عصر بازار

دریافت جریمه از مسافرانِ ایرانی برای کنسلی پروازهای آمریکا

عصر اعتبار- رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی از اقدام شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت جریمه از مسافران ایرانی که سفر به آمریکا را تحت تاثیر سیاست‌های جدید این کشور کنسل کرده‌اند خبر داد و گفت: به همین منظور فردا (دوشنبه) جلسه فوق‌العاده‌ای در سازمان هواپیمایی با حضور شرکت‌های هواپیمایی که به آمریکا سفر دارند، برگزار می‌شود.

دریافت جریمه از مسافرانِ ایرانی برای کنسلی پروازهای آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدحسن کرمانی گفت: مطلع شدم شرکت‌های هواپیمایی (اتحاد، قطر، امارات، ترکیش، و... ) که به آمریکا پرواز دارند از مسافرانی که قصد کنسل کردن بلیت خود را داشته‌اند، تقاضای جریمه کرده‌اند؛ حتی برخی این جریمه‌ها را از مسافران گرفته‌اند، درحالیکه تصمیم دولت آمریکا به مسافران ارتباطی ندارد که حالا بخواهند جریمه آن را بپردازند.

    او درباره این که آیا بند حقوقی برای چنین شرایطی تعریف شده که شرکت‌های هواپیمایی را از دریافت جریمه باز دارد، اظهار کرد: این کنسلی، غیرارادی است که جزو موارد «فورس ماژور» تعریف می‌شود که به مسافر ارتباطی ندارد. برای همین قرار شد جلسه فوری در سازمان هواپیمایی با حضور نمایندگان شرکت های هواپیمایی که به مقصد آمریکا پرواز دارند، تشکیل شود تا این مساله حل شود.

    سرنوشت تورهای آمریکا!

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران همچنین درباره تکلیف تورها و مسافرانی که تحت تاثیر سیاست تحدید ویزا برای اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران، از سفرشان بازمانده‌اند، گفت: با توجه به اینکه چند سال پیش دستوری برای ممنوعیت برگزاری تور به مقصد آمریکا از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد، قاعدتا هیچ آژانسی نباید تور آمریکا داشته باشد، اما اگر توری هم وجود دارد باید براساس قرارداد بسته شده با طرف خدماتی در آمریکا، قضاوت و رفتار کرد.

    «کرمانی» در عین حال با ابراز مخالفت نسبت به دستوری که چند سال پیش برای ممنوعیت اجرای تور از ایران به مقصد آمریکا توسط رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد، گفت: سفر انفرادی با گروهی چه فرقی می‌کند، وقتی مسافر به این مقصد وجود دارد؟ چرا باید ممنوعیتی برای آن قائل شویم تا عمل خلافی صورت گیرد؟ همین شرایط باعث شده اکنون مساله تورها و سفر آمریکا که تحت تاثیر سیاست دولت این کشور قرار گرفته، برای ما مبهم باشد.

    وی اعمال ممنوعیت بر اجرای تورهای آمریکا که چند سال پیش صادر شد را نوعی خیانت دانست و افزود: منع این کار نوعی اشتباه بود، چون همان تعداد اندکی که این تورها را اجرا می‌کردند، اکنون از طریق دبی و یا سایر کشورها، آن تور را اجرا می‌کنند و کسب و کار و جریان اقتصادی که در کشور خودمان می‌توانست جریان داشته باشد، به کشورهای دیگری هدایت شده است. این اتفاق برای آنتالیا هم رخ داد.

    وی ادامه داد: وقتی تور به مقصد آنتالیا درحال برگزاری است، اعمال محدودیت بر آن چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ نتیجه این خیانت آن شده که هزینه سرباری ایجاد شده که این هزینه فقط به جیب ترکیه رفته است. قطعا این اتفاق یک خیانت بود که تاریخ در آینده آن را مشخص می‌کند. این حرف عاقلانه نبود که به آنتالیا نروید، ولی از طریق اسپارتا یا "غازیان تپ" بروید!

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران افزود: داستان آمریکا هم مثل آنتالیا شده، کار اشتباه‌مان این بود که جلوی عملی قانونی را گرفتیم و حالا اسم آن را باید قاچاق بگذاریم. به خاطر همین در شرایط کنونی اگر توری به مقصد آمریکا وجود داشته باشد، موضوع آن برای ما مبهم می‌شود. تنها توصیه‌ای هم که در این شرایط می‌توان داشت تا حقوقی از مسافران ضایع نشود آن است که مجریانِ آن تورها بر اساس قرارداد با طرف خدمات دهنده در کشور مقصد، رفتار کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو