عصر بازار

سخنگوی دولت:

پرداخت عیدی‌ کارکنان دولت به همراه حقوق بهمن ماه

عصر اعتبار- سخنگوی دولت گفت: پس از ۳۸ سال فراز و فرود در انقلاب اسلامی در پایان سال ۲۰۱۶ ایران هجدهمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان به شمار می آید و به اعلام بانک جهانی جمهوری اسلامی با ثبات ترین اقتصاد را در منطقه دارد.

پرداخت عیدی‌ کارکنان دولت به همراه حقوق بهمن ماه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست سخنگوی دولت که صبح دیروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ویژگی های انقلاب اسلامی را به مناسبت سی و هشمتین سالگرد پیروزی انقلاب برشمرد و اظهار کرد: تمایز انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های بزرگ ثبت شده در جهان، رهبری مرجع دینی است.

    وی به فراگیر بودن انقلاب اسلامی و در بر داشتن عناصر آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی به عنوان تلفیق مدرنیسم و سنت اشاره کرد وافزود: انقلاب اسلامی ایران در مدت کوتاهی و بدون خونریزی به پیروزی رسید.

    نوبخت با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب با توطئه هایی از جمله تجزیه، تخریب و ترور چهره های برجسته انقلاب روبرو شدیم تصریح کرد: امروز مشخص شد که نتیجه ترور چیست و تروریست چه کسانی هستند و حاکم کشوری که به ما حمله کرد چه بر سرش آمده است؟ در حالی که به اعتراف رسانه های غربی، امروز ایران، مرکز قدرت جهانی است و در منطقه بالاترین نفوذ را دارد.

    وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب و به نتیجه نرسیدن توطئه های مختلف دشمنان به منظور سرنگونی انقلاب تحریم های هوشمند و فلج کننده شروع شد، گفت: علی رغم تلاش های دشمنان امروز درپایان سال 2016 ایران هجدهمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است و با ثبات ترین اقتصاد را در منطقه دارد.

    وی به دستاوردهای حوزه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: با شش قدرت جهانی مذاکره کردیم و امروز آنها می گویند که در مذاکرات سرشان کلاه رفته است و بدترین قراردادی بوده که امضا کرده اند، البته ما برجام را برد برد و به نفع جهان می دانیم.

    وی افزود: امروز آمریکا هر کاری کند خودش را در انزوا قرار داده است و ایران همچنان به عنوان قدرت فهیم، صلح خواه وعلاقه مند به ثبات منطقه معرفی می شود.

    سخنگوی دولت در ادامه نشست به اقدامات اقتصادی دولت در راستای افزایش تولید در کشور اشاره کرد و گفت: 11 هزار و 666 بنگاه از طریق فرآیند رونق تسهیلات دریافت کرده اند و 9 هزار و 478 بنگاه به صورت مستقیم مراجعه کرده اند و در مجموع 21 هزار و144 بنگاه در حدود 14 میلیارد و 828 هزار تومان تسهیلات گرفته اند. همچنین 40 هزار میلیارد تومان تا این تاریخ به دستگاه ها اعتبار اختصاص دادیم تا طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانند تا ان شاء الله تا پایان دولت 625 پروژه دیگر افتتاح خواهد شد.

    نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی تزریق پول به بانک ها در آغاز سال نو توضیح داد: بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داده است و امسال مشکلی نخواهیم داشت و در ستاد اقتصادی دولت تصمیم داریم تا عیدی‌های کارکنان دولت به همراه حقوق بهمن ماه پرداخت شود و حداکثر بتوانیم تا 20 اسفند تمامی حقوق این طرف سال را پرداخت کنیم.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از توافق هسته ای آیا تمام پول های بلوکه شده ایران آزاد شده است گفت: آنچه برای رفع پول های بلوکه شده ایران تعهد شده است، انجام شده، البته برخی پول ها که به کشورهای همسایه آمده در پرداختشان اختلالات و تعلل هایی ایجاد می شود، مثلا بخشی از پول های ما در هند است که عذری از نظر تحریم ندارد، اما به طور مثال به ما می گویند که به جای پول به شما کالا بدهیم، اما در کل هر آنچه از ارقام کشور که به موارد هسته ای مرتبط بود آزاد شده است.

    نوبخت در مورد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها و چگونگی مصرف آن توضیح داد: آنچه از هدفمندی دریافت می کنیم کسورات قانونی دارد و مبلغ نهایی که به دست سازمان هدفمندی می رسد مطابق بررسی های سازمان هدفمندی 36 هزار و 400 میلیارد است. پس اینطور نیست که 70 – 80 هزار میلیارد در آمد حاصل از هدفمندی در اختیار سازمان هدفمندی قرار بگیرد.

    سخنگوی دولت افزود: کل سهم سازمان هدفمندی از درآمد حاصل براساس قول دیوان محاسبات 36 هزار و 400 میلیارد است و این در حالی است که 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کنیم و 4 وعده نیز پرداخت غیر نقدی داریم.

    نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران بعد از دستور ترامپ مبنی بر عدم ورود اتباع هفت کشور به آمریکا مذاکراتی در این رابطه داشته است تصریح کرد: قطعا مذاکراتی نداشتیم چون مواضع ما مشخص بود و منافع ملی برای ما اصل است و کسی که منافع ملی ما را تهدید کند منافع خودش تهدید می شود.

    وی افزود: وقتی فردی از نگاه داخلی  و خارجی تا این حد غیر منطقی معرفی می شود نباید به او تأسی کنیم، بنابراین ما براساس منافع ملی مان هر چه که باشد عمل خواهیم کرد و همانطور که دیدید برای کشتی گیران ویزا صادر شد.

    وی در مورد تعداد افرادی که از دریافت یارانه حذف خواهند شد، گفت: وزارت تعاون براساس دستورالعمل در این مورد اقدامات لازم را انجام می دهد که در مرحله اولیه 4 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شدند اما بعد از اعتراض و بررسی های مجدد یک میلیون نفر برگشت داده شدند و مردم مطمئن باشند هر آن کس که نیازمند واقعی یارانه باشد، یارانه او در هیچ شرایطی قطع نخواهد شد.

    نوبخت همچنین در پاسخ به خبرنگاری که به ضرب و شتم خبرنگاران بازداشت شده از سوی وزارت اطلاعات اشاره کرد، گفت: قطعا هرگونه ضرب و شتم و برخوردی با هر شهروندی در جمهوری اسلامی ایران از جمله خبرنگاران عزیز کشورمان خلاف قانون خواهد بود.

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت موضوع بازنگری قانون اساسی را در دستور کار دارد، گفت: در مورد اصلاح قانون اساسی دولت هیچ برنامه ای ندارد.

    نوبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت برای پیگیری طرح آشتی ملی برنامه ای دارد، گفت: در این مورد اطلاعات دقیقی ندارم که دولت برای پیگیری این طرح برنامه ای داشته باشد.

    وی در مورد خبرهای منتشر شده در مورد انتصاب محمد شریعتمداری به عنوان ریئس ستاد انتخاباتی روحانی گفت: من هم این خبر را مثل شما از برخی رسانه ها شنیده ام اما به طور کل مطمئن باشید هر اقدامی در این زمینه در چارچوب قانون صورت خواهد گرفت.

    نوبخت در مورد تعداد پروژه های نیمه تمام انجام شده در دولت یازدهم گفت: در ابتدای کار دولت 2 هزار و 46 طرح ملی ناتمام داشتیم که البته هر طرح به طور متوسط شامل 5 پروژه می شود. بنابراین دولت سیاست تنظیم طرح و پروژه جدید را در برنامه خود نداشت و ان شاء الله تا پایان دولت 625 پروژه ناتمام دیگر افتتاح خواهند شد.

    وی در پاسخ به پرسشی در مورد گفته های آقای ظریف در رابطه با دشواری هایی که در ماه های آخر دولت با آن مواجه خواهیم بود، گفت: من نمی دانم منظور آقای ظریف از این دشواری ها چه مواردی است.

    وی در رابطه با تغییرات در نهاد ریاست جمهوری با توجه به در پیش بودن انتخابات گفت: بدون توجه به قانون اقدامی را انجام نخواهیم داد و تلاش داریم هیچ تخلف قانونی از همکاران ما سر نزد و اگر یکی از همکاران ما بخواهد در حوزه انتخابات فعال شود، براساس قانون باید از مسئولیت خود کنار رود.

    نوبخت در رابطه با اخباری مبنی بر وارد آوردن فشار به آقای روحانی از سوی قوای دیگر برای اینکه در انتخابات آتی حضور نداشته باشند، گفت: موضوع فشار به رئیس جمهور برای عدم حضورشان در انتخابات پیش رو در حد اظهار نظرهای رسانه ای است و از هیچ جایی چنین فشاری به صورت رسمی مطرح نشده است.

    نوبخت در مورد قطع و وصل شدن پرداخت یارانه ها به عده‌ای از شهروندان توضیح داد: پس از بررسی های انجام شده ممکن است یارانه برخی از شهروندان قطع شود که پس از اعتراض آنها واریز آن ادامه خواهد داشت تا فرآیند راضی کردن شهروندان و بررسی های لازم دوباره انجام شود و پس از اثبات قطعی شرایط در مورد واریز یا قطع یارانه تصمیم گیری شود.

    وی در پاسخ به پرسشی در مورد نظارت دولت بر کار شهرداری ها گفت: شهرداری نهاد غیر دولتی است، البته در مواردی با شورای عالی شهرسازی ارتباطاتی دارد که در این حوزه اقدامات لازم صورت می گیرد.

    سخنگوی دولت در مورد نوسان قیمت ارز و سکه در بازار گفت: شاهدیم که قیمت دلار مقداری پایین آمده است و تلاش ما این است که از قدرت پولی ملی مان صیانت کنیم و انتظار داریم قیمت ارز بیشتر تغییر یابد و تاکید می کنم این حرف غلطی است که گفته می شود نفع دولت در بالا بودن قیمت دلار است.

    وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت در رسیدگی به تخلفات اقتصادی مسئولان دولت قبلی با توجه به نزدیک بودن انتخابات و احتمال حضورشان در این رقابت ها، گفت: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم به مستنداتی دست یافتیم و متوجه تخلفاتی شدیم، اما ترجیح ما این بود که به جای رسانه ای شدن، اسناد را به مراجع قضائی بسپریم، چرا که معتقدیم آدم افتاده را لگد نمی زنند، بنابراین بدون هیچ اغماضی موضوعات را به مراجع قضائی منعکس کردیم.

    وی در مورد مشخص شدن حقوق 2 میلیون تومان به عنوان خط فقر از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: 2 میلیون خط معافیت از مالیات است که از سوی مجلس مشخص شده است و در دولت نیز محاسبات ما به گونه ای است که مالیات را به اندازه ظرفیت دریافت کنیم. البته با این مصوبه بخشی از درآمد مالیاتی دولت کاهش خواهد یافت که مشکلاتی را ایجاد می کند، بنابراین در این حوزه اختلاف نظرهایی وجود دارد که امیدواریم با بررسی های لازم برطرف شود.

    وی در رابطه با کاهش ارزش یارانه نقدی و احتمال حذف آن، گفت: ارزش یارانه نقدی به اندازه نرخ تورم کم شده است که متقابلا می توان گفت ارزش قیمت بنزین نیز به همین مقدار کاهش یافته است، اما در صورت حذف شدن پرداخت یارانه به طور قطع گروه های نیازمند مبلغ بیشتری دریافت خواهند کرد و مابقی آن به تولید اختصاص داده می شود.

    نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت روشنگری و آشناسازی افکار عمومی با نتایج و دستاوردهای برجام اظهار کرد: بعد از فاجعه منا، اعدام بناحق شیخ نمر و حادثه جرثقیل در عربستان حکام این کشور از سوی جهان مورد انتقاد قرار گرفتند، اما در فاصله کوتاهی با یک اقدام نادرست و حمله به سفارت عربستان، ایران در حوزه اتهام قرار گرفت. بنابراین ضرورت دارد که در مورد برجام روشنگری های لازم انجام شود تا در شرایطی که انگشت اتهام در سراسر دنیا به سوی ترامپ است، کاری نکنیم که موضع گیری ها عوض شود.

    وی در مورد شرکت ها و افراد آمریکایی که قرار است از سوی ایران تحریم شوند گفت: وزارت امور خارجه در این مورد قبول مسئولیت کرده است تا با همکاری دستگاه های ذیربط این موارد را شناسایی کنند تا بدانیم در چه عرصه هایی اقدام متقابل داشته باشیم.

    سخنگوی دولت در رابطه با بدهی تامین اجتماعی به بخش های درمانی و عدم قبول دفترچه تامین اجتماعی از سوی بیمارستان ها گفت: در حوزه سلامت از طرفی طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت دنبال می شوند و از طرفی موضوع بیمه سلامت که به وزارت تعاون ارتباط دارد،‌ اما از دلایل ایجاد مشکل به وجود آمده، یکی تغییر تعرفه های پزشکی است و دیگری افزایش تعداد بیمه شدگان به حدود 11 میلیون نفر است در حالی که این تعداد بین 5 تا 6 میلیون تخمین زده شده است.

    وی توضیح داد: دولت برای حل این مشکل 4 هزار و 800 میلیارد تومان در 10 ماهه اخیر پرداخت کرده است و در لایحه از مجلس اجازه خواستیم، 8 هزار میلیارد تومان اوراق برای پرداخت بدهی ها بیمه سلامت منتشر کنیم که تا این زمان 5 میلیارد تومان در اختیار سازمان قرار گرفته است و تا پایان سال 3 هزار میلیارد باقی نیز تامین می شود.

    نوبخت با اشاره به بدهی های دولت های ادوار مختلف به سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه تامین اجتماعی نیز خواهان تسویه بدهی خود از سوی دولت است مشکلاتی با مراکز درمانی و تامین اجتماعی ایجاد شده است، اما اینکه بیمارستان ها شهروندان دارای دفترچه را نپذیرند با سیاست های ما قابل قبول نیست و هر کس که دفترچه بیمه و تامین اجتماعی دارد باید از سوی بیمارستان ها و مراکز درمانی پذیرفته شود.

    سخنگوی دولت در مورد وضعیت کولبرها و تصمیمات دولت در مورد این قشر گفت: طبیعی است که دولت باید از هر روشی جلوی قاچاق را بگیرد، اما کولبرها انسان های شریف و زحمت کشی هستند که نباید به آنها مارک متروک قاچاقچی را بزنیم، بنابراین نگاه دولت به آنها واقع بینانه و احترام انگیز است.

    وی در مورد افزایش اتهامات وارده به دولت در ایام نزدیک به انتخابات گفت: دولت اتهامات را از طریق قوه قضائیه پیگیری می کند و در مواردی که اتهامی مطرح می شود ضمن تکذیب و نفی آنها این حق را برای افراد قائل هستیم که مستندات خود را به دستگاه قضائی بدهند و معتقدیم بدون داشتن اسناد قانونی و طی روال قضائی آن مطرح کردن هرگونه اتهامی گناه و خلاف اخلاق است.

    وی در رابطه با آخرین پیگیری ها درباره فاجعه منا گفت: همکاران ما در سازمان حج و دستگاه دیپلماسی از همه اهرم ها بین ایران و کشوری که با آن قطع رابطه داریم استفاده خواهند کرد.

    نوبخت در مورد جهت گیری دولت در رابطه با آزمایش های موشکی گفت: ما در عرصه های مختلف تولید داریم که قطعا باید آنها را آزمایش و تست کنیم و این اقدامات بدون هیچ محدودیتی انجام می شود چرا که از حقوق ملی ماست، اما معتقدیم اقدامات در چارچوب ملی و بین المللی  به گونه ای انجام شود که مورد دستاویز بدخواهان قرار نگیرد و فرصت بهانه جویی به دست کسانی که به دنبال زمینه سازی برای تشویش اذهان بین الملل علیه ایران هستند را فراهم نکند.

    وی در مورد نتیجه بررسی های مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشخص شدن 15 مورد بودجه و برنامه در مغایرت با سیاست های کلی نظام گفت: مواردی که مطرح شده است موضوعاتی اساسی است و خود دولت هم قبلا به آنها اشاره داشته است و امیدواریم شورای نگهبان موضوعات مطرح را بررسی های لازم به مجلس بازگرداند تا مجلس برنامه را به گونه ای آماده کند که بتوانیم اجرا کنیم.

    نوبخت همچنین در مورد دیدار اخیر رئیس جمهور با مقام معظم رهبری و موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: از سوی رهبری و یا شخص رئیس جمهور در مورد موضوعات این جلسه صحبتی نشده است و آنچه در فضای رسانه ای مطرح می شود قطعا فرآیند ذهنی برخی افراد رسانه هاست اما به طور قطع رئیس جمهور با رهبری جلسات مستمر و منظمی دارد و در موضوعات مختلف از نظرات ایشان بهره می گیرند و مشورت هایشان استفاده می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو