عصر بازار

روند افزایش قیمت سکه طلا متوقف شد;

ناامیدی سفته بازان از افزایش قیمت دلار

عصر اعتبار- روز چهارشنبه، هیجان معامله‌گران سکه پایین آمد تا روند بهای این دارایی پس از ۷ روز افزایش متوالی کاهشی شود. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان رسید.

ناامیدی سفته بازان از افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز ، به گفته فعالان، تغییر انتظارات معامله‌گران به‌دلیل محدود شدن رشد اونس زمینه‌ساز عرضه بخشی از خریدهای روزهای گذشته شد. علاوه‌بر این، افت دلار نیز به پایین آمدن سکه کمک بیشتری کرد. در بیستمین روز بهمن‌ماه، شاخص بازار ارز با 5 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 830 تومان رسید.

    روز چهارشنبه، هیجان بازار سکه و دلار پایین آمد تا روند هر دو دارایی منفی شود. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی پس از 7 افزایش متوالی اولین کاهش را تجربه کرد و با 6 هزار تومان افت به قیمت یک‌میلیون و 209 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، ماندن اونس در محدوده هزار و 230 دلار در کنار افزایش فروش معامله‌گران سکه و افت قیمت دلار سه عامل اثرگذار در کاهش قیمت بودند.

    به اعتقاد این دسته، سکه در روزهای گذشته بیشتر تحت‌تاثیر انتظارات بالا رفته بود ولی برخلاف تصور آنها روز چهارشنبه طلای جهانی زیر محدوده هزار و 240 دلار باقی ماند؛ عده‌ای معتقد بودند، این موضوع در افزایش فروش سکه‌بازان نقش بارزی داشت.روز چهارشنبه، روند بازار ارز مانند بازار سکه کم هیجان بود. در پنجمین روز هفته، دلار در بیشتر مقاطع روز در محدوده 3 هزار و 830 تومان نوسان کرد و خرید و فروش چندانی در بازار انجام نشد.

    به گفته فعالان، نوسانات محدود دلار در 2 روز گذشته موجب شده که تعدادی از نوسان‌گیران ترجیح دهند به‌صورت مقطعی از بازار کنار بروند. در نهایت در این روز کم نوسان، دلار با قیمت 3 هزار و 830 تومان به کار خود پایان داد که 5 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.

    چرا کاهش نوسان؟

    روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 837 تومان آغاز کرد که 2 تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. با وجود این، در ادامه روز این ارز توان افزایش بیشتر را از خود نشان نداد و به سوی ابتدای محدوده 3 هزار و 830 تومان حرکت کرد. در چنین وضعیتی در حالی که برخی معامله‌گران انتظار افت بیشتر و شکسته شدن محدوده 3 هزار و 830 تومان را داشتند، چنین اتفاقی نیز رخ نداد.

    در واقع، دلار روز چهارشنبه در محدوده 3 هزار و 830 تومان زندانی شد. البته نا گفته نماند که برخی معامله‌گران غیررسمی در ساعات انتهایی روز با ناامیدی از افزایش قیمت تصمیم به فروش ارز خود گرفتند. هدف آنها از این موضوع افزایش دامنه نوسان بازار بود. به گفته فعالان، سه عامل در کاهش قدرت افزایشی‌های بازار نقش داشته اند.

    اولین موضوع مربوط به افزایش فعالیت صرافی‌های بانکی و بخش رسمی در بازار است. به گفته فعالان، این موضوع موجب شده است که سهم دلالان و بازیگران غیرمجاز در بازار کاهش پیدا کند. در کنار این، پس از پایان تقاضای ژانویه، تقاضای جدیدی وارد بازار نشد و برخلاف انتظار شماری از معامله‌گران، شاخص ارزی به مواضع ترامپ نیز واکنش چندانی نشان نداد.

    سومین عامل، انتظار افزایش عرضه دلاردر آستانه پایان سال است. به گفته بازیگران باتجربه بازار، در مقاطع انتهایی سال شرکت‌های تجاری برای پرداخت تعهدات ریالی خود اقدام به فروش ارز می‌کنند. عرضه ارز ازسوی شرکت‌های پتروشیمی نیز در سه ماه انتهایی سال رشد پیدا می کند.در کنار عوامل یاد شده، روز چهارشنبه بازار ارز از سوی کشورهای همسایه نیز تحریک نشد.

    تغییر مسیر سکه

    سکه تمام بهار آزادی که با 7 افزایش متوالی تا قیمت یک میلیون و 215 هزار تومان بالا رفته بود، روز چهارشنبه تغییر مسیر داد و یک کانال پایین رفت. در پنجمین روز هفته، سکه با 6 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، ناهماهنگی اونس با انتظارات معامله‌گران یکی ازعوامل کاهشی مهم روز گذشته بود. سکه‌بازان انتظار داشتند اونس از محدوده هزار و 240 دلار عبور کند. البته عده‌ای دیگر از فعالان اعتقاد دارند، معامله‌گران در روزهای گذشته سکه زیادی تهیه کرده بودند و تنها روز چهارشنبه اقدام به فروش بخشی از آن کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو