عصر بازار

نوربخش:

قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی درصورت تصویب مجلس اجرا می شود

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان ، قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، نیروهای ‌مسلح‌ و وزارت ‌اطلاعات را درصورت تصویب در مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود.

قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی درصورت تصویب مجلس اجرا می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، نیروهای ‌مسلح‌ و وزارت ‌اطلاعات روز دوشنبه گذشته (11بهمن) به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسید.
     افزود: موضوع 20 درصد افزایش حقوق بازنشستگان که از سوی دولت مطرح شد در قالب همسان سازی است و سازمان تامین اجتماعی هم این قانون را در صورت تصویب در مجلس اجرا خواهد کرد.
    وی تصریح کرد: در صورتی که این ماده قانونی تصویب نمی شد، سازمان تامین اجتماعی براساس همان ماده 96 آن را اجرایی می کرد.
    به گزارش ایرنا، براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان مکلف است میزان تمامی مستمری های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.
    مدیرعامل تامین اجتماعی با بیان اینکه این رقم افزایشی مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان است، ادامه داد: پارسال هم رقم افزایشی حقوق حداقل بگیران بیش از نرخ 12 درصد افزایش حقوق از سوی دولت اعلام شده بود و حقوق این افراد به 920 هزار تومان رسید؛ ضمن اینکه هر درصدی را که امسال شورای عالی کار تصویب کند، ما هم همان را انجام می دهیم.
    نوربخش اضافه کرد: در مجموع حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان طبق ماده 96 و 111 قانون تامین اجتماعی است که براساس ماده 111 هرچقدر حداقل حقوق و دستمزد باشد ما باید آن را برای حداقل بگیرها اجرا کنیم ولی سایر سطوح براساس نرخ تورم و هزینه های زندگی باید افزایش پیدا کند.
    «براساس ماده 111 قانون تامین اجتماعی، مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان درهر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد».
    عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارم بهمن ماه جاری توضیحاتی درباره تصویب همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای ‌مسلح ‌و وزارت‌ اطلاعات مطرح کرد.
    غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، گفت: براساس مصوبه عصر دوشنبه هفته جاری کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس، دولت مجاز است اعتبار ردیف 120-55000 جدول شماره (9) این قانون را برای افزایش و همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشس صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات که دریافتی ماهانه آنها کمتر از20 میلیون ریال است براساس آیین نامه اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاه های ذیربط تهیه و به تصویب دولت می رسد اختصاص دهد.
    وی اظهارکرد: براساس بند الف این مصوبه درصورت مکفی نبودن اعتبار پیش بینی شده در ردیف یادشده، دولت می تواند از محل اعتبار ردیف های مندرج در جداول شماره (7) ، (8) و (9) این قانون و همچنین منابع هدفمندی یارانه ها نسبت به تامین اعتبار اقدام کند.
    به گفته جعفرزاده همچنین در بند ب مصوبه یادشده آمده است: برای اعمال افزایش از ابتدای سال 1396، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند احکام حقوقی سال 1396 بازنشستگان ذینفع این تبصره از یکم فروردین سال 1396 اعمال کند.
    براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی در زمان حاضر 2 میلیون و 900 هزار تن ،‌بازنشسته و مستمری بگیر این سازمان هستند که ماهانه سه هزار و 200میلیارد تومان بابت مستمری آنها از سوی تامین اجتماعی به آنها پرداخت می شود. اکنون حدود 42 میلیون تن از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی