عصر بازار

تعارضات آشکار ضریب نفوذ ۷درصدی از نگاه محمد آسوده

هنوز در صنعت بیمه یک بیمه گر سیاسی نداریم

دبیر کل سندیکا سیاسی نباشد

عصر اعتبار- در حال حاضر بیمه های زندگی در ایران ۱۲ درصد پرتفوی را تشکیل می دهد که تنها ۲ دهم درصد از جی دی پی است که اگر بخواهیم به متوسط جهانی برسیم باید بیمه های زندگی حدود ۳۰ برابر افزایش پیدا کند ./معتقدنیستم دبیر کل سندیکا باید سیاسی باشد و ایراد ما این است که با گذشت این همه سال از فعالیت صنعت بیمه هنوز یک بیمه گر سیاسی نداریم .

هنوز در صنعت بیمه یک بیمه گر سیاسی نداریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،محمد آسوده ، خبره صنعت بیمه و مدیرعامل شرکت بیمه اتکائی ایرانیان طی یک نشست دوستانه با انجمن خبرنگاران بیمه در تشریح مفاد بیمه ای ذیل ماده 12 برنامه ششم توسعه به وجود تعارض در برنامه های هدف گذاری شده با استانداردهای جهانی اشاره کرد و اذعان داشت:امار جهانی سال 2015 که سوئیس منتشر کرده است نشان می دهد ، نفوذ بیمه در جهان از یک طرف به دلیل رکود جهانی و از طرف دیگر به دلیل کاهش نرخ های بازار بیمه از  هفت درصد به 6٫23 درصد  رسیده است.

    به گفته وی در حالیکه تدوین کنندگان برنامه  ششم توسعه به استانداردهای جهانی استناد داشته اند اما در این میان تعارضی مطرح است چرا که  نفوذ جهانی بیمه های غیر زندگی2٫77  و بیمه های زندگی 3٫23 است که د رمجموع به 6٫23 درصد می رسددر این راستا دسترسی به هدف گذاری مورد نظر بر نامه ششم توسعه  در گرو افزایش نفوذ بیمه های زندگی است.

    آسوده اذعان داشت: در حال حاضر بیمه های زندگی در ایران 12 درصد پرتفوی را تشکیل می دهد که تنها 2 دهم درصد از جی دی پی است که اگر بخواهیم به متوسط جهانی برسیم باید بیمه های زندگی حدود 30 برابر افزایش پیدا کند و اگر بخواهیم به متوسط جهانی در بیمه های غیر زندگی برسیم با افزایش تنها نیم درصد دست یافتنی است اما این تعارض در اینجا شکل می گیرد که دسترسی به اعداد هدف گذاری شده مستلزم رشد در بیمه های زندگی است. به گفته ی این خبره صنعت بیمه  طبق ماده 12 برنامه ششم توسعه بیمه های زندگی باید 50 درصد نسبت به سال پایه رشد کندکه  اگر 12 درصد به 18 درصد برسد و به عبارتی بیمه های زندگی 18درصد از کل بازار را تشکیل دهد نقش چندانی در افزایش ضریب نفوذ نمی تواند داشته باشد. مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان تصریح کرد : متوسط جهانی در بیمه های غیر زندگی 2٫77 درصد است در حالیکه 88درصد پرتفوی بازار های استاندارد جهانی به بیمه های زندگی اختصاص دارد این در حالی است که در ایران این نسبت کاملا برعکس بوده چرا که بیش از 80 درصد پرتفوی را غیر زندگی تشکیل می دهد در این راستا  رسیدن به این هدف در ایران محال است مگر اینکه بیمه های زندگی را رشد دهیم و از برنامه جلو بزنیم. وی البته بر این نکته اشاره کرد که اگر در تدوین این مفاد با خبرگان صنعت مشورت می شد اعلام می گردید که این آمار دست یافتنی نیست.

    آسوده در ادامه سوالی را از  قانون گذاران مطرح کرد در این راستا که آیا مجلس که به هدف گذاری های تعیین شده رای داده است فضای کسب و کار را برای رشد بیمه فراهم کرده ؟ چرا که معمولا برنامه را با امکاناتش ارایه می دهند و سوال اینجاست که غیر از تکلیف چه امکاناتی در اختیار صنعت بیمه قرار داده است. وی با تاکید بر اینکه در نهادهای حاکمیتی شناخت کافی از صنعت بیمه وجود ندارد، عنوان داشت:اگر به زیر ساختهای صنعت بیمه شناخت کافی وجود داشت بر رشد بیمه های زندگی تمرکز می شد.

    محمد اسوده در پاسخ به این سوال که چرا بیمه ها در ایران نقشی در تامین سرمایه ندارند ، علت اصلی را در عدم توسعه بیمه های زندگی دانست و اذعان داشت:در دنیا بیش از 90 درصد منابع شرکتهای بیمه از محل سرمایه گذاری ذخایر بیمه های زندگی حاصل می شود چرا که در بیمه زندگی حق بیمه ای که دریافت می شود باید مدتها انباشت شود و این انباشت ذخایر بیمه های زندگی به مرور مانند توده ی بهمن بزرگ می گردد و اینجاست که شرکت بیمه می تواند در تامین سرمایه حرف اول را بزند در این راستا باید گفت اگر شرکتهای بیمه در ایران بخواهند در تامین سرمایه نفوذ داشته باشند تنها راهش توسعه بیمه های زندگی است.

    وی در ادامه یکی از نکات مثبت برنامه ششم توسعه را الزام دولت به واگذاری سهام دولتی سه شرکت بزرگ بازار دانست و تاکید کرد: بیمه ایران نیز باید نقش یاری دهنده داشته باشد نه رقیب این در حالی است که برخی مدیران بیمه ایران نگرانی شان سهم بازار بوده است  و اینجا بود که نرخ شکنی کردند و این چنین بود که بخش خصوصی نیز نزول کرد. به گفته آسوده با توجه به زیان انباشته 3000 میلیاردی بیمه ایران، این رقابت با بخش خصوصی نباید شکل می گرفت . وی در اینجا به یاداوری خاطره ای از زمان تصدی اش بر بیمه ایران پرداخت و گفت:در آن زمان به من انتقاد می کردند که چرا من نگران سهم بازار بیمه ایران نیستم در حالیکه من به نماینده ها تاکید کرده بودم که نرخ شکنی ممنوع است. آسوده در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی وضعیت بیمه در ایران را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید ، گفت:به نظرم وضعیت بهتره شده  و تا حدود زیادی از میزان رقابتهای ناسالم و تلاش صرف برای کسب سهم بازار کاسته شده است.

    وی در خصوص تفکیک شرکتهای بیمه به عمر و غیر عمر گفت: البته نمی توان شرکتهای موجود را به تفکیک پرتفوی تکلیف کرد و در این صورت نیازمند قانون هستیم اما پیشنهاد می کنم در صورتی که شرکتهای بیمه متقاضی این کار باشند می توانند یک نام در دو بخش زندگی و غیر زندگی داشته باشند که یکی تامین سرمایه دیگری را بر عهده دارد، البته در کوتاه مدت ممکن است شرکت بیمه غیر زندگی تامین کننده باشد اما وقتی منابع سرمایه ای شرکت بیمه زندگی افزایش یابد این رابطه برعکس خواهد شد و در واقع شرکت بیمه زندگی محل تامین سرمایه شرکت غیر زندگی خواهد بود.

    وی در خصوص چالش های سهامداری بانکها در شرکتهای بیمه عنوان داشت: اگر چه طبق قوانین سهامدار نمی تواند بیش از 20 درصد سهام یک شرکت بیمه ای را داشته باشد اما در عمل این بند قانونی رعایت نمی شود و در اغلب شرکتهای بیمه تصمیم های مدیریتی را یک سهامدار می گیرد که عمدتاً بانک است و ماجرا وقتی بدتر می شود که بانکهای دولتی که مدیرانشان توسط دولت منصوب می شود با تغییر هر دولت عوض می شوند و به دنبال این تغییر ، مدیر عامل شرکت بیمه هم تغییر می کند. مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان تصریح کرد: نظام نظارتی کنترل کننده باید شرکت بیمه را کنترل کند نه سهامدار شرکت بیمه و اینجاست که ضرورت اجرای حاکمیت شرکتی آشکار می شود.

    این مدیر عامل بیمه ای در ادامه اذعان داشت: معتقدم نظارت بیمه مرکزی باید کیفی تر شود اما در عین حال باید در مقابل شرکتهایی که نرم های صنعت بیمه را رعایت نمی کنند برخورد شود. وی در ادامه در خصوص عملکرد سندیکا وفقدان صدای واحد در این تشکل صنفی نیز اذعان داشت:شکی نیست که سندیکا صدای واحدی ندارد اما در عین حال معتقد نیستم که سندیکا باید در مقابل بیمه مرکزی شاخ و شانه بکشد . وی معتقد است ، اکنون بهترین زمان برای تعامل سندیکا با بیمه مرکزی است چرا که دکتر همتی به صنعت و نقش سندیکا شناخت کامل دارد.

    آسوده ضمن انتقاد از اینکه سندیکا تا کنون نتوانسته صدای واحدش را به بیمه مرکزی متصل کند ، تصریح کرد: ساختار سندیکا منسجم نیست از سوی دیگر تغییرات مداوم مدیریتی در شرکتهای بیمه در فقدان این صدای واحد بی تاثیر نبوده است. نماینده سندیکا در بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید دبیر کل سندیکا باید سیاسی باشد، گفت: معتقد نیستم دبیر کل سندیکا باید سیاسی باشد و ایراد ما این است که با گذشت این همه سال از فعالیت صنعت بیمه هنوز یک بیمه گر سیاسی نداریم  از سوی دیگر آدم یک بعدی سیاسی وقتی وارد سندیکا می شود از انجا که بدنه صنعت را به خوبی نمی شناسد تصمیم گیری های فنی به حاشیه می رود. وی تاکید کرد : صنعت بیمه باید نیروهایی تربیت کند که ضمن تخصص در بیمه گری ، قدرت تعامل و چانه زنی با نهاد های حاکمیتی را داشته باشند. آسوده با تاکید بر لزوم انتخاب خیر الموجودین جهت دبیر کلی سندیکا ،  پیشنهاد داد: به اعتقاد من باید کمیسیون انتصابات در سندیکا ایجاد شود یا در کمیته راهبردی ، گزینه های مختلف دبیر کلی را بررسی کنند و دو یا سه نفر را به شورای عمومی پیشنهاد دهند تا در نهایت شخص اصلح انتخاب شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو