عصر بازار

اونس از اوج ۳ ماهه کوتاه آمد

تعدیل روند طلای امن

عصر اعتبار- اونس طلا در اولین روز از اولین هفته کامل ماه فوریه تا بهای ۱۲۳۵ دلار جهش کرد، اما صبح سه‌شنبه شاهد تعدیل روند خیز خود شد. این تعدیل ناشی از خیز دلار و سودگیری معامله‌گران از اوج ۳ ماه اونس در روز دوشنبه بود.

تعدیل روند طلای امن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، با این همه، افزایشی‌های بازار همچنان قدرت را در دست دارند؛ چراکه فلز زرد در هفته‌های گذشته توان فنی خود را بازیابی کرده است. اونس طلا روز سه‌شنبه را با بهای 1233 دلار آغاز کرد و بعد با سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران به محدوده 1220 دلار بازگشت. قیمتی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1232 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته بازارهای جهانی رقم خورده باشد.

    اونس طلا که هفته گذشته تا قیمت 1219 دلار جهش کرده بود، دوشنبه تا بهای 1235 دلار اوج گرفت. این اوج عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و ادامه قدرت‌نمایی تحلیلگران فنی بود. نتیجه، ثبت اوج حدودا 3ماهه تازه‌ای برای اونس بود. نمودارهای فنی در این روز به نقره نیز کمک زیادی کردند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «این هفته داده‌های اقتصادی کمی از آمریکا منتشر می‌شود، از این‌رو معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنان بر مواضع دونالد ترامپ متمرکز هستند. روز جمعه، ترامپ برای ملغی‌کردن مقررات بانکی «داد-فرانک» اقدام کرد. این هفته نیز دیدار او با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن موردتوجه است. رویکرد خاص او برای اداره ایالات‌متحده بسیاری از حاضران بازارهای جهانی را عصبی کرده است و این به نفع طلاست.» روز دوشنبه بازارها همچنان به گزارش اشتغالزایی روز جمعه توجه داشتند. این گزارش داده‌های بسیار خوبی درباره میزان شغل‌های ایجادشده داشت، اما نشان داد که نرخ بیکاری 1/ 0 درصد افزایش داشته و حداقل دستمزدها هم افت داشته است. کاهش حداقل حقوق ممکن است باعث تاخیر انقباض بیشتر پولی از سوی کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو شود. شاخص دلار روز دوشنبه اندکی رشد کرد که چندان طلا را تحت‌فشار قرار نداد، اما کاهش بهای نفت خام بیشتر توجه معامله‌گران طلا را جلب کرد.

    اونس که روز دوشنبه 16 دلار جهش را تجربه کرده بود، سه‌شنبه را با قیمتی که 2 دلار ارزان‌تر از قیمت نهایی روز قبل بود شروع کرد. روند افت در ساعات بعدی نیز ادامه پیدا کرد. این اتفاق عجیبی نبود زیرا اونس همین حالا هم در سطحی است که با سطح پایان سال گذشته میلادی اختلاف بسیاری دارد. اونس طلا که سال گذشته میلادی روی بهای 1151 دلار ایستاده بود، ماه ژانویه را با حدود 5 درصد جهش به پایان رساند و در اولین روزهای فوریه نیز توانست خود را در کانال 1200 دلار تثبیت کند.

    صبح روز گذشته شاخص دلار تحت‌تاثیر افت یورو به‌شدت رشد کرد تا این عامل خارجی نیز به ضرر طلا کار کند. دلیل افت یورو نگرانی معامله‌گران از حواشی کارزارهای انتخاباتی فرانسه بود. احتمال پیروزی راست‌گرایان افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه وجود دارد و این امر روز گذشته باعث شد یورو بدترین روز خود در سال 2017 را تجربه کند. با این افت شاخص دلار از مرز 5/ 100 واحد گذشت. بازارهای سهام اروپا هم روز گذشته وضعیت خوبی نداشتند، اما این وضعیت نتوانست کمک زیادی به طلا بکند. روند بورس و ارزش طلا عموما همبستگی منفی دارد؛ اما هفته گذشته و روز دوشنبه، چنین همبستگی‌ای مشاهده نشد. صبح سه‌شنبه، بهای نفت خام هم نوسان چندانی را تجربه نکرد تا بازار فلزهای گرانبها از این ناحیه چندان تاثیر نپذیرد.

    مارک‌تو، تحلیلگر ارشد موسسه مالی «وینگ فانگ» می‌گوید: «2 عامل موثر بر قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی عبارتند از؛ نااطمینانی نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ و زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آمریکا. اگر فدرال‌رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره را تا شش ماه دوم امسال به تعویق بیندازد، قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. اگر سطح مقاومتی 1230 دلاری شکسته شود، سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر عبور از سطح قیمتی 1250 دلاری خواهند بود.» به گزارش سایت طلا، موسسه سرمایه‌گذاری «اف‌سی استون» هم پیش‌بینی کرده که تحولات ژئوپلیتیک مربوط به ایران و اوکراین باعث ادامه تقویت طلا خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی