عصر بازار

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه در آستانه فاز اجرایی

عصر اعتبار- کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه که از ابتدای بهمن ماه وارد مرحله آزمایشی شده اکنون در مراحل نهایی اجرا قرار دارد.

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه در آستانه فاز اجرایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تاکنون اقدامات زیادی برای به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن این کریدور انجام شده و گمرک ایران با این کار تلاش می‌کند تا تجار ایرانی بتوانند محصولات‌شان را به بازارهای روسیه وارد کنند.

    با وجود ظرفیت بالای صادراتی ایران تاکنون مشکلات زیادی برای صادرات وجود داشت، اما در سال‌های اخیر اقداماتی در زمینه تسهیل صادرات انجام شده که یکی از آن‌ها پیگیری و اجرایی شدن کریدور سبز گمرکی بین ایران و روسیه است.

    در این بخش، تاکنون 11 شرکت ایرانی با بهره‌مندی از تسهیلات این کریدور در روسیه می‌توانند کالای خود را وارد بازار این کشور کنند که بعد از تکمیل فهرست، اطلاعات اشخاص به گمرک روسیه ارسال شد و با پیگیری‌های صورت گرفته گمرک روسیه درخواست شرکای تجاری روسی صادرکنندگان ایرانی را کرد.

    پس از برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم اطلاعات مورد نیاز ارسال شد و گمرک روسیه اعلام کرد تعدادی از شرکت‌های معرفی شده را مورد پذیرش قرار داده است و بدین ترتیب سند اجرای پروتکل سبز گمرکی وارد فاز آزمایشی شد.

    قیمت‌های صادراتی کالاهای ایرانی برای گمرک روسیه ارسال شده و ترجمه قیمت و ارزش کالاهای صادراتی ایران نیز به زبان روسی در دسترس قرار گرفت تا مأموران گمرک روسیه با مراجعه به آن قیمت‌ها را براورد کنند و با اظهار گمرکی که واردکننده کالای ایرانی در گمرک مقصد انجام می‌دهد، به صحت قیمت‌ها پی ببرند و روند کار تسهیل شود.

    محمدی، مدیر امور گمرکی یکی از شرکت‌های صادرکننده نمونه در سال 1395، درباره اقدام گمرک برای اجرایی شدن کریدور سبز میان ایران و روسیه، گفت: شرکت‌های ایرانی قطعاً افزایش صادرات را تجربه خواهند کرد و گمرک روسیه نیز برای ورود کالای ایرانی تشریفات کمتری را انجام می‌دهد.

    وی با اشاره به مزیت‌های کریدور سبز گمرکی، تصریح کرد: خوشبختانه با ایجاد کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه شاهد افزایش تراز تجاری شرکت‌های ایرانی هستیم و اکنون نگاه روس‌ها نیز به ما مثبت‌تر شده و همین عامل می‌تواند تاییدیه‌های بین‌المللی را برای شرکت‌های ایرانی با سهولت بیشتری به دنبال داشته باشد.

    محمدی ادامه داد: ایجاد کریدور سبز، هزینه‌های صادراتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و ارز با سهولت بیشتری وارد کشور می‌شود؛ البته هنوز این پروژه به صورت 100 درصد اجرایی نشده، اما پیش‌بینی می‌شود تا اجرای کامل آن مراودات ایران با روسیه افزایش زیادی داشته باشد.

    وی همچنین با اشاره به برخی موانع صادرات در ایران، افزود: اکنون بیشتر کالاها برای صادرات باید از مسیر ورود موقت که یک نوع تسهیلات دیگر گمرکی است، استفاده کنند، در حالی که با ایجاد نظام رتبه‌بندی شرکت‌ها می‌توان از مسیر سبز استفاده کرد و در این صورت هزینه‌های گمرک نیز کاهش می‌یابد، به دلیل اینکه زمان کمتری برای بررسی خواهد گذاشت.

    محمدی تأکید کرد: شرکت‌هایی که صادرات زیادی دارند براساس نظام رتبه‌بندی درجه بالایی دریافت کرده و می‌توانند از این اقدام بهره‌مند شوند.

    به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن نهایی کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه صادرات ایران به این کشور و به طور کلی ارتباط تجاری با روسیه افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو