام عدالت با تکیه بر تعاونی‌ها ابلاغ شده بود در این باره لایحه جدید دولتی هم برای آزادسازی سهام عدالت نامی از تعاونی‌ها ندارد و بر همین اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یونیت‌های آن جایگزین نحوه مالکیت در سهام عدالت خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، اخبار فارس مبنی بر انحلال تعاونی‌های سهام عدالت از سوی علی‌اشرف پوری حسینی،‌معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی کشور به عنوان متولی اصلی این امر مورد تأیید قرار گرفت.

    وی با بیان این که مسئولیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تعاونی استانی سهام عدالت با سازمان خصوصی سازی نیست، گفت: این شرکت‌ها بر اساس قانون تجارت تشکیل شده‌اند و در سال‌های گذشته سازمان خصوصی سازی از پتانسیل آنها برای ثبت نام و شناسایی مشمولین سهام عدالت استفاده کرده است و بر این اساس، در لایحه آزادسازی سهام عدالت ممکن است شرکتهای سرمایه گذاری و شرکت‌های تعاونی استانی سهام عدالت منحل و یا این که از آنها به عنوان کارگزار و بازوی اجرایی برای آزادسازی سهام عدالت در کشور استفاده شود.

    پوری حسینی افزود: با توجه به اقدامات سنگین انجام شده توسط سازمان خصوصی سازی تلاش می کنیم تا پایان امسال صورتحساب مشمولین سهام عدالت را آماده کنیم تا دارندگان این سهام، از میزان اقساط تسویه شده خود بابت سهام عدالت اطلاع پیدا کنند که این موضوع صرفا از طریق سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir اطلاع رسانی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی