عصر بازار

بهارستان نشینان تاکید کردند:

سهامداران نگران اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی نباشند

عصر اعتبار- ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مالیات‌های مستقیم در خصوص ارائه اطلاعات دستگاه‌های مختلف از جمله ارائه اطلاعات مربوط به داد و ستد سهام به سازمان امور مالیاتی، موضوع داغ این روزها در بین سهامداران در تالار شیشه‌ای است که دهان به دهان می‌چرخد و این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است رویکرد مذکور یک نکته منفی در بازار سرمایه باشد.

سهامداران نگران اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی نباشند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، اما در این میان تحلیلگران بازار سرمایه به سهامداران اطمینان می‌دهند که این موضوع نه تنها تاثیری منفی در روند معاملات بازار نخواهد داشت بلکه آیین نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم باعث خواهد شد شفافیت و مزیت پرداخت مالیات مقطوع در بازار سرمایه، بیش از پیش مشهود شود و این روند افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران در بورس را به همراه خواهد داشت.
    نمایندگان مردم در خانه ملت نیز با تاکید بر اینکه اگر اطلاعات شفاف سازی شود، به طور یقین سرمایه‌ها به سمت بازار سهام و سرمایه‌گذاری‌های مولد حرکت خواهد کرد، معتقدند این قانون تاثیری در ریزش شاخص بازار و کاهش نقل و انتقال معاملات بورس نخواهد داشت.
    با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد اجرای کامل همه بندهای این آیین نامه مالیاتی به عنوان یک نکته مثبت برای بازار سرمایه قلمداد می‌شود. اجرای این آیین نامه در مزیت‌های مالیاتی فعلی بازار سرمایه، شامل پرداخت مالیات مقطوع و شفاف، خللی ایجاد نخواهد کرد و سرمایه‌گذاران عملا در رسیدگی‌های مالیاتی بازار سهام با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

    پزشکیان: رونق بازار سرمایه با اجرای ماده 169 قانون مالیاتی
    مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس با بیان اینکه آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مالیات‌های مستقیم، بر اساس طرح جامع مالیاتی کشور در جهت شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی ابلاغ شده است، گفت: باید اطلاعات مالیاتی وارد سیستم شود و اگر اینگونه نباشد جای سوال دارد. از دلایلی که در سال‌های اخیر با حجم بالایی از رانت‌ها، فسادهای اقتصادی و رشوه مواجه بوده‌ایم این است که اطلاعات در سیستم‌های مالیاتی ثبت نشده و این خود مشکلات عدیده‌ای را برای کشور به وجود آورده است.
    وی افزود: اگر وزارت اقتصاد و دارایی در سیستم‌های مالی خود اطلاعات دلالی‌ها و پول‌ها را داشته باشد، هر پولی خارج از این سیستم بخواهد در جریان قرار گیرد می‌تواند جلوی آن را بگیرد. این امر باعث خواهد شد سرمایه‌ها و پول‌ها از بازار غیر رسمی به سمت بازار سهام حرکت کند.
    پزشکیان با تاکید بر اینکه تبصره 5 ماده 169 قانون مالیات‌ها باعث رونق و شکوفایی بورس خواهد شد، اظهار کرد: ممکن است این شائبه ایجاد شود که اجرای آیین نامه مالیاتی به خروج نقدینگی از بورس منجر شود؛ اما همانگونه که ذکر شد با نگاه به این دستورالعمل این سوال بزرگ مطرح خواهد شد که سرمایه از بورس به کجا منتقل خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، همه فرصت‌های اقتصادی مشمول ارائه اطلاعات و پرداخت مالیات مضاعف هستند و در نتیجه اجرای این آیین نامه بازار سرمایه را به یک مقصد خوب سرمایه تبدیل خواهد کرد نه مبدا سرمایه، از همین رو باید در انتظار رونق بیشتر بورس بود.
    نایب رئیس مجلس ادامه داد: وقتی اطلاعات از دارایی‌های یک فرد در دسترس نباشد، سرمایه‌ها در جاهای دیگر از تولید، صنعت و بازار سرمایه به جریان خواهد افتد اما اگر اطلاعات شفاف سازی شود به طور یقین سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های مولد حرکت خواهند کرد. متاسفانه در حال حاضر مشکل سیستم بانکی، مالیاتی و ثبتی کشور این است که با قانون‌هایی که وجود دارد و به تصویب رسیده است، نتوانسته این داده‌ها را ثبت کند.

    حسن نژاد: دلیلی برای خروج سهامداران وجود ندارد
    محمد حسن نژاد عضو ناظر مجلس در "شورای اقتصاد" با بیان اینکه برخی موضوعات نیاز به تصویب ندارد و با مصوب شدن آن فقط در جامعه ایجاد تنش و نگرانی می‌کند، گفت: با توجه به اینکه قوانین مالیاتی مربوط به نقل و انتقال سهام به صورت مقطوع نیم درصد اعلام شده، قطع به یقین این آیین نامه به دریافت مالیات مضاعف داد و ستد سهام منجر نخواهد شد.
    وی افزود: برخلاف بورس که دارای عملکرد مالیاتی شفافی است، امکان دارد در سایر بازارها شفافیت وجود نداشته باشد، بنابراین ارائه اطلاعات و گزارش‌های مربوط به آنها سبب شفاف سازی اقتصادی می‌شود. همچنین باید توجه داشت که خرید و فروش و سود حاصل از سهام از نظر قانونی کاملاً معاف از مالیات است، بنابراین نگرانی در این خصوص وجود ندارد چون ثبت اطلاعات سهامداران در حوزه مالیاتی هیچ مشکلی برای جامعه بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند.
    حسن نژاد درباره خروج فعالان بازار سرمایه از بورس در پی گزارش اطلاعات مربوط به سهامداران به سازمان امور مالیاتی، گفت: دلیلی برای نگرانی و خروج سهامداران وجود ندارد. افرادی که در سایر بخش‌های اقتصادی مشغول فعالیت بوده و عملکرد مبهم مالیاتی دارند، باید نگرانی داشته باشند. نمی‌توان پذیرفت که این بخشنامه موجب خروج سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه می‌شود.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اینکه برخی معتقدند این ماده قانونی باعث ریزش بازار سهام خواهد شد، باید توجه داشت که بورس به قدری آشفته است و در روزهای اخیر با سقوط شاخص‌ها روبه‌رو بوده‌ایم که این اینگونه اخبار تاثیری در ریزش این بازار و کاهش خرید و فروش سهام نخواهد داشت.
    عضو ناظر مجلس در "شورای اقتصاد "در ادامه تاکید کرد: به جای ایجاد تنش و نگرانی در بازار سهام، باید مشکلات این بازار را از پایه و اساس حل کرد که از آن جمله می‌توان به باز شدن نماد بانکی‌ها در بازار اشاره کرد که با 30 درصد ریزش روبه‌رو بودند.

    دلخوش: لزوم ارائه اطلاعات حتی در صورت معافیت از مالیات
    سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر سلامت اقتصادی در کشور، گفت: اگر به سلامت اقتصادی در کشور تاکید داریم، هر جایی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است که اطلاع داده شود (حتی اگر معاف از مالیات هم باشد)، باید اطلاعات را ارائه کرد.
    وی افزود: در قانون، برخی از صنایع هم از پرداخت مالیات معاف شدند اما آیا نباید دولت از میزان فروش و چرخه مالی این صنایع در کشور مطلع شود؟! پس همانطور که یک صنعتگر یا صنوفی که از مالیات معاف هستند، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل می‌کنند و در سیستم جامع مالیاتی ثبت می‌شود اما در پایان سال از پرداخت مالیات معاف هستند، این رویه می‌تواند در بازار سرمایه نیز انجام شود.
    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه معافیت مالیاتی به این معنا نیست که نباید هیچ اثری از نقل و انتقال مالی ثبت شود، گفت: ثبت معاملات و نقل و انتقال‌های مالی با دریافت مالیات دو موضوع متفاوت از هم است. وقتی قانون خرید و فروش سهام را معاف از مالیات کرده است یعنی هیچگونه نگرانی از این بابت نباید در بین سهامداران وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی