عصر بازار

سیف اعلام کرد

اخبار تازه از کاسپین و ثامن‌الحجج

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با حواشی موسسه کاسپین و همچنین جریان ساماندهی سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج توضیحاتی ارائه کرد.

اخبار تازه از کاسپین و ثامن‌الحجج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، موسسه کاسپین که در اواخر سال گذشته موفق به دریافت مجوز از بانک مرکزی شد اخیرا درگیر جریاناتی است که موجب تقاضای سپرده‌گذاران آن برای دریافت وجوه شده است که در این باره طی دو تذکر از بانک مرکزی رسیدگی به تعهدات کاسپین به هیات مدیره آن تکلیف شد.

    اما ولی‌اله سیف – رئیس کل بانک مرکزی – در آخرین اظهارات خود توضیحات جدیدی در مورد این موسسه ارائه کرد و گفت که پیش‌تر تصمیم گرفته شد تا چند تعاونی در راستای ساماندهی موسسات غیرمجاز در مجموعه‌ای گردآوری شده و تحت پوشش یک موسسه فعالیت کند. بنابراین در اواخر سال 1394، هشت تعاونی با تعیین شرایط و انجام مقدمات از جمله تامین سرمایه لازم در قالب موسسه کاسپین موفق به دریافت مجوز از بانک مرکزی شدند.

    وی ادامه داد: تکلیف بر آن بود که تک‌تک تعاونی‌های گردآمده دارایی‌ها و بدهی‌های خود را به کاسپین منتقل کنند و موظف شدند که لیست کامل دارایی‌ها و اموال خود را ارائه و معادل آن سپرده واگذار کنند، اما متاسفانه شاهد بودیم که طی یک حکم قضایی که به درستی نبود در نهایت و برخی موسسات بدون این‌که این اقدامات را به‌طور کامل انجام دهند حتی شروع به تعویض تابلوهای خود و تغییر آن به نام کاسپین شدند در حالی که هنوز دارایی‌های آنها به‌طور کامل منتقل نشده است.

    آن‌طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که فقط یک تعاونی از زیرمجموعه کاسپین در زمان مشخص دارایی‌های خود را منتقل کرده است.

    سیف همچنین عنوان کرد که کاسپین برای جذب سپرده نبود و تنها باید سپرده‌ها را تحویل می‌گرفت که البته در مسیر ساماندهی این تعاونی‌ها به دلیل تعللی که هیات مدیره کاسپین داشت، بانک مرکزی با آنها برخوردی کرده است. با این وجود اکنون در حال حل و فصل این مسائل هستیم و هیات مدیره مکلف شده‌اند به سرعت دارایی‌ها را تحویل بگیرند تا ساماندهی انجام شود.

    حق هیچ کسی در ثامن‌الحجج ضایع نمی‌شود

    موضوع دیگری که وی در مورد آن توضیح داد به جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج مربوط بود.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: موسسه ثامن‌الحجج از جمله غیرمجازهایی بود که از اواسط سال گذشته دچار بحران و در ادامه با فروپاشی همراه شد به‌طوری که با ورود بانک مرکزی و دستگاه قضایی تصمیم گرفتند تا تعهدات این موسسه را به بانک پارسیان به عنوان بانک عامل واگذار کنند که از بهمن‌ماه سال گذشته تعیین تکلیف سپرده‌گذاران به طور مرحله‌ای آغاز و از ارقام سه میلیون تا پنج میلیون تومان شروع شد تا این‌که به سقف 300 میلیون تومان در مهرماه امسال رسید.

    براساس آخرین اطلاعاتی که سیف اعلام کرد تاکنون بیش از 90 درصد سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج تعیین تکلیف شدند و هیات تصفیه در حال بررسی سایر امور این تعاونی غیرمجاز است.

    وی با بیان این‌که در مسیر ساماندهی سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج هیچ‌گونه استثنایی قائل نخواهیم بود و همه موارد بر اساس ضوابط انجام می‌شود، عنوان کرد که البته برخی از سپرده‌گذاران در این مسیر به بانک مرکزی معرفی می‌شوند و بررسی‌های بیشتری انجام خواهد شد، اما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که حق کسی ضایع نشود.

    رئیس کل بانک مرکزی این را هم گفت که سپرده‌های تا سقف 300 میلیون تومان در حال تعیین تکلیفند و در ادامه ارقام بالاتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    به گفته سیف، بانک پارسیان در این میان هیچ نقشی ندارد و تنها عاملیت را برعهده داشته و نقدینگی‌های به دست آمده را از طریق شعب واگذار می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی