عصر بازار

سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کرد:

نشست هم اندیشی اصلاح فرآیند انتشار پیش بینی سود شرکت‌ها

عصر اعتبار- نشست هم اندیشی اصلاح فرآیند انتشار پیش بینی سود شرکت ها با هدف امکان سنجی اصلاح فرآیند و همچنین شناسایی فرصت ها و تهدید های ناشی از افشای پیش بینی اطلاعات مالی شرکت ها برگزار شد.

نشست هم اندیشی اصلاح فرآیند انتشار پیش بینی سود شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، در راستای توسعه بازار سرمایه که همواره در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد، نشست "هم اندیشی بررسی مزایا و معایب الزام پیش‌بینی سود» به عنوان یکی از مسائل مهم بازار سرمایه با حضور آقایان محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید فلاح پور، عضو هیئت مدیره و رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، سید احمد عراقچی، عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید اسلامی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران، دکتر محسن فاضلیان مدیر عامل تأمین سرمایه بانک مسکن، محمودرضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان و جمعی دیگر از کارشناسان و فعالین بازار سرمایه برگزار شد.

    در این نشست که با هدف بحث و تبادل نظر درخصوص گزارش‌ های پیش‌بینی سود و بررسی مزایا و معایب آن برگزار شد، دکتر محمدی در جمع مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالین بازار سرمایه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت.

    در این جلسه رئیس سازمان بورس به لزوم تشکیل نشست ‌های هم اندیشی با محور مسائل بازار سرمایه و کسب نظر صاحب ‌نظران و همچنین بر ضرورت تقویت تحلیل در بازار سرمایه تأکید کرد.

    محمدی ضمن اشاره به اهمیت ایجاد فضای تحلیل گفت: سود پیش‌بینی شده شرکت‌ها می‌تواند به‌عنوان عنصری کلیدی در تصمیم‌گیری اقتصادی سرمایه گذاران، اعتبار‌دهندگان، مدیران بنگاه های تجاری و سایر فعالین اقتصادی که به نوعی از ابزارهای پیش بینی استفاده می‌کنند نقش آفرین باشد اما این امر با محدودیت ‌های ذاتی همراه بوده و شاید الزام ارائۀ پیش‌بینی شود و همچنین به دلیل تاثیر آن در توقف نمادها، باید مورد بازبینی قرار گیرد.

    سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: بنابراین دست‌یابی به استاندارد‌های لازم برای انتشار و افشای اطلاعات به‌خصوص پیش بینی سود آتی یکی از ضرورت های امروز بازار سرمایه است و این مهم تنها با همکاری همه فعالین بازار سرمایه امکان پذیر می‌شود.

    در ادامه جلسه، تحقیق تطبیقی صورت گرفته در مرکز پژوهش، توسعه و مطالعۀ اسلامی با موضوع مزایا و معایب گزارش‌های پیش‌بینی سود و همچنین وضعیت این مهم در دیگر کشورها ارائه شد و فعالین بازار سرمایه نظرات خود را در خصوص ضرورت، معایب، الزامات و جایگزین ‌های گزارش پیش‌بینی سود، ارائه کردند.

    گفتنی است؛ پیش بینی سود آتی شرکت‌ها یکی از مواردی است که سرمایه گذاران در تصمیمات مربوط به داد و ستد سهام از آن استفاده می کنند و در ارزش‌گذاری سهام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پیش بینی سود آتی از دیرباز مورد علاقه سرمایه‌گذاران، مدیران، تحلیلگران مالی، پژوهشگران و اعتباردهندگان فعال در بازار های سرمایه دنیا بوده و یکی از منابع اطلاعاتی بورس اوراق بهادار است اما به نظر می رسد در اکثر کشورها برای افشا و انتشار پیش بینی سود شرکت ها الزامی وجود ندارد و معمولاً مؤسسات مالی، رتبه بندی و تحلیل‌گران بر اساس اطلاعات مالی شرکت ها اقدام به تحلیل در بازار می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی