عصر بازار

بورس در هفته ای که گذشت:

بازار بورس در هفته گذشته با نوسانات بسیاری همراه بود

عصر اعتبار- ارزش کل معاملات بورس، در اولین روز معاملاتی، به کمتر از ۱۸۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۶۸۷ میلیون و ۹۴ سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۳ هزار و ۵۷۷ نوبت داد و ستد شد.

بازار بورس در هفته گذشته با نوسانات بسیاری همراه بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش 175 واحدی به عدد 79 هزار و 206 واحد متوقف شد.

    براساس این گزارش، شاخص بازار اول، در حالی با کاهش 150 واحدی به عدد 56 هزار و 436 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 228 واحد کاهش، به عدد 167 هزار و 355 واحد دست یافت.

    معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت گروه سایپا با 34 واحد، ایران‌خودرو با 20 واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 18 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت گروه سایپا با 34 واحد، ایران‌خودرو با 20 واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 18 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در دومین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 11 واحدی به عدد 79 هزار و 218 واحد رسید.

    براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 183 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 802 میلیون و 306 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43 هزار و 616 نوبت داد و ستد شد.

    در عین حال انتشار گزارش‌های عملکردی توأم با تعدیل مثبت سود 3 ماهه سوم شرکت‌ها هنوز نتوانسته معامله‌گران تالار شیشه‌ای را برای تغییر استراتژی سرمایه‌گذاری از نوسان‌گیری و نگاه کوتاه مدت به دید میان مدت و بلند مدت تغییر دهد.

    بازار سهام بازاری کم حجم و متعادل بود که در اغلب نمادهای معاملاتی پیش‌رو بازار با همراهی معامله‌گران اغلب حقوقی شاهد جمع‌آوری سهام تا محدوده صفر تابلو (قیمت پایانی) بود.
    در سومین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس، با افزایش 45 واحدی به عدد 79 هزار و 263 واحد رسید.

    براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس، به بیش از 168 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 828 میلیون و 141 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 46 هزار و 762 نوبت داد و ستد شد.

    همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی اغلب شرکت‌های کوچکی که توانستند از تعدیل مثبت سود در گزارش‌های عملکردی 9 ماهه و میان دوره‌ای برخوردار شوند، بازار سهام با تکاپوی معامله‌گران، اغلب حقیقی در تک سهم‌ها و شرکت‌های کوچک بود، در عین حال جذابیت سهام در گروه فلزات اساسی و معدنی ها پا به پای حقوقی‌های بازارگردان باعث شد، تا فرصتی برای جمع آوری سهام ارزنده در این گروه در روندی متعادل و آرام حاکم شوند.

    لازم به ذکر است، بازار سهام بازاری متعادل و همراه با تکاپوی حقیقی‌های اغلب نوسان‌گیر در گروه‌های کوچک و تک‌سهم‌های بازار بود که همزمان فرصتی برای بازارگرادنی سهام برای اغلب حقوقی ها در گروه های پیش رو از جمله معدنی ها و فولادی‌ها را فراهم کرد.

    درچهارمین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس با کاهش  1014واحدی به عدد 78 هزار و 249 واحد متوقف شد. 
       
    ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 179 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 175 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 57 هزار و 319 نوبت داد و ستد شد.

    به نظر می‌رسد با بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌های تجارت و صادرات در هفته آینده نیز باید منتظر ریزش عمیق‌تر شاخص کل بورس بود، در این بین آنچه که معامله‌گران بازار سهام را دچار یأس و ناامیدی در تالار شیشه‌ای کرده تثبیت سکون و عدم دستیابی به سود موردانتظار در صورت‌های مالی اغلب شرکت‌ها همزمان با انتشار گزارش‌های عملکردی9 ماهه است.

    وضعیتی که نشان می‌دهد حاکی از تعمیق رکود در فضای کسب و کار و در عین حال انتظار برای کاهش نرخ ارز در روزهای پایانی سال چندان برای سهامداری در بورس جذاب نیست، هرچند که نوسان‌گیری در تالار شیشه‌ای همچنان در برخی تک‌سهم‌ها و شرکت‌های کوچک رونق دارد.

    و اما در آخرین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس با کاهش 200 واحدی به عدد 78 هزار و 49 واحد متوقف شد، شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 41 واحدی عدد 15 هزار و 630 واحد را به نمایش گذاشت.

    براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس، به بیش از 152 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 894 میلیون و 186 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 59 هزار و 450 نوبت داد و ستد شد.

    لازم به ذکراست، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 28 واحد، توسعه معادن و فلزات با 28 واحد و فولاد مبارکه با 25 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    آنچه که در بازار سهام شنیده می‌شد، اینکه بازارگردانی سهام در نماد بانک ملت و اقبال برای جمع‌آوری سهام از سوی برخی حقیقی‌ها انگیزه احتمال اعلام تعدیل مثبت درآمدی از محل تسعیر ارز در صورت‌های مالی این بانک، رویدادهای احتمالی برای سایر بانک‌ها را نیز متصور خواهد شد.

    بازار سهام بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در تک‌سهم‌ها و شرکت‌های کوچک با تکاپوی نوسان‌گیران کم‌تعداد برای شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت همراه شد، بازاری که عبور از شوک بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌ها را نقطه عطفی برای تجدید قوا برای سرمایه‌گذاری در بورس تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 می‌داند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی