عصر بازار

اثر منفی گشایش نمادهای بانکی، کوتاه مدت است

عصر اعتبار- کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تاثیر منفی و روانی بازگشایی نمادهای متوقف بانکی کوتاه مدت است، گفت: بازگشایی این نمادها می تواند حجم عمده و قابل توجهی از نقدینگی های مسدود شده را به چرخه معاملات بازگرداند و رونق مجدد بازار را به همراه داشته باشد.

اثر منفی گشایش نمادهای بانکی، کوتاه مدت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این روزها، پیامدهای منفی گشایش نمادهای متوقف بانکی، دغدغه اصلی بازار سرمایه شده به گونه ای که نگرانی های زیادی نسبت به افت دوباره شاخص کل وجود دارد.
    مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشایی 2 نماد بانک تجارت و صادرات در هفته جاری خبر داده اند و پیش بینی ها از افت قابل توجه شاخص کل پس از گشایش آنها حکایت دارد.
    در این میان، برخی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با نگاهی مثبت به گشایش نمادهای متوقف نگریسته و آزاد شدن سرمایه های هنگفت بلوکه شده را پیامد مثبت این رخداد می دانند.
    به اعتقاد کارشناسان، بازگشایی نمادهای متوقف بانکی، فعالان بازار سرمایه را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج می کند.
    احسان عامری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر بازگشایی نمادهای بانکی در بورس، گفت: بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته به طور کامل تحت تاثیر بازگشایی نماد بانک ملت قرار داشت که حدود 6 ماه نماد آن متوقف بود.
    وی افزود: این بازگشایی در روز سه شنبه هفته گذشته (پنجم بهمن)، منجر به ریزش یک هزار و 14 واحدی شاخص کل بورس شد.
    عامری اضافه کرد: این بازگشایی پس از آن اتفاق افتاد که با پیگیری های چند ماهه سازمان بورس و همچنین مورد تایید واقع شدن صورت های مالی این بانک، اهالی بازار سرمایه انتظار آن را داشتند.
    مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس یاد آور شد: طبق اعلام سازمان بورس روند بازگشایی نماد بانک ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که با توجه به صورت های مالی بانک ملت، قابل پیش بینی بود که بازگشت این نماد بزرگ بورسی همراه با افت قیمت باشد، بیان داشت: این گشایش می تواند، در میان مدت، موجب تحریک مولفه های اصلی بازار از جمله حجم معاملات و ارزش بازار شود.
    عامری گفت: اگرچه روند بازگشایی نمادهای متوقف می تواند همانند هفته گذشته موجب ایجاد فضای روانی و منفی در بازار سرمایه شود، اما با نگاهی دقیق تر می توان این بازگشایی ها را مثبت ارزیابی کرد.
    وی افزود: بازگشایی نماد بانک ها در هفته های آتی می تواند حجم عمده و قابل توجهی از نقدینگی های مسدود شده را به چرخه معاملات بازگرداند و رونق مجدد بازار را به همراه داشته باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایطی که گزارش های منتشر شده شرکت ها برای 9 ماهه نخست سال هم حاکی از بهبود شرایط اقتصادی است، بازگشایی این نمادهای بزرگ سبب برداشتن فشار فروش از دیگر نمادهای بورسی می شود که در نهایت به نفع رونق بازار است.
    عامری گفت: اگرچه، با بازگشایی نماد بانک ملت شاهد از بین رفتن 36 هزار میلیارد ریال نقدینگی در بازار سهام بودیم اما این بازگشایی پس از مدت زیادی توقف می تواند شفافیت بازار را که یکی از مهم ترین ویژگی های بازارهای مالی است، افزایش دهد.
    وی افزود: بازگشایی نماد بانک ها نگرانی های سرمایه گذاران را از بین می برد و به همان ترتیبی که سه شنبه گذشته شاهد آن بودیم، پس از پشت سر گذاشتن یک شوک مقطعی، در میان مدت با رفتار منطقی همراه خواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: از طرفی نیز شاهد آن هستیم با این بازگشایی ها در صنعت بانکداری، ریسک صنعت بانکداری برای سرمایه گذاری کاهش می یابد.
    عامری ادامه داد: پیش بینی می شود پس از افت های مقطعی، در هفته های آتی به علت بازگشایی نمادهای متوقف، شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم، زیرا هرگونه افزایش شفافیت، افزایش اعتماد سرمایه گذاران و ورود سرمایه های جدید را به دنبال خواهد داشت.
    به گزارش ایرنا، صورت های مالی سه بانک صادرات، ملت و تجارت که بانک های خصوصی شده بورسی به شمار می روند، امسال پس از الزام بانک مرکزی برای رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری (IFRS) از سود به زیان تبدیل شد و همین امر تعویق در بازگشایی نماد آنها را در بورس به دنبال داشت.
    پس از بازگشت نماد بانک ملت به تالار معاملات بورس در هفته گذشته که منجر به افت یک هزار و 14 واحدی شاخص کل بورس شد، فعالان بازار منتظر بازگشت 2 نماد مهم بانکی دیگر یعنی بانک های صادرات و تجارت هستند.
    دست اندرکاران بازار سرمایه براین باورند که با توجه به تعدیل منفی این دو شرکت، بازگشایی آنها در هفته آینده، افت قابل توجه شاخص را به دنبال خواهد داشت، اما بازگشایی این نمادها، بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج خواهد ساخت.
    در ماه های اخیر، به سبب توقف نمادهای شرکت های بورسی، حجم قابل توجهی از منابع مالی بورس، بلوکه شده و نقد شوندگی سهامداران نیز زیر سوال رفته بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو