عصر بازار

سیف:

۷۰ درصد انتظارهای بانکی از برجام محقق شد

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی، دستاوردهای برجام برای اقتصاد ایران را چشمگیر و غیرقابل انکار توصیف کرد و گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از انتظارها از توافق هسته ای محقق شده است و با همین میزان پیشرفت می توان ۹۰ درصد عملیات بانکی و تجارت خارجی را به انجام رساند.

۷۰ درصد انتظارهای بانکی از برجام محقق شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «ولی الله سیف» در یک برنامه تلویزیونی درباره برجام و دستاوردهای آن برای اقتصاد ایران و نظام بانکی کشور گفت: متاسفانه گاهی به دلیل برخی جهت گیری های سیاسی، تحلیل هایی از موفقیت ها و کارگشایی های برجام ارایه می شود که نادرست است و به حقایق توجه ندارد.
    وی افزود: یکی از نتایج روشن برجام، افزایش قابل ملاحظه تولید و صادرات نفت است که درآمدهای ارزی به مراتب بیشتری را عاید کشور کرد.
    به گفته وی، با این توافق همه تحریم های ثانویه و هسته ای رفع شد و به این واسطه، بخشی از روابط بانکی ایران که در نتیجه تحریم ها آسیب دیده بود، احیا شد.
    وی یادآوری کرد: در 10 سالی که تحریم ها شدت گرفت، تحولات اساسی در صنعت بانکداری دنیا به وجود آمد و ما از این تحولات و استانداردهای ناشی از آن بیگانه و دوریم.
    رییس کل بانک مرکزی افزود: متاسفانه صورت های مالی بانک های ایرانی از استحکام و ثبات لازم برخوردار نیست و با استانداردهای روز بین المللی انطباق ندارد.
    سیف یادآوری کرد در دوران تحریم روابط کارگزاری در دوران تحریم به 50 بانک رسیده بود و گفت: در همین مدت شمار بانک‌های دارای روابط کارگزاری با ایران به 238 بانک رسیده است که در سال های قبل از تحریم به بیش از 600 بانک می رسید.
    به گفته وی، تا پیش از این بسیاری از روابط بانکی از قابلیت استفاده روزانه برخوردار نبود اما روابط کارگزاری با این 238 بانک، روابطی پرترافیک است که به همه آنها نیازمندیم.
    وی یادآوری کرد: در دوران تحریم بخشی از عملیات بانکی مرتبط با تجارت خارجی به ناچار از شبکه بانکی خارج شد و به شبکه صرافی ها انتقال یافت؛ امروز بانک مرکزی تلاش می کند این مسئولیت را با توجه به رفع تحریم ها به شبکه بانکی بازگرداند.

    ** نگرانی خارجی ها از بازگشت تحریم ها و فقدان استانداردهای بین المللی
    رییس کل بانک مرکزی درباره خودداری برخی بانک های خارجی از همکاری با ایران با وجود رفع تحریم ها گفت: بخشی از این شرایط ناشی از نگرانی از بازگشت تحریم هاست اما بخش دیگری هم از رعایت نکردن استانداردهای بین المللی در بانک های ایرانی ناشی می شود.
    سیف اضافه کرد: در واقع مقایسه استانداردهای رعایت شده از سوی این بانک ها با قوانین و استانداردهای مورد استفاده بانک های ایرانی، امیدوار کننده نیست. برای نمونه میانگین جهانی نرخ کفایت سرمایه بانک ها که امروز نقش مهمی در سیستم بانکداری ایفا می کند، 12 درصد است اما متاسفانه در سیستم بانکی ایران این رقم به طور متوسط به 4.5 تا پنج درصد می رسد.
    سیف گفت: در چنین شرایطی اگر صورت های مالی بانک های ما به دست بانکی اروپایی برسد از نظر طرف اروپایی به هیچ عنوان اطمینان بخش نیست. البته این استانداردها، دستاورد هشت تا 10 سال گذشته نظام بانکی جهان است؛ یعنی همان سال هایی که بانک های ایران تحریم بودند و از این قافله عقب ماندند.

    **جای ذخایر ارزی، امن است
    رییس کل بانک مرکزی درباره نگهداری ذخایر ارزی کشور در بازارهای بین المللی گفت: پیش از تحریم در این زمینه هیچ مشکلی وجود نداشت اما با آغاز دور تازه تحریم ها قادر به نگهداری ذخایر در بانک ها و کشورهای مورد نظر نبودیم. به این ترتیب ذخایر ارزی ایران فقط در کشورهایی نگهداری می شد که مشتری نفت ما بودند.
    وی افزود: خوشبختانه امروز این آزادی عمل را به دست آورده ایم که دارایی های ارزی خود را به راحتی در بانک های بزرگ اروپایی و حتی بانک مرکزی این کشورها ذخیره کنیم.
    او درباره خطر بلوکه شدن دوباره منابع ارزی کشور در خارج مرزها و واردات ارز حاصل از فروش نفت گفت: چرا ارز حاصل از فروش نفت را باید وارد کشور کنیم؟ این ارز باید به مصرف واردات بویژه واردات کالاهای سرمایه ای برسد.
    سیف ادامه داد: اگر سوال این است که آیا منابع حاصل از صادرات نفت در اختیار ما قرار دارد، پاسخ مثبت است اما آیا باید آن را وارد کشور کنیم؟ پاسخ این پرسش منفی است. البته این بدان معنی نیست که برای بعضی موارد خاص، مانند ارز مسافرتی یا ارز مورد نیاز بیماران، اسکناس وارد نکنیم.
    سیف استفاده از تعبیر انتقال چمدانی درباره نقل و انتقالات ارزی برای دانشجویان را غیرواقعی توصیف کرد و افزود: به طور کلی شرایط نقل و انتقال ارز بویژه برای امور دانشجویی پس از برجام بهبود یافته است.

    ** ذخایر ارزی ایران بیشتر و بهتر از دوره های دیگر است
    رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد:‌ اکنون ذخایر ارزی ایران بیشتر و بهتر از دوره های دیگر است و هموطنانم اطمینان می دهم هیچ نگرانی در مورد ذخایر ارزی وجود ندارد. از سوی دیگر به واردات هر میزان اسکناس ارزهای رایج دنیا قادریم.
    سیف بخشی از افزایش قیمت ارز در داخل کشور را ناشی از انتقال مبادلات ارزی حاصل از تجارت خارجی به شبکه صرافی کشور دانست و افزود: به همین دلیل بانک مرکزی وارد کنندگان را تشویق می کند مبادلات ارزی خود را از طریق شبکه بانکی انجام دهند چون انتقال فیزیکی اسکناس به سبک و شرایط ابتدایی، عملیاتی نیست و نباید هم باشد.
    رییس شورای پول و اعتبار، امنیت بیشتر و هزینه کمتر را دو مزیت شبکه بانکی در انجام مبادلات ارزی فعالان اقتصادی توصیف کرد و گفت:‌ با مدیریت ذخایر ارزی کشور و تعیین ترکیب ذخایر در کشورهای مختلف، می توان آنها را از خطرات احتمالی مانند بلوکه شدن مجدد در امان نگاه داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو