عصر بازار

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خبر داد

مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده می‌شود

عصر اعتبار- عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ مجلس گفت: ماخذ مالیات ارزش افزوده از سال آینده، مالیات بر مصرف می‌شود.

مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس ، هادی قوامی در مورد اینکه چرا بدهی‌ دولت علی‌رغم وعده‌ها، نه تنها ثابت نمانده، بلکه افزایش دارد، اظهار داشت: هزینه‌های دولت در بخش جاری، عمرانی، دفاعی زیاد بوده و مخارج دولت بیش از منابع است. همچنین برای اینکه کارهای عمرانی سرعت بگیرد، بازار بدهی ایجاد شده است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بازار بدهی فرصتی برای طرح‌های عمرانی است، بیان کرد: دولت‌ها دو نوع کسری بودجه دارند که یک نوع کسری بودجه جاری به دلیل ضعف در وصول مالیات‌ها وجود دارد که ناشی از ناکارایی زیاد دستگاه‌های اجرایی است.

    این نماینده مجلس با اشاره به کسری دولت در بخش عمرانی، افزود: بدهی در این بخش بد نیست، به شرط اینکه شفاف و قابل قبول باشد، زیرا هزینه‌ها را پوشش داده و در بخش‌های دیگر صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.

    وی ادامه داد: افتتاح یک آزادراه، حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد آثار مثبت خود را می‌گذارد و استهلاک سرمایه را کاهش می‌دهد.

    نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 در مورد افزایش کسری بودجه 94 در بخش جاری گفت: کسری عملیاتی به دلیل عدم تحقیق درآمدهای مالیاتی است که نتوانسته هزینه‌های جاری دولت را پوشش دهد و هزینه‌های تخصیص یافته، نمی‌تواند بیش از اعتبارات مصوب باشد.

    * کسری درآمد نفتی بستگی به قیمت نفت دارد

    وی در مورد عدم تحقق درآمدهای لایحه بودجه سال 96، اظهار داشت: درآمدهای نفتی بستگی به قیمت آن در سال آینده دارد که طبیعتاً اگر بیش از 55 دلار باشد، کسری نخواهیم داشت، اما اگر نفت 50 دلاری به 55 دیده شود، عدم تحقق ایجاد می‌شود.

    * افزایش سهم صندوق توسعه از 20 به 30 درصد

    قوامی با تأکید بر اینکه سهم صندوق توسعه ملی 30 درصد در مجلس تعیین شده، گفت: درآمدهای نفتی به صادرات نفت و میعانات قیمت دلار و نرخ تسعیر بستگی دارد. کسری ناشی از 10 دلار که به صندوق توسعه ملی می‌رود، فرض بر این است که نرخ ارز تسعیر در سال 96 میانگین حدود 3600 تومان است.

    * پیش بینی افزایش نرخ تسعیر تا 3600 تومان

    وی در پاسخ به این سؤال که دولت تسعیر را 3300 در نظر گرفته است و افزایش آن سیگنال به بازار آزاد نمی‌دهد، عنوان کرد: نمی‌گویم که 3600 تومان باشد بلکه طبق سنوات گذشته نرخ تسعیر از 2998 تومان اکنون 3300 تومان رسید که مابه‌التفاوت روی درآمد تأثیر گذاشته و کسری دولت را ترمیم می‌‌کند. یکی از کانال‌های کاهش کسری بودجه همین موضوع است.

    به گفته قوامی، پیشنهاد شد دولت برداشت ریالی مشخصی از درآمدهای نفتی داشته باشد که در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد، اما در صحن مجلس مطرح خواهم کرد.

    * درآمدهای نفتی بودجه 96 کاهش یافت

    وی با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی حدود 105 هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شد، گفت: دولت در لایحه حدود 116 هزار میلیارد تومان پیشنهاد دارد که کاهش یافت.

    وی تأکید کرد: اگر درآمد نفتی مازاد بود، برای استفاده از آن دولت باید متمم بیاورد.

    * پیشنهاد برای محدود کردن استفاده از درآمدهای نفتی در بودجه

    عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مورد اینکه چرا درآمد مصوب نفتی سال 94 حدود 53 هزار میلیارد تومان بود، اما درآمد 67 هزار میلیارد تومان عملکرد داشت، گفت: در بودجه هزینه شد، زیرا بخش‌های دیگر درآمدی کسری داشتند، بنابراین برای اینکه دولت دنبال درآمدهای پایدار باشد، میزان استفاده از درآمد نفتی در بودجه محدود شود.

    وی خاطرنشان کرد: اکنون در بودجه دست دولت برای استفاده بیشتر از درآمدهای نفتی با فرض افزایش درآمد، باز است و احساس نیاز به متمم بودجه نمی‌کند.

    * افزایش 3 هزار میلیاردی درآمدهای مالیاتی

    عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 با تأکید بر اینکه نرخ مالیات در سال آینده افزایش ندارد، تصریح کرد: درآمد مالیات حدود 97 هزار میلیارد تومان است و 2 تا 3 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد داریم و 5 هزار میلیارد تومان نیز معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران پیش‌بینی شد.

    * ماخذ مالیات ارزش افزوده تغییر می‌کند

    وی در مورد مالیات ارزش افزوده، گفت: از سال آینده مأخذ مالیات ارزش افزوده بر اساس مصرف نهایی خواهد شد، اکنون در فرآیندهای مختلف تولید از همه عوامل مالیات دریافت می‌شود.

    * درآمد 17 هزار میلیاردی برای گمرک

    قوامی با اشاره به اینکه 17 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی 112 هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق و عوارض گمرکی است، بیان داشت: حدود 97 هزار میلیارد تومان آن سهم مالیات‌ها است.

    * درآمد مالیات 97 هزار میلیارد تومان شد

    وی در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی از کدام محل است، خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی آمار دقیقی از وضعیت معافیت مالیات حقوق‌بگیران ندارد و هر بار یک رقمی را به مجلس برای افزایش معافیت حقوق ارائه کردند.

    وی افزود: امکان وصول درآمدهای مالیاتی بیش از آنچه پیش‌بینی شده وجود دارد، با توجه به اینکه 60 درصد GDP مربوط به مصرف است و مالیات به مصرف در سال آینده ملاک خواهد بود.

    * استفاده مازاد از منابع بودجه برای هدفمندی تخلف است

    عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 در مورد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اختلاف 5 هزار میلیارد تومان درآمد این بخش در محاسبات دیوان محاسبات و دولت مربوط به تخفیف‌های داده شده است و پول‌ گیر سازمان هدفمندی نمی‌آید.

    وی افزود: درآمدهای دولت در این بخش شفاف نیست و دولت در طول این سالها اضافه برداشت برای هدفمندی از منابع بودجه داشته که تخلف است.

    * اختصاص 3 هزار میلیارد برای اشتغال جدید

    وی با اشاره به اینکه 3 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال جدید در نظر گرفته شده است، در لایحه بودجه اعتبار جداگانه از هدفمندی در نظر گرفته شد، تا سهم کارفرمایی تأمین اجتماعی از محل اشتغال جدید پرداخت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو