عصر بازار

دستاوردهای حوزه نظارت بانک مرکزی در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی

عصر اعتبار- بخش نظارت بانک مرکزی در ادامه ساماندهی موسسات موجود فعال در حوزه بازار غیر متشکل پولی و نیز جلوگیری از ایجاد و توسعه نهادهای پولی غیرمجاز با همکاری سایر دستگاه های ذیربط تلاش کرده است، نظارت حضوری و غیر حضوری خود را بر بازار غیرمتشکل پولی گسترش دهد.

دستاوردهای حوزه نظارت بانک مرکزی در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در ادامه سلسله گزارش های اقدامات بانک مرکزی در دولت یازدهم به مناسبت ایام دهه فجر، در گزارش امروز به دستاوردهای حوزه نظارت بانک مرکزی در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی اشاره می شود.

    الف‏‏‏- ادامه ساماندهی موسسات موجود فعال در حوزه بازار غیر متشکل پولی
    1-    شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز فعال در زمینه پولی و اعتباری در سطح کشور(صندوق های قرض‌الحسنه،‌ تعاونی های اعتبار،موسسات اعتباری،‌صرافی ها، شرکت های لیزینگ، . . . )
    2-     انجام اقدامات لازم جهت تجمیع، تبدیل و ارتقاء برخی  موسسات پولی فاقد مجوز از بانک مرکزی و انجام تشریفات مربوط به تعطیلی و انحلال برخی واحدهای پولی غیر مجاز شناسایی شده از طریق همکاری مراجع انتظامی ، قضایی و ثبتی.
    3-     تدوین برنامه عملیاتی ساماندهی نهادهای فعال در بازار غیرمتشکل پولی.

    ب‏‏‏- جلوگیری از ایجاد و توسعه نهادهای پولی غیرمجاز با همکاری سایر دستگاههای ذیربط:
    1-    درخواست از مردم در پایگاه اطلاع رسانی بانک مبنی بر اعلام نام و آدرس نهادهای پولی که بصورت غیر‌مجاز فعالیت می کنند، و انعکاس اسامی دریافتی به استانداری های سراسر کشور به منظور جلوگیری از ادامه فعالیت آنها.
    2-    انجام مکاتبات متعدد با نهادهای متولی امر تبلیغات از جمله سازمان صداو سیما ، ‌وزارت ورزش و جوانان، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها و . . . مبنی بر خودداری از انجام هرگونه تبلیغات برای نهادهای پولی فاقد مجوز فعالیت از بانک مرکزی.
    3-    طرح موضوع ساماندهی بازار غیر متشکل پولی در مراجع و کمیسیون های ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شورای امنیت کشور، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و شورای پول و اعتبار و اتخاذ تصمیم  های لازم در راستای انتظام بخشی به بازار غیر متشکل پولی با توجه به حیطه اختیارات هر یک از این نهادها.
    4-    طرح موضوع ساماندهی بازار غیر متشکل پولی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تصویب پروژه «انتظام بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیرمجاز» در ستاد مورد اشاره.
    5-    معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز شناسایی شده و اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد شرایط اخذ مجوز تشخیص داده شده اند، اعم از صندوق های قرض‌الحسنه، تعاونی های اعتبار، شرکت های لیزینگ و واحدهای صنفی و تارنماهای غیرمجاز در زمینه خرید و فروش ارز فعال در بازار  پولی کشور به نیروی انتظامی برای پلمب و جلوگیری از ادامه فعالیت آنها.
    6-    شکایت از برخی نهادهای متخلف بازار پول نزد مراجع قضایی و انجام پیگیری‌های لازم در این زمینه.
    7-    ساماندهی تعاونی های اعتبار غیرمجاز میزان و ثامن الحجج با بیش از 110 و 481 شعبه در سراسر کشور.
    8-    ابطال مجوز فعالیت تعدادی از نهادهای پولی غیر بانکی به دلیل تخلف و یا عدم انطباق با مقررات ذیربط.

    ج‏‏‏- گسترش نظارت حضوری و غیر حضوری بر بازار غیر متشکل پولی (صندوق های قرض‌الحسنه،‌ تعاونی های اعتبار،‌ موسسات اعتباری، صرافی ها ، شرکت های لیزینگ، . . . ):
    1‏- گسترش بازرسی های دوره ای و موردی از نهادهای پولی فعال ( صندوق های قرض‌الحسنه،‌ تعاونیهای اعتبار، موسسات اعتباری، صرافی ها و شرکت های لیزینگ و . . . )
    2-    نظارت بر عملکرد موسسات اعتباری در شرف تاسیس تا زمان اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی.
    3-    کنترل بازار ارز از طریق رصد عملیات صرافی ها و تهیه گزارشات لازم در این زمینه.
    4-    تدوین شیوه نامه‌های لازم برای رسیدگی و برخورد با تخلفات موسسات پولی تحت نظارت.
    5-    پاسخگویی و رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به تخلف یا عدم رعایت قانون، مقررات و دستورالعمل‌های بانکِ مرکزی از سوی موسسات پولی غیربانکی.
    6-    استفاده از همکاری سازمانهای مردم نهاد در نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی و انجام اقدامات و پیگیری های لازم در خصوص ادغام دو تشکل موازی کانون و انجمن لیزینگ و تشکیل انجمن ملی لیزینگ ایران با همکاری اتاق بازرگانی به منظور نظارت دقیق‌تر بر شرکت‌های لیزینگ.‏

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو