عصر بازار

مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی:

تغییر مبنای ارز در گزارش‌‌های رسمی اثر اقتصادی ندارد

عصر اعتبار- مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه تغییر مبنای ارز در گزارش‌دهی اقتصاد تاثیر اقتصادی ندارد، تعیین شاخص ریال در برابر سبد ارزها کمک بیشتری به ثبات‌بخشی بازار ارز می‌کند.

تغییر مبنای ارز در گزارش‌‌های رسمی اثر اقتصادی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حمید زمان زاده تغییر ارز گزارشگری اقتصادی مطمئنا اثر واقعی بر بازار ارز و تجارت خارجی ندارد، اظهارداشت: مساله این است که همواره اقتصاد ایران به لحاظ عمومی و سیاستی براساس دلار سنجیده می‌شوند و نوسانات نرخ دلار اثرات سوئی بر اقتصاد ایران به جای می‌گذارد.

    وی با اشاره به افزایش جهانی بهای دلار پس از انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا، افزود: تردیدی نیست که بهترین جایگزین برای دلار یورو است اما آیا یورو یک ارز کاملا باثباتی است و باقی ارزها را نسبت به یورو ارزیابی می‌کنند؟ خیر، قطعا در تحولات اقتصادی و سیاسی ارزش ارزهای مختلف تغییر می‌کند.

    مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه ممکن است تغییر مبنای محاسبات و گزارش‌دهی اقتصادی براساس یورو اثرات مثبت روانی داشته باشد، گفت: این اقدام علاوه بر اثرات مثبت سیاسی، با توجه به رشد تجارت خارجی با اتحادیه اروپا، تمایل فعالان اقتصادی به استفاده از این ارز را افزایش می‌دهد.

    وی با تاکید بر اینکه در دلار باثبات‌تر و ارز معتبرتری نسبت به سایر ارزهاست، تصریح کرد: به جای اینکه شاخص گزارشگری ارزی را تغییر دهیم، بانک مرکزی مانند شاخصی که برای نرخ جهانی دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی تعیین می‌شود، شاخص ریال را نسبت به سبد ارزی خود، به صورت رسمی و منظم گزارش دهد.

    زمان زاده اظهارداشت: نوسانات ارز در چارچوب سبد ارزی، انعکاس بهتری از تحولات نرخ‌های ارز در بازار داخلی خواهد داشت که البته این اقدام فقط از این جنبه که ارزش ریال در برابر یک سبد ارزی چه تغییراتی دارد و چه مسیری را دنبال می‌کند، به ثبت‌بخشی بیشتر به بازار ارز کمک می‌کند.

    وی ادامه داد: بانک مرکزی نمی‌تواند شاخص برابری ریال نسبت به سبد ارزها را مبنای گزارشگری ارزی قرار دهد زیرا نرخ تعیین شده برای گزارشگری باید ارزهای بین‌المللی مانند دلار و یورو باشد.

    این اقتصاددان ضمن تاکید مجدد بر گزاره  که تغییر مبنای ارز گزارشگری اقتصادی اثر چندانی بر تحولات بازار ارز ندارد، گفت: تعیین شاخص ریال در برابر سبد ارزها کمک بیشتری به ثبات‌بخشی به بازار ارز می‌کند.

    وی با بیان اینکه تغییرات نرخ دلار و یورو در سال‌های آینده هیچ ارتباطی با تغییر مبنای گزارشگری ندارد، افزود: بانک مرکزی می‌تواند در کنار حفظ مبنای دلار در گزارش‌گری‌های اقتصادی، همه سبد ارزی خود را به یورو و دیگر ارزها تبدیل کند.

    زمان زاده اضافه کرد: در ماه‌های اخیر دلار تقویت شد و ریسک این ارز افزایش یافت و اگر در حوزه یورو اتحاد حفظ شود، تضعیف یورو بسیار بعید خواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌شود بهای این ارز در آینده نسبت به دلار افزایش خواهد یافت.

    به گفته وی بنابراین آنچه که برای بانک مرکزی باید بااهمیت باشد، تعیین سبد ارزی براساس تحولات و نوسانات در بازارهای جهانی است.

    مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اگر شاخص ریال نسبت سبدی از ارزها تعیین و به صورت منظم اعلام شود، دیگر در صورت تقویت جهانی دلار نسبت به سایر ارزها، تصور تضعیف ریال در برابر همه ارزها به وجود نمی‌آید زیرا مشاهده می‌شود که همزمان با رشد دلار، یورو، یوان، ین هم هم تضعیف شده‌اند. بنابراین تعیین این شاخص به ثبات‌بخشی به بازار ارز کمک بیشتری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو