عصر بازار

در نشست مشترک با رییس اتاق تهران؛

برقراری روابط بانکی با ایران مستلزم پیوند بیشتر بین شرکت های تجاری دو طرف است

عصر اعتبار- رییس شورای تجاری وزارت خارجه دانمارک تاکید کرد: برای برقراری روابط و سازوکارهای بانکی بین ایران و دانمارک باید پیوند بیشتری بین شرکت‌های تجاری دو طرف برقرار کرد. افزایش این ارتباط‌ها راهی است که می‌توانیم از طریق آن به بانک‌ها برای فعالیت بیشتر با ایران فشار بیاوریم.

برقراری روابط بانکی با ایران مستلزم پیوند بیشتر بین شرکت های تجاری دو طرف است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، هیات تجاری اتاق تهران که پس از انجام مذاکرات با فعالان اقتصادی در پراگ، مرکز جمهوری چک، به دانمارک رفت در نخستین روز حضور خود در این کشور برنامه فشرده‌ای داشت.

    اعضای هیات تجاری ایرانی به سرپرستی 'مسعود خوانساری'، رییس اتاق تهران، در روز نخست این سفر به کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI) رفتند و با فعالان این نهاد قدیمی بخش خصوصی و تعدادی از فعالان اقتصادی دانمارک دیدار و گفت ‌و گو کردند.

    پس از این دیدار و مذاکرات مستقیم بین دو طرف، در حالی که اعضای هیات به بازدید از کارخانه کریستین هنسن، فعال در صنایع غذایی، رفتند، خوانساری به همراه سفیر ایران در کپنهاگ عازم وزارت امور خارجه دانمارک و دیدار با 'سوزانا هیلدلوند' رییس شورای تجاری این وزارتخانه شدند.

    در این دیدار که در دفتر هیلدلوند برگزار شد، ابتدا خوانساری با اشاره به قدمت دیرینه ارتباط صنعتی و تجاری قدیمی دو کشور در زمینه‌های زیربنایی از جمله راه‌سازی و ایجاد راه‌آهن و ریل و جاده تاکید کرد و گفت: علیرغم سابقه قابل توجه همکاری‌ های دو جانبه دو کشور، سرعت پیشرفت توسعه مراودات در یک سال گذشته کمتر از حد انتظار بوده است.

    رییس اتاق تهران با بیان این که ایران ظرف مدت یک سالی که از اجرای برجام می‌گذرد، پذیرای بیش از 200 هیات تجاری خارجی بوده است گفت: برابر اطلاعاتی که ما داریم دانمارک کشوری است که در حوزه سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای خودش بسیار قدرتمند عمل کرده و نزدیک به 190 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده است. این در حالی است که اقتصاد ایران هم‌اکنون ظرفیت حداقل جذب سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی را دارد که فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و مشارکت برمبنای انتفاع دوجانبه است.

    خوانساری افزود: با توجه به شناخت صنایع ایران از قابلیت‌های دانمارک و شناخت دانمارک از فضای اقتصادی ایران، پس از توافق و اجرای برجام فرصت خوبی برای تقویت ارتباطات تجاری فراهم شده است. با این وجود در یکی دو سال گذشته دانمارک فعالیت چندانی برای توسعه مراودات اقتصادی با ایران نداشته است.

    وی ادامه داد: در حالی که برخی از کشورهای اروپایی نظیر اتریش، ایتالیا، فرانسه و آلمان بسیار زودتر وارد بررسی موقعیت‌های همکاری، امضای تفاهمنامه و بستن قراداد شده‌اند. وی گفت: یکی از مواردی که باید به آن بپردازیم این است که چرا دانمارکی‌ها در برقراری روابط اقتصادی با ایران تعلل می‌کنند.

    خوانساری ادامه داد: به نظر می‌رسد یک عامل محدودیت‌هایی نظیر روابط بانکی بین دو کشور و عدم ارائه ضمانت‌های صادراتی و بیمه از سوی دانمارک است. شرکت‌های دانمارکی هم به طور عام به این مساله به عنوان یک نگرانی اشاره کردند که به دلیل عدم تضمین صادرات و مشکلات موجود در مراودات بانکی برای ورود به فاز عملیاتی همکاری تعلل می‌کنند و به اصطلاح دست به عصا راه می‌روند.

    رییس اتاق تهران با بیان این که وزارت‌های خارجه در کشورهای مختلف به دلایل سیاسی در برقراری تحریم‌ها نقش داشتند، گفت: در حال حاضر هم ما انتظار داریم که این وزارتخانه‌ها در زمینه احیا و توسعه روابط اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها فعالانه عمل کنند. دلیل حضور ما در چنین نشست هایی این است که تلاش کنیم وزارتخانه ‌های یاد شده و دولت‌ها برای راه‌اندازی خطوط اعتباری در صندوق‌های ضمانت صادرات و دادن تضمین به فعالان اقتصادی سریعتر عمل کنند.

    رییس اتاق تهران با اشاره به سابقه بسیار خوب ایران در عمل به تعهدات و پرداخت بدهی‌ها حتی در شرایط سخت تحریم گفت:

    ایران جز معدود کشورهایی است که بدهی خارجی معوقه ندارد و میزان بدهی‌هایش نیز بسیار اندک است. این مساله قابل رصد است و سابقه همکاری ایران با شرکت‌های خارجی این قضیه را به روشنی نشان می‌دهد.

    خوانساری عنوان کرد:دانمارک در تمام سفارتخانه‌های خود نمایندگانی دارد که پیگیر مباحث اقتصادی و پیشبرد مراودات هستند اما در ایران به نظر می‌رسد این فعالیت بسیار کم است.

    وی افزود: در حوزه صنعت غذا و دارو دو‌ کشور دارای ظرفیت‌های همکاری بالایی هستند. در زمینه انرژی‌های نو هم زمینه سرمایه ‌گذاری دانمارک فراهم است به ویژه اینکه در این زمینه دولت ایران برای بازگشت سرمایه تضمین داده است و نیاز امروز ایران هم به انرژی‌های نو نیز افزایش یافته است.

    **ارتباط با تشکل‌هایی نظیر اتاق تهران به ارتقای روابط کمک می‌کند

    سپس در این نشست رییس شورای تجاری وزارت امورخارجه دانمارک با ابراز خوشحالی از حضور هیات تجاری اتاق تهران در کپنهاگ عنوان کرد :در پنج ماه گذشته با سفارت دانمارک در ایران مراوده و مشاوره زیادی داشته و توسعه روابط با ایران در برنامه‌های این وزارتخانه و دولت دانمارک قرار گرفته است.

    هیلدلوند گفت: مذاکراتی با صندوق ضمانت صادرات دانمارک (EKF) در جریان است که با طرف‌ های ایرانی وارد مذاکره شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه مناسب برسد.

    وی افزود: ما از توسعه مراودات دو جانبه دانمارک و ایران استقبال کردیم و پیش از این دو هیات به ایران فرستادیم که به نظر من کافی است. در ماه می سال جاری نیز سه هیات دیگر به ایران می‌فرستیم و این تعداد در طول سال بیشتر هم خواهد شد زیرا اولویت جدی ما توسعه مراودات با ایران است.

    وی ادامه داد: ما نخستین هیات را سال گذشته همراه با وزیر امورخارجه به ایران فرستادیم و دیدیم که حاضران در هیات از موقعیت‌های پیش آمده در آن سفر بسیار شگفت زده شده بودند و جلسات بسیار خوبی در مورد سرمایه‌گذاری در آن زمان برگزار شد. دانمارکی‌ها علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند به ویژه اینکه در زمینه سلامت، دارو و انرژی‌های سبز می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

    هیلدلوند با تقدیر از علاقه مندی موجود برای توسعه همکاری‌ها افزود: بازار ایران بسیار بزرگ است و ما باید بررسی کنیم که ببینیم چه کارهایی می‌توانیم در این زمینه افزایش همکاری‌ها به طور عملی انجام دهیم. من با پیگیری برای برقراری خط اعتباری موافقم و باید بیشتر در این زمینه مذاکره کنیم. هم‌چنین براساس تجربه‌ای که از سال‌ها قبل داشتیم می‌گویم که ارتباط با تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی به ارتقای روابط کمک می‌کند.

    رییس شورای تجاری وزارت امور خارجه دانمارک در پاسخ به گفته خوانساری مبنی بر این که بهتر است وزارت خارجه دانمارک حل مسایل بانکی را پیگیری کند،گفت: تاکید می‌کنم که در وزارت امورخارجه تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌شود که به سود هر دو کشور است.

    بر اساس این گزارش،کشور دانمارک با بیش از 43 هزار کیلومتر مربع و 5.5 میلیون نفر جمعیت، در شمال اروپا واقع شده است؛ تولید ناخاصل داخلی این کشور در سال 2015 معادن 257 میلیارد دلار گزارش شده و در این سال رشد اقتصادی 1.6 درصدی را تجربه کرده است.

    آلمان، سوئد، بریتانیا، آمریکا، نروژ و هلند مهمترین شرکای صادراتی این کشور به حساب می آیند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو