عصر بازار

شاخص ارزی دومین افت متوالی را ثبت کرد

جدایی سکه طلا از دلار

عصر اعتبار- روز سه‌شنبه، سکه و دلار برای دومین روز متوالی برخلاف جهت یکدیگر حرکت کردند. در سومین روز هفته، کاهش ۱۵ تومانی دلار اثری در قیمت سکه نداشت و فلز گران بهای داخلی با افزایش ۸ هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان بالا رفت.

جدایی سکه طلا از دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در ادامه این روند، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با افزایش 6 هزار تومانی از کانال یک میلیون و 210 هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و 215 هزار تومان رسید، حال آنکه شاخص ارزی با 15 تومان افت دیگر به قیمت 3 هزار و 835 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و نوسان آن پیرامون قیمت هزار و 230 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر یکی از عواملی بود که سکه را در مسیر صعودی قرار داد. این در حالی است که همچنان گروهی از فعالان، رشد فلز گران بهای داخلی را بیشتر وابسته به انتظارات معامله‌گران دانسته‌اند.

    به گفته آنها، نزدیک شدن به ایام 22 بهمن و افزایش تقاضا در آستانه پایان سال 95 از عواملی هستند که انتظارات افزایشی معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در چنین فضایی تغییر انتظارات موجب می‌شود که خریداران بزرگ وارد بازار شوند و با افزایش سطح خرید میزان حجم فیزیکی سکه موجود در بازار را کاهش دهند. افزایش بهای سکه‌های کوچک‌تر نیم سکه و ربع سکه نیز در راستای انتظارات افزایشی معامله‌گران تفسیر شده است. به گفته فعالان، انتظارات افزایشی در بازار سکه موجب شده که در دو روز اخیر سکه‌بازان کمتر به روند قیمت دلار توجه کنند تا کاهش قیمت این ارز تاثیر چندانی در نرخ فروش فلز گران بهای داخلی نداشته باشد. این در حالی است که سکه به طور سنتی از کانال دلار اثر می‌پذیرفت. روز سه‌شنبه، قدرت کاهشی‌ها در بازار ارز چیره بود و نیروهای افزایشی نتوانستند در برابر شکسته شدن نقاط حمایتی مهمی مانند 3 هزار و 850 تومان مقاومت کنند. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم و افت تقاضا از عوامل مهمی بود که در زمینه کاهش قیمت دلار تاثیر داشت، ولی این عوامل نتوانستند روند سکه را معکوس کنند.

    روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 213 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 4 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، شروع سکه در کانال بالاتر یکی از نشانه‌های عطش سکه‌بازان برای افزایش قیمت بود. در چنین فضایی، بالا رفتن اونس طلا از محدوده هزار و 230 دلار زمینه‌های افزایش را فراهم‌تر کرد و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی تا نقطه یک میلیون و 217 هزار تومان بالا رفت. با این حال با تعدیل جزیی روند بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر، سکه تمام بهار آزادی نیز از سقف ابتدای روز پایین آمد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی