عصر بازار

حذف مالیات بر ارزش افزوده و افزایش اقبال عمومی به بیمه

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: خدمات بیمه‎ای به دلیل ریسک بالایی که دارند بهتر است از چرخه دریافت مالیات بر ارزش افزوده حذف شوند تا با افزایش درآمد با خطر ورشکستگی مواجه نشوند.

حذف مالیات بر ارزش افزوده و افزایش اقبال عمومی به بیمه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، آلبرت بغازیان گفت: مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس پایه مالیاتی در کشور دریافت می شود یک روش درآمدی جاافتاده در کشورهای دنیا است. این روش مالیاتی در کشور ایران هم چند سالی است به طور کامل جا افتاده است.

    وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در کالای فیزیکی و خدمات ملموس معنی بهتری دارد، چرا که مصرف کننده به ازای دریافت کالای ملموسی که می گیرد و کسب مطلوبیتی که از این طریق برای مشتری حاصل می شود می بایست مالیاتی پرداخت کند.

    این کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه حذف 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه تاثیری بر فضای اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده در بخش بیمه ای یک موضوع مطالعه شده است و علمی است، اما با وقوع ماجرای ساختمان پلاسکو و ایجاد نگرانی در میان اقشار مختلف مردم مبنی بر اینکه بیمه ها خدمات مناسبی دارند که گران هستند ضرورت حذف مالیات بر ارزش افزوده در بخش بیمه ای بیشتر احساس شده است.

    بغازیان تاکید کرد: با افزایش فروش بیمه نامه های ارزان در کشور، خدمات ریسک پذیر بیمه ها از خطر ورشکستگی های احتمالی محفوظ می شود و این تاثیر ارزش اینکه مالیات برارزش افزوده این بخش حذف شود و دولت از درآمد خود در این بخش صرف نظر کند را دارد.

    وی با مقایسه میان خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده بانک ها در برابر بیمه ها، این طور ادامه داد: بیمه ها به دلیل شرایط قرار گرفتن در معرض ریسک هستند، اما بانک ها چنین ریسکی را تجربه نمی کنند و برای خدمات خود تضمین های کافی دریافت می کنند. به همین دلیل هم می توان گفت که بانک ها در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شرایط بهتری را دارند. هرچند قانون خدمات بانکی را از مالیات معاف کرده است. در نگاه کلی قانون مالیات بر ارزش افزوده بهتر است برای خدمات و کالاهای لوکس دریافت شود، چون از هر نظر این موارد برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده مناسب هستند.

    گفتی است؛ حدود یک ماه پیش وزیر اقتصاد اعلام آمادگی کرد که دولت می خواهد لایحه ای را به مجلس ارائه کند که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات بیمه ای حذف شود. با تصویب این لایحه خریداران بیمه نامه های مختلف 9درصد کمتر در پرداخت حق بیمه خود به شرکت بیمه خواهند پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی