عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی در برنامه تلویزیونی اقتصاد ایران:

صنعت بیمه روزانه ۴۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت می کند

عصر اعتبار- دکتر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگوی تلویزیونی اقتصاد ایران در شبکه پنج سیما ضمن گرامیداشت آغاز دهه مبارک فجر در خصوص آثار حادثه پلاسکو در صنعت بیمه، با درود بر روح آتش نشانان شهید این حادثه،گفت: متاسفانه حادثه غمناک پلاسکو، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بالایی بر جامعه را به همراه داشت که در این میان گرایش به خرید بیمه آتش سوزی در میان مردم به خصوص کسبه افزایش یافت.

صنعت بیمه روزانه ۴۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر همتی وی افزود: این گرایش به سمت خرید بیمه هر چند احساسی بود اما جای خوشحالی دارد، نه به لحاظ درآمد زایی برای صنعت بیمه چون تعهدات و خسارت ها را هم بالا می برد بلکه به جهت درک اهمیت این بیمه نامه اساسی و ضروری از سوی مردم امیدوار کننده بود.
    دکتر همتی با اشاره به کاسته شدن از شتاب اولیه برای خرید بیمه آتش سوزی گفت: مردم نباید اهمیت این بیمه نامه را فراموش کنند و با موج احساسی حادثه دیگری برای خرید این بیمه نامه اقدام کنند، چرا که با خرید این بیمه نامه می توانند از اموال و دارایی ها خود محافظت کنند.
    رئیس کل بیمه مرکزی حق بیمه، بیمه آتش سوزی در برابر خسارت پرداختی احتمالی را ناچیز دانست و گفت: مردم باید بدانند حادثه در کمین است و پرداخت حق بیمه را نوعی سرمایه گذاری بدانند.
    دکتر همتی در خصوص نحوه پرداخت خسارات واحدهای دارای بیمه در ساختمان پلاسکو گفت: خسارت واحدهای واقع در ساختمان اصلی بدلیل اینکه به طور کامل از بین رفتند، توتال لاست یا خسارت کامل محسوب شد و سقف تعهدات پرداخت می شود اما پاساژ 4 طبقه پشت ساختمان اصلی که خسارت زیادی نداشته اند، باید بعد از اجازه ورود به آن محوطه از سوی شرکت های بیمه، ارزیابی شود و متناسب با میزان آسیب، خسارت پرداخت شود.
    وی همچنین در خصوی بیمه آتش نشانان گفت: ارزش رشادت و از خودگذشتگی آتش نشانان با هیچ مبلغی قابل جبران نیست اما خوشبختانه چند هفته قبل از حادثه، سازمان آتش نشانی، بیمه مسئولیت و عمر و حادثه این عزیزان را تمدید کردند و بیمه کارآفرین که بیمه گر این عزیزان بوده، مبلغی حدود 410 میلیون تومان دیه برای هریک از شهدای آتش نشان را اعلام کرده است.
    دکتر همتی در پاسخ به این سوال که برنامه صنعت بیمه برای کاهش آثار حوادث طبیعی و انسانی در کشور چیست، گفت: ایران جزو ده کشور حادثه خیز دنیاست اما الزام برای خرید پوشش های بیمه ای مناسب، خیلی پایین است. لازمه توسعه پایدار، جبران سریع تبعات مالی این گونه حوادث است و ما باید از سوخت ملی جلوگیری کنیم.
    وی افزود: کشور های هم رده ما از نظر حادثه خیز بودن برای جبران سریع خسارات مالی حوادث، صندوق حوادث طبیعی تاسیس کرده اند. صنعت بیمه کشور نیز با توجه به نقش حمایتی خود این طرح را ارائه کرد اما متاسفانه 13 سال طول کشید تا لایحه تاسیس صندوق حوادث طبیعی به مجلس برود.

    وی در ادامه گفت: حادثه خیز بودن ایران، همواره مشکلات زیادی را بوجود آورده که اقدامات جدی را می طلبد چرا که این حوادث بار مالی زیادی برای کشور به دنبال دارد، لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی، می تواند انقلابی در بیمه حوادث طبیعی ایجاد کند.
    این لایحه در حال حاضر در مجلس تصویب شد اما به دلیل ایرادات وارده توسط شورای نگهبان هم اکنون در حال بررسی مشترک توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای رفع 5 ایراد وارده به لایحه بیمه همگانی حوادث طبیعی می باشد که ایرادات وارده به بیمه مرکزی منعکس و پاسخهای لازم جهت رفع آنها تهیه شده است که پس از این بررسی ها مقرر شده است متن اصلاحیه مجددا به مجلس ارسال شود.
    وی در خصوص مزایای این صندوق گفت: با تاسیس این صندوق، بیمه زلزله برای همه اجباری می شود و تعیین حق‎بیمه پایه در این صندوق به صورت پلکانی تنظیم شده است؛ به گونه‎ای که ظرف مدت ده سال از آغاز اجرای این قانون سهم مالکان به صددرصد (100%) و سهم سازمان مدیریت و بحران کشور به صفر برسد. در هر حال در نخستین سال اجرای این قانون سهم مالکان از حق‎بیمه پایه ماهیانه واحدهای موجود در روستاها، شهرهای کوچک با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر و شهرهای بزرگ به ترتیب نباید از 5000 ریال، 7500 ریال و 10000 ریال بیشتر باشد. شرکت های بیمه بازرگانی نیز می توانند، بیمه مکمل آن را بفروشند تا از تبعات مالی حوادث طبیعی بکاهیم و یک آرامش خاطر نسبی را برای مردم ایجاد کنیم.
    دکتر همتی از پرداخت میانگین روزانه 45 میلیارد تومان خسارت از سوی شرکت های بیمه خبر داد و گفت: این رقم قابل توجهی است اما متاسفانه اغلب نادیده گرفته می شود.
    وی در خصوص پیشنهاد تغییر مبنای دیه گفت: تغییر مبنای دیه با توجه به  مباحث فقهی و شرعی امکان پذیر نیست و ما در این زمینه تابع نظر قوه محترم قضاییه هستیم و لذا به دنبال راهکار دیگری برای کاهش مبلغ حق بیمه، بیمه شخص ثالث هستیم تا بتوانیم به هموطنانمان کمک کنیم.
    دکتر همتی با اشاره به آمار بالای کشته شدگان حوادث رانندگی در کشور گفت: باید به دنبال راهکاری برای کاهش حوادث باشیم چرا که پرداخت دیه عامل اصلی افزایش ضریب خسارت بیمه شخص ثالث شده و شرکت های بیمه را با مشکل مواجه کرده است.
    وی در خصوص سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث گفت: طبق ماده 8 قانون جدید بیمه شخص ثالث، مبنای خسارت مالی در تصادف با خودروهای گران قیمت برای مقصر حادثه و شرکت بیمه، متناظر با 50 درصد دیه معادل یعنی 126 میلیون تومان تعیین شده است.
    رئیس کل بیمه مرکزی، با اشاره به اینکه از 11 میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می کنند تنها 2 میلیون دارای بیمه شخص ثالث هستند، گفت: متاسفانه این 9 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه نامه به معضلی برای صنعت بیمه به خصوص صندوق تامین خسارت های بدنی تبدیل شده است.
    وی با اعلام یک خبر خوش برای این 9 میلیون موتورسوار فاقد بیمه نامه گفت: اخیرا در مجمع صندوق خسارت های بدنی، مصوب شد جریمه تاخیر در خرید بیمه نامه برای موتورسیکلت ها بخشوده شود، امیدواریم که این 9 میلیون موتور سوار فاقد بیمه نامه با این بخشودگی به خرید بیمه شخص ثالث تشویق شوند.
    دکتر همتی گفت: کارهای خوبی بعد از انقلاب در صنعت بیمه انجام شده، نفوذ بیمه به بالای 2 درصد رسیده و به میانگین جهانی نزدیک شده ایم.
    وی علت بالا بودن ضریب نفوذ بیمه در جهان را سهم بالای بیمه های عمر دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته 60 درصد پرتفوی صنعت بیمه را بیمه عمر تشکیل داده است و اگر سهم بیمه عمر را از ضریب نفوذ جهان کم کنیم ما فاصله چندانی نخواهیم داشت.
    وی افزود: ما نیز گسترش بیمه های عمر را در برنامه کاری خود قرار دادیم و اولین شرکت بیمه تخصصی عمر به زودی فعالیت خود را آغاز می کند.
    وی در خصوص جمع سرمایه تحت پوشش بیمه گفت: 700 میلیارد دلار از سرمایه کشور در بخش های مختلف انرژی، کشتی و صنایع مختلف تحت پوشش بیمه قرار دارند که نیاز به پوشش اتکایی دارند و خوشبختانه در دوران پسا برجام همکاری های بین المللی خوبی با شرکت های بیمه اتکایی مطرح جهان در حال شکل گیری است که امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.
    رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر بیمه گذاران باید برای خرید بیمه نامه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که اگر حذف شود بیمه ارزان تر می شود. امیدوارم با پیگیری های وزیر محترم اقتصاد و تصویب لایحه در مجلس به زودی شاهد حذف ان باشیم تا بتوانیم از این طریق بیشتر به مردم خدمت کنیم.
    وی عوارض وضع شده بر بیمه شخص ثالث را عامل فشار به شرکتهای بیمه دانست و گفت: بیمه شخص ثالث به خودی خود زیان ده است و این عوارض نیز مزید بر علت شده است.صنعت بیمه سالانه مبالغ زیادی از حق بیمه شخص ثالث را به دو ارگان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی پرداخت می کند که وزارت بهداشت از این منابع مصدومان حوادث رانندگی را رایگان پذیرش می کند.
    رئیس کل بیمه مرکزی، در مورد پرونده بیمه توسعه گفت: تا کنون 650 میلیارد تومان خسارت از سوی بیمه مرکزی و بیمه ایران پرداخت شده است و امیدواریم در آینده نزدیک پرونده بیمه توسعه بسته شود.
    وی افزود:ما امیدواریم با اقداماتی که در خصوص تقویت واحد نظارت بیمه مرکزی در حال انجام هستیم شاهد بیمه توسعه دیگری در صنعت بیمه نباشیم.
    رئیس کل بیمه مرکزی چشم انداز صنعت بیمه را خوب پیش بینی کرد و گفت: اهداف راهبردی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شده بود در صنعت بیمه در حال انجام است، در تلاشیم تا پایان برنامه ششم ضریب نفوذبیمه را به 3.5 درصد برسانیم.
    دکتر همتی با اعلام رشد پنجاه درصدی بیمه های عمر نسبت به سال گذشته گفت: به مردم توصیه میکنم بیمه عمر را برای سرمایه گذاری در اولویت قرار دهند چرا که علاوه بر وجه سرمایه گذاری، نوعی تامین آتیه در صورت فوت بیمه شده برای بازماندگان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو