عصر بازار

گزینه وزارت خزانه‌داری آمریکا؛

آمریکا به دنبال کاهش عمدی ارزش دلار

عصر اعتبار- گزینه وزارت خزانه‌داری امریکا که قرار است از سوی ترامپ به کنگره این کشور معرفی شود اعلام کرد: ارزش دلار را برای افزایش رقابت پذیری برای صادرات کاهش می‌دهد،‌ کارشناسان می‌گویند آمریکا بیشتر در حال رقابت با چین است.

آمریکا به دنبال کاهش عمدی ارزش دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس،‌ استیون منوچین گزینه دونالد ترامپ برای تصدی خزانه داری آمریکا اعلام کرد ارزش دلار در شرایط کنونی بسیار بالاست.

    این اظهارات احتمال اتخاذ سیاست‌هایی از سوی دولت جدید آمریکا برای کاهش دلار را با هدف افزایش تولید داخلی در این کشور تقویت کرده است.

    در حالی‌که دولت جدید آمریکا در حال شکل گرفتن است، به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی سیاست‌های حمایت‌گرایانه جدیدی را در این کشور اجرایی کنند. در این حال ترامپ برای وزارت خزانه‌داری این کشور گزینه‌ای را انتخاب کرده است که معتقد است که دلار بیش از حد تقویت شده و این مسئله برای اقتصاد آمریکا مضر است. پس از ابراز این اظهارات از سوی گزینه پیشنهادی ترامپ ارزش دلار روندی کاهشی را در بازار جهانی در پیش گرفت؛ چراکه فعالان بازار شاهد افزایش روزافزون احتمال اجرای سیاست‌های دولت آمریکا در راستای افزایش رقابت‌پذیری تولیدات آمریکایی در بازار جهانی است که یکی از مؤثرترین اقدامات آنها می‌تواند کاهش ارزش دلار باشد.

    کاهش ارزش دلار در بازار جهانی می‌تواند هزینه تولید و قیمت کالاهای آمریکایی را در بازار جهانی کاهش داده و از این طریق رقابت‌پذیری آنها را افزایش دهد. پیشتر و در اثر تقویت دلار ناشی از سیاست‌های اجراشده از سوی بانک مرکزی این کشور،  صادرات آمریکا حدود 30 درصد کاهش یافته بود.

    اقدام اخیر ترامپ در خارج کردن آمریکا از قرارداد تجارت آزاد شراکت ترانس پسفیک نشان‌دهنده جدیت دولت جدید آمریکا در حمایت از تولیدات داخلی این کشور و افزایش رقابت‌پذیری آمریکاست. با توجه به اقدامات انجام‌شده فعالان بازار معتقدند کاهش ارزش دلار سیاستی خواهد بود که دیر یا زود دولت آمریکا به سراغ آن خواهد رفت و برخی از این فعالان معتقدند این سیاست به‌زودی اجرا خواهد شد.

    روز دوشنبه استیون منوچین اعلام کرد: ارزش دلار بیش از حد بالا رفته است و همین امر عواقب منفی را برای اقتصاد آمریکا و تولیدات این کشور دربرداشته است.

    وی ادامه داد:‌ در دوره‌های مختلف تقویت بیش از حد دلار می‌تواند تأثیرات منفی کوتاه‌مدتی را بر اقتصاد آمریکا بگذارد. اخیراً نیز سنای آمریکا نسبت به افزایش 25 درصدی ارزش دلار در برابر ارزهایی مانند یورو ابراز نگرانی کرده بود. به دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر در اروپا نظیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارزش ارزهایی مانند یورو و پوند به میزان قابل‌توجهی کاهش داشته است.

    در دولت قبلی آمریکا این نگاه وجود داشت که افزایش ارزش دلار این ارز را پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل خواهد کرد، اما دولت جدید معتقد است کاهش ارزش دلار می‌تواند هزینه واردات در این کشور را افزایش داده و در نتیجه واردات را کاهش دهد و همچنین کاهش ارزش دلار صادرات آمریکا را نیز افزایش خواهد داد.

    منوچین پیشتر در بانک گلدمن ساکس فعالیت می‌کرد و در حال حاضر مراحل معرفی خود به سنا از سوی ترامپ به‌عنوان وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا را طی می‌کند. این انتخاب ترامپ در معرفی یک بانک‌دار به‌عنوان متصدی امور مالی آمریکا نشان می‌دهد که وی تمایل دارد تا کنترل بیشتری را بر سیاست‌های پولی اقتصاد آمریکا داشته باشد و احتمالاً این مسئله به مناقشه بین دولت و بانک مرکزی این کشور منجر خواهد شد.

    احتمال اجرای سیاست‌های کاهش ارزش دلار از سوی آمریکا در حالی تقویت می‌شود که بانک مرکزی این کشور متعهد به عادی‌سازی ارزش دلار در بازار جهانی بوده و با افزایش تدریجی نرخ بهره در این کشور ارزش دلار در بازار را بالا می‌برد.

    از سوی دیگر به نظر می‌رسد پس از خروج آمریکا از قرارداد شراکت ترانس پسفیک،‌ آمریکا به دنبال تجدیدنظر در قرارداد تجارت آزاد نفتا خواهد بود که همین  امر ناخودآگاه جذابیت دلار در بازار جهانی را کاهش می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو