عصر بازار

عملکرد شاخص‌های کلیدی اقتصاد

نقدینگی ۲۸ درصد رشد کرد

عصر اعتبار- وزارت اقتصاد با اعلام وضعیت رشد شاخص‌های کلیدی اقتصاد در سال‌جاری، از رشد منفی ۱۵.۸ درصدی فروش نفت و میعانات گازی در ۸ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

نقدینگی ۲۸ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بررسی جدیدترین آمارها از شاخص‌های کلیدی اقتصاد کشور که از سوی دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ارائه شده نشان می‌دهد که نرخ تورم مصرف کننده در 10 ماهه اول امسال به 8.6 درصد رسیده و 84.2 درصد از درآمدهای مالیاتی و گمرکی در 8 ماهه ابتدای سال جاری محقق شده است.
    بر پایه این گزارش، درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در 8 ماهه اول امسال نسبت به مصوب 71.7 درصد و اعتبارات هزینه‌ای نیز 87.3 درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 38.9 درصد و تملک دارایی‌های مالی هم 27.7 درصد محقق شده است.
    میزان درآمدهای مالیاتی و گمرکی در 8 ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 27.7 درصد، فروش نفت و میعانات گازی منفی 15.8 درصد، اعتبارات هزینه‌ای 19.9 درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منفی 7 درصد رشد داشته و تملک دارایی‌های مالی نیز ثابت مانده است.
    شاخص بهای مصرف کننده در دی‌ماه امسال 8 دهم درصد، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 1.1 درصد، بهداشت و درمان 0.5 درصد، حمل و نقل 0.5 درصد، مسکن، آب،‌ برق و گاز و سایر سوخت‌ها 0.4 درصد و شاخص بهای تولید کننده نیز یک درصد رشد نشان می‌دهد.
    میزان نقدینگی در 8 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد، پایه پولی 18 درصد، ضریب فزاینده پولی 8.5 درصد، اسکناس و مسکوک در دست اشخاص 10.4 درصدی،‌ پول 27.6 درصد و شبه پول نیز 28.1 درصد رشد یافته است.
    همچنین حجم سپرده‌های بخش غیردولتی در 8 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.7 درصد، دیداری 33.6 درصد، غیردیداری 28.1 درصد و تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز 27.1 درصد رشد نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی