عصر بازار

شاخص ارزی کاهشی شد

خواب دلار با تعطیلی چینی

عصر اعتبار- در اولین روز از دومین هفته بهمن‌ماه، دلار پس از ۲ افزایش متوالی با نوسان محدودی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز شنبه، شاخص ارزی ۶ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۸۶۶ تومان رسید.

خواب دلار با تعطیلی چینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»،  دنیای اقتصاد در گزارش پیشین خود با بررسی نشانه‌های بازار اشاره کرده بود که بیشتر متغیرهای انتظاری نشان می‌دهند، دلار در روز شنبه با تغییر چشمگیری رو‌به‌رو نخواهد بود. کاهش تقاضای احتیاطی، کنترلی و تجاری در کنار عرضه مناسب بازارساز از جمله عواملی بودند که زمینه کاهش نوسان را فراهم می‌کردند. در این وضعیت، روز شنبه در کنار عوامل یاد شده توجه معامله‌گران ارزی به متغیر تازه‌ای معطوف شد و آن «تعطیلات سال نوی چینی» بود. تعطیلات بازارهای این کشور در سال نو عموما یک هفته خواهد بود.

    به گفته شماری از فعالان بازار، در این تعطیلات تقاضای حواله‌ای درهم و دلار معامله‌گران داخلی پایین می‌آید و همین موضوع موجب می‌شود قیمت کمتر تحریک شود. حتی برخی بازیگران باتجربه بازار اشاره می‌کنند در بازه زمانی تعطیلات، تقاضای کشورهای همسایه نیز کاهش پیدا می‌کند و بازار داخلی به طور غیرمستقیم از کاهش تقاضای این بازارها نیز متاثر می‌شود. در واقع، بالا نرفتن ارزش دلار و درهم در بازار کشورهای همسایه موجب می‌شود ارزی نیز از بازار ارزان‌تر داخلی برای کسب سود بیشتر به سوی این مناطق خارج نشود. با توجه به متغیرهای یاد شده، به‌نظر می‌رسد قدرت نیروهای افزایشی در بازار داخلی تا حدی کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که تعدادی از دلالان بازار به‌دنبال آن هستند که با جوسازی پیرامون رفتارها و مواضع ترامپ نوسان‌گیری کنند.

    دیگر عوامل کاهشی

    روز گذشته، بهای نرخ حواله درهم نیز چندان جابه‌جا نشد و هم زمان ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق نیز فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت. به این ترتیب، در روزی که شاخص ارزی با محرک و تقاضای خاصی رو‌به‌رو نبود، به‌طور طبیعی مسیر قیمتی آن تغییر کرد. دلار که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه دو افزایش پیاپی 7 تومانی را تجربه کرده بود، شنبه 6 تومان افت قیمت را ثبت کرد. البته به گفته فعالان، دلار توان افت چندانی را ندارد و معامله‌گران به شدت در سطح‌های حمایتی اقدام به خرید ارز می‌کنند. در واقع به‌نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سطح 3 هزار و 800 تومان را به‌عنوان پایه قیمت پذیرفته‌اند و شاخص ارزی در روزهای آتی در صورتی که اتفاق جدیدی رخ ندهد، در همین سطح نوسانات خود را انجام دهد. در اولین روز هفته، بازار سکه نیز نوسان چندانی نداشت. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 176 هزار تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت. در ادامه روز، سکه تحت‌تاثیر کاهش قیمت دلار با پایین آمدن از نقطه ابتدای روز به ابتدای کانال یک میلیون و 170 هزار تومان نزدیک شد. در نهایت ساعت 3 بعدازظهر شنبه قیمت سکه روی نقطه یک میلیون و 172 هزار تومان آرام گرفت که 4 هزار تومان کمتر از آخرین روز هفته گذشته بود.

     

    فردایی پایین‌تر از نقدی

    در اولین روز هفته، قیمت دلار در معاملات فردایی در سطح پایین‌تری نسبت به قیمت این ارز در معاملات نقدی قرار داشت. حادثه‌ای که مشابه آن در روز پنج‌شنبه نیز اتفاق افتاده بود و از نشانه‌های چگونگی انتظارات معامله‌گران است که به‌نظر می‌رسد در وضعیت فعلی دید افزایشی چندانی ندارند. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 870 تومان آغاز کرد که 2 تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. هم زمان خرید و فروش‌های آتی این ارز در محدوده 3 هزار و860 تومان کلید خورد. در ادامه روز شاخص ارزی نشانه افزایش خاصی از خود بروز نداد و در نهایت تا ساعت 3 بعدازظهر تا محدوده 3 هزار و 860 تومان پایین آمد. در این وضعیت، قیمت این ارز در معاملات فردایی حتی به زیر سطح 3 هزار و 850 تومان نزول کرد. روز گذشته بازارساز نیز حضور مناسبی در بازار داشت و با عرضه ارز نزدیک به قیمت بازار به کاهش دامنه نوسانات کمک کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی