عصر بازار

لطمه ناامنی و خشونت به اقتصاد جهان/دنیا ۱۴ تریلیون دلار ضرر کرد

عصر اعتبار- موسسه مطالعات و صلح جهانی در گزارش خود اعلام کرد، ضرر وارده به اقتصاد جهانی به دلیل ناامنی و گسترش خشونت، به ۱۳.۶ تریلیون دلار رسیده است.

لطمه ناامنی و خشونت به اقتصاد جهان/دنیا ۱۴ تریلیون دلار ضرر کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، موسسه مطالعات اقتصاد و صلح جهانی در تازه ترین گزارش خود عنوان کرد، تاثیر ناامنی و خشونت بر روی اقتصاد جهانی در سال 2015 میلادی، 13 تریلیون و 600 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم، معادل 13.3 درصد رشد حاصله از تولید ناخالص جهانی است. 

    در گزارش موسسه مطالعات اقتصاد و صلح جهانی به این نکته اشاره شده که هزینه های اقتصادی تحمیل شده به کشورهای درگیر جنگ، در بلند مدت می تواند منجر به فلج شدن ثبات و زیرساخت های آنها شود.

    این موسسه بین المللی اعلام کرد، عامل اصلی دامن زدن به خشونت جهانی، دنبال کردن سیاست تهدید با صرف هزینه های نظامی است؛ این در حالی است که هزینه های مصرف شده در حوزه نظامی در سال 2015 میلادی، به 6 تریلیون و 160 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد که این رقم، معادل 45 درصد بر روی اقتصاد جهانی تاثیر دارد.

    همچنین هزینه های مرتبط با تامین امنیت داخلی، نیروی پلیس و سیستم قضایی به بیش از 3 تریلیون و 500 میلیارد دلار رسیده که تقریبا معادل 26 درصد هزینه های صرف شده در حوزه خشونت جهانی در سال 2015 میلای به حساب می آید. 

    بر همین اساس، تاثیر قتل عام مردم در سال 2015 میلادی بر روی اقتصاد جهانی، در حدود یک تریلیون و 790 میلیارد دلار معادل 13 درصد هزینه های صرف شده در حوزه خشونت جهانی، گزارش شده است. 

    در گزارش موسسه مطالعات اقتصاد و صلح جهانی به این نکته با صراحت اشاره شده که تاثیر خشونت در کشورهای عراق، افغانستان و ونزوئلا بیش از 40 درصد تولید ناخالص داخلی آنها بوده؛ ضمن اینکه اقتصاد سوریه توسط خشونت، بیشترین اثرپذیری را به خود گرفته و اثر خشونت بر روی اقتصاد این کشور، معادل 54.1 درصد تولید ناخالص داخلی آن است. 

    بر پایه این گزارش، هزینه خشونت در آمریکای لاتین، خاورمیانه و منطقه آفریقای شمالی افزایش یافته و به طور کلی خشونت باعث کاهش سرمایه گذاری و نیز کمتر شدن بهره وری بوده و روند کند بازگشت سرمایه را به دنبال داشته است. 

    البته در سال 2015 میلادی، صلح بان سازمان ملل 8 میلیارد و 270 میلیون دلار هزینه کرده که این رقم، معادل 1.1 درصد از ضرر 742 میلیارد دلاری وارد شده بر اقتصاد جهانی به دلیل درگیرهای مسلحانه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو