عصر بازار

پرداخت مقرری ماهانه به مادربزرگ ها

'طرح مادربزرگ' در ترکیه به امضا رسید

عصر اعتبار- 'طرح مادربزرگ' در ترکیه برای حمایت از نهاد خانواده و نیز اشتغال بانوان روز چهارشنبه به امضای محمد موذن اوغلو وزیر کار و امنیت اجتماعی و فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه رسید.

'طرح مادربزرگ' در ترکیه به امضا رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بر اساس این طرح، مادر بزرگانی که در نگهداری نوه های خود مشارکت کنند، ماهانه 425 لیره(کمی بیش از 100 یورو) کمک مالی و مقرری دریافت می کنند.
    این طرح برای حمایت از اشتغال بانوان، حفظ رابطه بین نوه ها با مادربزرگ ها، تامین سلامت روحی همه اعضای خانواده، ایجاد ارتباط سالم در نهاد خانواده و نیز تربیت نسل جدید با الگوهای بومی تدوین و امضا شد.
    محمد موذن اوغلو وزیر کار و امنیت اجتماعی هدف از این طرح را حمایت از اشتغال بانوان اعلام کرد و گفت: بر اساس این پروژه، در مرحله نخست در 10 استان کشور 6 هزار خانواده تحت پوشش قرار می گیرند و بر اجرای آن کارشناسان وزارت خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه نظارت خواهد کرد.
    وی ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در استانبول، ازمیر، آنکارا، بورسا، کایسری، ساکاریا، آنتالیا، قونیه، تکیرداغ و غازی آنتپ به اجرا در می آید.
    وی اضافه کرد: این طرح برای نخستین بار در جهان تدوین شده و تا آخر ماه جاری میلادی به اجرا در می آید و برای اجرای آن در محله اول، برای هر یکهزار خانواده، 6 میلیون لیره پیش بینی شده است.
    وی ادامه داد: این طرح برای خانواده های با درآمد پایین و نیز خانواده های پرجمعیت پیش بینی شده و طرح برای مادربزرگانی با سن کمتر از 65 سال به اجرا در می آید و شرط توانمندی جسمی برای مشارکت در آن از طرف کارشناسان بررسی خواهد شد.
    وی ادامه داد: مادربزرگان بالای 65 سال سن نیز به شرط توانایی جسمی در اجرای این طرح مشارکت داده خواهند شد.
    فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه نیز در آیین امضای این طرح گفت: زنان عنصر مهم و پایه ای خانواده هستند و اگر زنان را حمایت کنیم، به معنای حمایت از خانواده خواهد بود و به این طریق، برای تشکیل و استقرار خانواده ای مستحکم و سالم کمک خواهیم کرد.
    وی ادامه داد: در اجرای این طرح، علاوه بر کمک به سلامت خانواده، هدف اشتغال بانوان را نیز مد نظر داریم.
    کشور ترکیه جامعه ای جوان محسوب می شود ولی به علت تغییر الگوی زندگی در سال های اخیر و اشتغال بانوان جوان تر، مادربزرگ ها دیگر مثل سابق ارتباطی با نوه های خود ندارند و همین موضوع علاوه بر ایجاد برخی ناررسایی های روحی و حتی جسمی در بانوان، موجب سردی روابط بین نوه ها و مادربزرگ ها نیز شده و این طرح در واقع راهی برای حل این دو موضوع نیز محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی