عصر بازار

با افتتاح فازهای پارس جنوبی انجام می‌شود

اضافه شدن بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش تولید به اقتصاد ملی

عصر اعتبار- وزیر نفت ضمن اشاره به اضافه شدن بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش تولید به اقتصاد ملی با افتتاح فازهای پارس جنوبی از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان در تاریخ ۱۰ اسفند خبر داد.

اضافه شدن بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش تولید به اقتصاد ملی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در برنامه تیتر امشب با اشاره به وظایف وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از این اقدامات تولید نفت به ویژه از میادین مشترک بود که تا حدود زیادی تحقق یافت. وظیفه دیگر وزارت نفت توسعه پارس جنوبی و همچنین صنعت پتروشیمی بود که این دو مورد نیز تا حدود زیادی تحقق یافت و همچنان ادامه دارد. گازرسانی روستایی و گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان مخصوصا زاهدان از دیگر اهداف تعیین شده برای وزارت نفت بود که گاز رسانی به زاهدان روزهای اول اسفند توسط ریاست جمهور افتتاح می‌شود. انتقال فناوری و بهبود پالایش نیز از دیگر وظایف وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی هستند.

    وی در مورد فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی گفت: این فازها در اسفندماه توسط ریاست جمهوری به صورت رسمی افتتاح می‌شوند و به طور عمده در مدار قرار می‌گیرند. البته کم‌ و کسری‌هایی دارند که باید جبران شود.

    وزیر نفت ادامه داد: با افتتاح این فازها 150 میلیون متر مکعب گاز شیرین ایجاد می‌کند و 50 میلیارد متر مکعب گاز در سال و 250 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود و بیش از ده میلیارد دلار ارزش تولید به اقتصاد ملی اضافه خواهد شد.

    وزیر نفت در مورد گازرسانی به زاهدان توضیح داد: جوشکاری لوله‌های گازرسانی تمام شده و فقط تست لوله ها انجام نشده است. 10 اسفند با حضور رئیس جمهور مشعل گاز در زاهدان روشن می‌شود.

    وزیر نفت در مورد گازرسانی به روستاها نیز توضیح داد: در حال حاضر نزدیک به 90 درصد کل جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و زمانی که این میزان به 95 درصد برسد، کل کشور پوشش کامل داده می‌شود مگر نقاط پراکنده که گازرسانی به آن‌ها هزینه‌ بر است یا نقاط گرم کشور که نیازی به گازرسانی ندارند.

    وی با تاکید بر اینکه تا کنون به بیش از 8000 روستا گازرسانی شده است، اظهار کرد: بیش از چهار میلیارد دلار منبع به گازرسانی اختصاص داده شد که این مبلغ از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی تامین شد و دولت یک ریال پول بابت این موضوع اختصاص نداد. قول گازرسانی به کل کشور در اواخر سال 1396 تحقق پیدا می‌کند.

    وزیر نفت با تاکید بر اینکه پوشش گازرسانی در کشور یکسان نیست، توضیح داد: برخی از استان‌ها جشن اتمام گازرسانی گرفته‌اند و برخی استان‌های دیگر مانند خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کرمان و فارس از نظر گازرسانی عقب‌تر هستند.

    زنگنه با انتقاد از نحوه مصرف گاز در کشور گفت: ما از مردم خواهش کردیم میزان مصرف گاز را کاهش دهند اما این اتفاق رخ نداد. هفته گذشته 530 میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف شد که برخی از روزها میزان مصرف گاز نسبت به مصرف مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشت.

    وی ادامه داد: ما برای استان‌های شمالی مخصوصا مازندان و گلستان نگران هستیم که این نگرانی از تابستان و با افتتاح خطی که از دامغان به سمت ساری و نکا کشیده می‌شود، برطرف خواهد شد.  در زمینه صرفه‌جویی در مصرف گاز، گاز برخی از نیروگاه‌ها به حداقل رسید و این نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده کردند. همچنین در برخی ادارات گاز قطع شد و برخی مدارس تعطیل شدند. من شخصا ساعت به ساعت فشار گاز را در این مناطق کنترل می‌کردم. البته مردم هم کمک کردند اما انتظار ما بیشتر بود. هنگامی که گاز خانگی قطع شود، وصل کردن آن زمان‌بر است.

    نیاز به سرمایه گذاری 130 میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت

    وزیر نفت در ادامه با اشاره به نیاز به سرمایه گذاری 130 میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت در برنامه ششم اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف باید سرمایه گذاری مناسب و انتقال تکنولوژی محقق شود. برای فراهم کردن سرمایه مورد نیاز کمتر از منابع داخلی استفاده خواهیم کرد. زیرا هرچه نفت کمتر به صندوق توسعه مراجعه کند، بهتر است.

    اضافه شدن 350 میلیارد دلار سرمایه با افزایش یک درصدی ضریب بازیافت

    زنگنه با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت نفت در ایران و دنیا افزایش ضریب بازیافت است، افزود: در آزادگان 34 میلیارد بشکه نفت کشف شده است که با روش‌های فعلی دسترسی به هفت درصد آن امکان پذیر است. به عبارت دیگر 93 درصد از نفت این میدان از بین می‌رود. به طور کلی ما 700 میلیارد بشکه نفت کشف‌ شده داریم که اگر ضریب بازیافت یک درصد افزایش یابد یعنی هفت میلیارد بشکه، ‌350 میلیارد دلار سرمایه به کشور اضافه می‌شود.

    وی با بیان اینکه ایران در زمینه افزایش ضریب بازیافت موفق نبوده‌است، افزود: این عدم موفقیت دلایل مختلفی دارد. البته اگر ضریب بازیافت افزایش پیدا کرد و سرمایه‌ای به کشور وارد شد می توان به جای اینکه از این سرمایه در بودجه بهره برد، ‌ مقداری از آن را به صندوق توسعه ملی اختصاص داد.

    وزیر نفت در مورد میزان ضریب بازیافت میادین نفتی توضیح داد: ضریب بازیافت میادین نفتی در ایران حدود 30 درصد است که باید افزایش پیدا کند. همسایه‌های بیشتر از ما برداشت می‌کنند.

    افزایش 1.6 صادرات نفت و میعانات

    وزیر نفت در ادامه با اشاره به میزان صادرات نفت خام و میعانات اظهار کرد: میزان صادرات ایران تقریبا به زمان قبل از تحریم بازگشته است. میزان صادرات نفت خام در پنج ماه نخست سال 1392، 1.2 میلیون بشکه در روز بود که این میزان در چهار ماهه اخیر به 2.8 میلیون بشکه رسیده و به عبارت دیگر 1.6 به صادرات نفت خام و میعانات اضافه شده که بسیار برای ناظرات غربی اعجاب برانگیز بود.

    زنگنه ادامه داد: درامد حاصل از فروش نفت و میعانات امسال 40 میلیارد دلار بود که همه این مبلغ امسال به کشور وارد نمی‌شود. اگر قیمت نفت در سال آینده 55 دلار باشد، درآمدهای نفتی نزدیک به 50 میلیارد دلار خواهد شد.

    از سرگیری سوآپ نفت خام دشوار است

    وزیر نفت در ادامه با اشاره به سابقه سوآپ نفت خام در کشور گفت: در دوره‌ای که وزارت نفت را بر عهده داشتم سرمایه گذاری زیادی در مورد سوآپ انجام شد و خط لوله‌ای بین تهران و نکا کشیده شد. در آن زمان سواپ آغاز شد اما به دلایلی آن را قطع کردند و در زمان تحریم هم امکان سواپ وجود نداشت. در حال حاضر فعالیت در زمینه سوآپ انجام شده اما اکثر تولیدکنندگان نفتی راهی برای پیدا کرده‌اند.

    زنگنه افزود: یکی از بحث‌های اصلی دیدار با مسئولان قزاقستان سوآپ بود. آن‌ها قول همکاری دادند اما انجام این فرآیند زمان می‌خواهد. در مورد سوآپ فقط بحث‌های اقتصادی مهم نیست بلکه پیوند اقتصادی ایران با کشورهای دیگر و اینکه نفت ایران بیشتر به بازارهای جهانی فرستاده شود، مهم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو