عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد خواستار شد؛

الزام شفاف شدن سهم بنگاه‌هایاقتصادی نهادهای نظامی و غیردولتی در کیک اقتصاد ایران

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد گفت: اطلاعات ما از فعالیت اقتصادی ارگان‌های نظامی، نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات خیریه، بسیار محدود و جسته و گریخته است.

الزام شفاف شدن سهم بنگاه‌هایاقتصادی نهادهای نظامی و غیردولتی در کیک اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حسین میرشجاعیان، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در پاسخ به این پرسش که طبق فراخوان عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار کلیه بنگاه‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای نظامی و انتظامی و سازمان‌های وقفی و مؤسسات خیریه موظف هستند تا اطلاعات مالی خود را در اختیار سازمان بورس قرار دهند، با توجه به این که این موضوع تکلیف قانونی‌است آیا مکانیزم اجرایی آن فراهم شده یا خیر؟ ، اظهار داشت؟ بله، این فراخوان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده و واقعا نیازمند آن هستیم تا اندازه و سهم این نهادها را در اقتصاد ایران بدانیم.

    وی افزود: این در حالی است که در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص وجود ندارد و اطلاعات ما از فعالیت اقتصادی ارگان‌های نظامی، نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات خیریه، بسیار محدود و جسته و گریخته است.

    معاون وزیر اقتصاد‌ تصریح کرد: البته از آن دسته از شرکت‌هایی‌که در بورس حضور دارند، اطلاعات داریم اما اشکال این موضوع این است که این شرکت‌ها لایه لایه هستند و دارای شرکت‌های زیرمجموعه مختلفی‌اند. زیرمجموعه آن شرکت‌ها نیز شرکت‌های زیرمجموعه دیگری دارند و سهم این مجموعه‌ها از اقتصاد ایران هنوز مشخص نشده و معلوم نیست چه میزان از کیک اقتصاد ایران مربوط به این شرکت‌ها می‌شود.

    میرشجاعیان گفت: اگر واقعا سهم بنگاه‌های اقتصادی نهادهای نظامی و عمومی‌ غیردولتی در اقتصاد بالا باشد عملا اقدامات ما برای بهبود محیط کسب و کار تاثیری بر روی آنها ندارد، زیرا آنها خودشان مسیر فعالیت و بهبود شرایط خود را بلد هستند و مجوزهای مورد نیازشان را به راحتی دریافت می‌کنند. حتی به سادگی بانک تاسیس کرده و شرکت‌های زیرمجموعه خود را تامین مالی می‌کنند.

    معاون وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: موضوعی که واقعا برای اقتصاد ایران تهدید محسوب می‌شود این مسئله است که حاکمیت، اطلاعات درستی از نهادهای گوناگون نداشته باشد و واقعا نیازمند این هستیم که اطلاعات خود را افزایش دهیم و اقدام اخیر بورس هم در این راستا بوده است.

    وی با بیان این که اقداماتی هم در این خصوص در سطوح بالا انجام شده، افزود: مهم نیست که این شرکت‌ها برای شفاف شدن اطلاعات‌شان، اعلام آمادگی کنند زیرا اگر حاکمیت واقعا به دنبال این باشد که شفاف عمل کند و سیاست‌گذاری درستی داشته باشد باید اطلاعات دقیق و درستی در این خصوص در اختیار داشته باشد.

    سرکوب بهای ارز باعث رشد جهشی می‌شود

    میرشجاعیان در خصوص تک نرخی شدن ارز نیز گفت: تک نرخی کردن ارز به امسال نمی‌رسد و در سال آتی باید به دنبال آن بود.

    معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: نباید از بالا رفتن نرخ ارز بترسیم. ترس از آنجایی آغاز می‌شود که نرخ ارز را  سرکوب کرده و به صورت دستوری ثابت نگه داریم نگه داریم زیرا  بعد از چند سال اثر این کار خود را در رشد جهشی قیمت ارز نشان می‌دهد.

    وی خاطر نشان کرد: ترس‌ دیگر این است که نقدینگی که در اقتصاد ایران وجود دارد وارد حوزه ارز شده و منجر به سفته بازی شود.

    میرشجاعیان تصریح کرد: تلاش دولت، کنترل نوسانات نرخ ارز است. در صورتی که بتوانیم انتظارات مردم را برآورده کنیم می‌توانیم این حس را به وجود آوریم که اگر کسی که از یک شوک خاص به نفع خود سفته‌بازی کند لزوما برنده نخواهد بود و ممکن است که حتی بازنده باشد.

    وی گفت: نرخ دلار تا 4500 هم رسید و الان به 3800 رسیده است که این پیام خوبی است.

    معاون وزیر اقتصاد گفت: هر چند دولت سعی‌ در کنترل بهای ارز دارد اما آرام آرام باید آن را رها کند تا در مسیر درستی قرار گیرد. همیشه جهش ناگهانی قیمت دلار برای افراد نگران کننده است نه رشد تدریجی.

    وی در خاتمه گفت: هم اکنون ارز در یک مسیر آرام در حرکت است و باید همان مسیر مدیریت شده شناور را برای آن در نظر گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو