عصر بازار

رئیس سازمان بورس:

برجام حضور خارجی ها در بازار سرمایه ایران را تسهیل کرد

عصر اعتبار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تسهیل حضور خارجی ها در بازار سرمایه ایران پس از برجام، گفت: عمده خارجی ها از کشورهای همسایه یا آلمانی زبانان هستند که سهم آنان در بورس اینک به بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

برجام حضور خارجی ها در بازار سرمایه ایران را تسهیل کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «شاپور محمدی» امروز (سه شنبه) در پاسخ به پرسش های خبرنگاران افزود: بازار سرمایه ایران حتی در زمان اوج تحریم ها شاهد حضور خارجی ها بود، زیرا بازده در اقتصاد حکمفرمایی می کند و بورس ایران از بازده خوبی در بلندمدت برخوردار است.
    به گفته این مقام مسئول، پتانسیل بازار سرمایه ایران بویژه در حوزه انرژی و معدن بسیار بالاست و این برای خارجی ها جذاب است؛ سرمایه گذاران خارجی به این بازده و فرصت های موجود توجه داشته و عقلایی برخورد می کنند.
    وی خاطرنشان ساخت: توافقنامه برجام کمک کرد برخی سرمایه گذاران خارجی راحت تر به بازار بورس ایران ورود کنند و علاوه بر آن، سازمان بورس نیز اقدام هایی انجام داد تا در کوتاه مدت فعالیت هایی برای نقل و انتقال وجوه انجام شود.
    محمدی ادامه داد: در بحث افتتاح حساب برای خارجی ها نیز اقدام هایی انجام شده که ابتدا در شورای پول و اعتبار مطرح و با نظر مساعد این شورا به مرکز پولشویی ارسال شد؛ علاوه بر آن راهکارهایی بلندمدت نیز به این منظور دنبال می شود.
    شاپور محمدی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سازمان بورس با آلمان ها، از تعامل و همکاری فنی این سازمان با کره جنوبی، هند و سوئد در حوزه بازار سرمایه نیز خبر داد و یادآور شد: در حوزه ابزارهای مالی اسلامی نیز با کشور مالزی ارتباط خوبی داریم.
    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تاثیر اقدام های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه کشور، بیان داشت: مردم در همه جای جهان نسبت به رویکردهای افراطی واکنش نشان می دهند که از آن جمله، واکنش مناسب برخی قضات و دادگاه های آمریکا در روزهای گذشته بود.
    وی تاکید کرد: تعامل با اقتصادهای جهان برای هر کشوری ثبات آفرین است.
    محمدی در ادامه با اشاره به کمک سازمان بورس به شرکت های بورسی و بانک ها برای سودآوری بیشتر، گفت: این سازمان در نظر دارد فرصت را برای حضور همه صنایع در بازار سرمایه فراهم و تسهیل کند.
    وی یادآورشد: کاهش های مقطعی بازار سهام عوامل متعددی دارد که از آن جمله می توان به تحولات سیاسی و اقتصادی بین المللی، تحولات اقتصادی کلان داخلی، تحول در صنایع و شرکت ها اشاره کرد؛ اما هدفگذاری ما این است که این حرکت ها به درستی روی بازار سهام تاثیرگذار شوند.
    این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: سودآوری شرکت ها عامل اصلی تعیین کننده قیمت سهام در بلندمدت است و انتظار می رود با توجه به بهبود رشد اقتصادی کشور، بتدریج شاهد اثرگذاری آن روی سودآوری شرکت ها باشیم.

    ** اولویت های بازار سرمایه
    وی، اولویت نخست بازار سرمایه را بازار سهام دانست و گفت: پس از آن تامین مالی بخش خصوصی و تامین مالی دولت قرار دارد.
    محمدی با تاکید بر اینکه وظیفه ما اعلام ظرفیت بازار سرمایه و محدودیت های موجود است، افزود: آهنگ توسعه بازار بدهی نیز باید معقول و منطقی باشد و در این زمینه از کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خواسته ایم بازار بدهی به سمتی حرکت کند که برای اقتصاد کشور اهرم ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی