عصر بازار

نرخ تورم ترکیه امسال ۲ رقمی می‌شود

عصر اعتبار- بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد، گزینه انقباضی تر کردن سیاست های پولی همچنان «روی میز قرار دارد» و اینکه افت شدید ارزش لیر موجب شده تا تحقق هدف گذاری تورمی این کشور تا سال ۲۰۱۹ امکان پذیر نباشد.

نرخ تورم ترکیه امسال ۲ رقمی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد، گزینه انقباضی تر کردن سیاست های پولی همچنان «روی میز قرار دارد» و اینکه افت شدید ارزش لیر موجب شده تا تحقق هدف گذاری تورمی این کشور تا سال 2019 امکان پذیر نباشد.
    مورات ستینکایا، رئیس کل بانک مرکزی ترکیه گفت، نرخ تورم تحت تاثیر کاهش ارزش پول ملی در پایان سال 2017 میلادی به 8 درصد خواهد رسید، در حالی که برآوردهای قبلی 6.5 درصد بود. وی افزود، احتمال دو رقمی شدن نرخ تورم در برخی از مقاطع سال جاری میلادی یک «ریسک مهم» برای اقتصاد ترکیه است.
    علاوه بر افزایش نرخ بهره، بانک مرکزی ترکیه در هفته های اخیر مجموعه ای از اقدامات پولی را برای تقویت ارزش لیر در دستور کار قرار داده است. به دنبال کاهش ارزش لیر، مقامات دولت رجب طیب اردوغان، تقاضاهای معمول خود برای کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد اقتصادی را کاهش داده اند.
    ستینکایا افزود، اقدامات بانک مرکزی موجب تثبیت ارزش لیر شده و تا مدتی ادامه خواهد داشت.
    بورا تامر ییلماز، اقتصاددان بانک زراعت ترکیه در استانبول گفت، به نظر می رسد که سیاستگذاران پولی ترکیه از میزان فعلی سیاست های انقباضی رضایت دارند، اما در صورت نیاز این سیاست ها می تواند انقباضی تر شود. وی افزود: «به نظر می رسد که بانک مرکزی ترکیه فشار تورمی رو به افزایش را کاملا جدی گرفته است.»
    ارزش لیر ترکیه دیروز با 0.2 درصد کاهش به 3.7878 در برابر هر دلار آمریکا رسید ارزش لیر ترکیه پس از افت 17 درصدی در سال گذشته میلادی، از ابتدای امسال تاکنون نیز حدود 7 درصد افت کرده است.
    بانک مرکزی ترکیه پیش بینی خود در مورد نرخ تورم در سال 2018 را مورد بازنگری قرار داده است. قبلا پیش بینی شده بود که نرخ تورم در سال 2018 به 5 درصد برسد، اما اکنون انتظار می رود این رقم 6 درصد باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو