عصر بازار

حوزه بانکی در هفته ای که گذشت؛

آغاز بازنگری در دستور العمل صرافی ها

عصر اعتبار- بازنگری دستورالعمل فعالیت صرافی ها متناسب با شرایط پسابرجام و بازگشایی نماد بانک ملت در بورس، دو رویداد مهم حوزه پولی و بانکی در هفته نخست بهمن ماه بود.

آغاز بازنگری در دستور العمل صرافی ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اکبر کمیجانی هفته گذشته در حاشیه همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» از بازنگری دستورالعمل فعالیت صرافی ها متاسب با شرایط پسابرجام در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: صرافی ها باید در فعالیت های خُرد ارزی از جمله تامین ارز مسافرتی هموطنان متمرکز شوند.
    ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز در این همایش بر افشای درست، کامل، به‌موقع و مرتبط تمام اطلاعات برای شفافیت در حوزه پولی و بانکی تاکید کرد و آن را عاملی برای شکل گیری نظام خودکنترلی دانست.
    سیف، تهیه و اجرای صورت های مالی آی.اف.آر.اس.(IFRS-استانداردهای بین المللی گزارشی مالی) را در راستای نظارت و ایجاد شفافیت در عملکرد بانک ها دانست و گفت: این صورت های مالی ابزار مناسبی برای پاسخگویی عمومی در نظام بانکی بدون رباست و صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری حافظ منافع سهامداران نیز هست.
    همزمان با این اظهارات سیف، نماد بانک ملت که پس از اصلاح صورت های مالی سال گذشته آن متناسب با این استانداردها، زیانده شده بود، در بورس بازگشایی شد که این اقدام علاوه بر سوخت شدن 36 هزار میلیارد ریال در بازار سهام، شاخص کل بورس نیز بیش از هزار واحد افت کرد.

    ** بازطراحی نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها
    رییس کل بانک مرکزی همچنین از پروژه مطالعاتی بازطراحی نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها خبر داد که از حدود 2 سال و نیم گذشته آغاز و اکنون در حال استقرار است و در صورت بهره برداری کامل شاهد افزایش کارایی و اثربخشی نظارت ها خواهیم بود.

    ** تامین مالی 79 درصدی توسط نظام بانکی
    قائم مقام بانک مرکزی همچنین در این همایش از تعدیل نسبت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی برای کمک به تولید خبر داد که از 13.5 به 13.0 درصد کاهش یافته و پس از آن این نسبت در دامنه مناسب 10 تا 13 درصد برای بانک‌های تجاری قرار گرفته است.
    به گفته وی، اختصاص بیش از 27.7 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بیش از 127.5هزار دستگاه خودرو تولید داخل، اختصاص مبلغ 8.2 هزار میلیارد ریال بابت قرارداد خطوط اعتباری مربوط به کالاهای واسطه‌ای (بادوام) در قالب اعطای تسهیلات خرید دین، از جمله فعالیت های بانک مرکزی و شبکه بانکی در این حوزه بوده است.
    علاوه بر این، کمیجانی از صدور کارت اعتباری برای اقشار هدف با خط اعتباری 427 میلیارد ریالی بانک مرکزی برای خرید کالاهای ایرانی، صدور کارت‌ اعتباری عام خرید کالا برای تقویت تقاضای کل در مجموع به مبلغ 55.8 هزار میلیارد ریال و اختصاص 20 هزار میلیارد ریال برای تعویض و جایگزینی 60 هزار خودرو فرسوده از منابع بانک‌ها در سال‌های 1394 و 1395 خبر داد.
    همچنین بنا به اعلام قائم مقام بانک مرکزی بیش از 140.7 هزار میلیارد ریال تسهیلات تا تاریخ 26 دی ماه 1395به 20 هزار و 300 بنگاه‌ کوچک و متوسط، اختصاص یافته است.

    ** نظام بانکی حامی حادثه دیدگان پلاسکو
    رییس کل بانک مرکزی دوم بهمن ضمن بازدید از محل ساختمان پلاسکو از پرداخت تسهیلات تا سقف سه میلیارد ریال برای هر واحد صنفی حادثه دیده و با شرایط یک سال تنفس و بازپرداخت 36 ماهه خبر داد.
    ولی الله سیف در این بازدید از تشکیل دبیرخانه ای برای جمع آوری اطلاعات اصناف حادثه دیده خبر داد تا صاحبان واحدهای حادثه دیده می توانند با مراجعه به این دبیرخانه و تکمیل پرونده هرچه سریع تر به بانک های مربوطه معرفی و از این تسهیلات بهره مند شوند.

    ** امضای تفاهم‌نامه همکاری بانکی ایران و ترکیه
    مسئولان بانک مرکزی در پایان هفته گذشته تفاهم‌نامه گسترش همکاری بانکی ایران و ترکیه را امضا کردند تا توافق رئیسان جمهوری دو کشور مبنی بر حصول تجارت 30 میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه تا پایان سال میلادی جاری تسهیل شود.
    رفع مسایل بین بانکی ایران و ترکیه، تجارت با ارز محلی، اتصال سوئیچ کارت‌های بانکی دو کشور و برگزاری مستمر کمیته مشترک بانکی در بازه‌ سه ماهه مذاکره محورهای گفت و گوی روسای هیات های باتک مرکزی ایران و ترکیه بوده است.

    ** تورم تک رقمی، پس از 25 سال
    بانک مرکزی نرخ تورم در 12 ماه منتهی به دی ‌ماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به دی‌ماه پارسال را معادل 8.6 درصد اعلام کرد که برای سومین ماه متوالی در نرخ 8.6 درصد ثابت مانده است.
    به عقیده رییس کل بانک مرکزی پیش بینی می شود روند تک رقمی شدن نرخ تورم تا پایان سال حفظ شود که در این صورت این موفقیت پس از 25 سال به دست آمده است.

    ** افزایش شاخص بهای تولید‌کننده در دی ماه
    همچنین بنا به اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به دی‌ماه 1394 به‌میزان چهار درصد افزایش یافته است.

    ** افزایش بیش از 43 درصدی تسهیلات اعطایی شبکه بانکی
    تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 9 ماهه امسال به بخش‌های اقتصادی مبلغ 3824.5 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال مبلغ 1159.6 هزار میلیارد ریال (معادل 43.5 درصد) افزایش داشت.
    سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی در 9 ماهه امسال 2450.6 هزار میلیارد ریال معادل 64.1 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش مبلغ 773.7 هزار میلیارد ریال معادل 46.1 درصد افزایش داشته است.

    ** نماگرهای اقتصادی افزایش صادرات در سه ماهه دوم
    بانک مرکزی در هفته گذشته با انتشار نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال جزئیات تحولات اقتصادی در فصل تابستان را اعلام کرد.
    براین اساس، ارزش کل صادرات صورت گرفته در نیمه نخست امسال، 38144 میلیون دلار بوده است که با احتساب ارزش 18905 میلیون دلاری صادرات در سه ماهه نخست سال، ارزش صادرات سه ماهه دوم سال 1395 (تابستان) 19239 میلیون دلار بوده است. این رقم حاکی از رشد 1.7 درصدی ارزش صادرات سه ماهه دوم 1395 نسبت به بهار همین سال است.

    ** افزایش 9.9 درصدی قیمت مسکن در یک‌سال گذشته
    بنا به اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران در دی ماه امسال 44.9 میلیون ریال است که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب به میزان 1.4 و 9.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو