عصر بازار

اسکناس‌های تا نخورده شب عید آماده عرضه در بانک‌ها

عصر اعتبار- بزودی و در هفته‌های آینده عرضه اسکناس نو شب عید از طریق شعب منتخب بانک‌های سراسر کشور آغاز و حجم مراجعات بانکی و استفاده از خدمات بانکی به بالاترین حد خود خواهد رسید.

اسکناس‌های تا نخورده شب عید آماده عرضه در بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، کمتر از 40 روز مانده به پایان سال رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده مشکلی برای تامین اسکناس شب عید وجود ندارد و تا نیمه اسفندماه نیز برنامه افزایش ساعات کاری شعب بانک ها اعلام می شود.

    طبق رسم هر سال، بانک مرکزی برای ایام نوروز و استفاده های خاص مردم از اسکناس نو، عرضه پول تانخورده را از طریق شعب بانک های کشور انجام و از طریق اطلاعیه ای که معمولا در اسفندماه صادر می شود، شعب منتخب شبکه بانکی که برای عرضه اسکناس نو در نظر گرفته شده اند را اعلام می کند.

    عرضه اسکناس نو در شعب منتخب بانک ها در پایان سال گذشته از روز 22 اسفندماه انجام شده بود، با این حال هر ساله برخی حرف و حدیث ها در رابطه با توزیع اسکناس نو در بازار خارج از شعب بانک ها و خرید و فروش آن توسط برخی کارکنان بانک ها مطرح است.
    در عین حال، بزودی میزان تقاضا و مشتریان دریافت اسکناس نو افزایش می یابد و برخی مشتریان بانک ها سعی می کنند از طریق شعب بانک ها سفارش هایی را از پیش داشته و به اصطلاح در لیست متقاضیان اسکناس نو قرار بگیرند. این موارد در حالی مطرح است که در سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرده بود اسکناس نو به میزان کافی در بانک ها عرضه خواهد شد.

    رییس کل بانک مرکزی همچنین در پایان سال گذشته عنوان کرده بود به دلیل عرضه کافی اسکناس نو در شعب بانک ها، دلیلی برای مراجعه مردم به بازار سیاه و یا عرضه اسکناس نو در خارج از شبکه بانکی وجود ندارد و مراجعه برخی به بازار برای دریافت اسکناس نو به دلیل بی اطلاعی از عرضه آن در شعب بانک ها است.

    نگاهی به قیمت انواع اسکناس نو در بازار خارج از شبکه بانک ها طی سال های اخیر نیز نشان می دهد که عرضه کنندگان اسکناس نو با دریافت مبلغی به میزان 20 تا 100 هزار تومان، بسته های اسکناس را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

    همچنین هر چه مبلغ اسکناس کمتر و به اصطلاح کمیاب تر و مربوط به دهه های گذشته باشد، هم کمتر در بازار موجود است و هم اینکه نرخ گرانتری برای متقاضیان خواهد داشت. به عنوان نمونه ممکن است بتوان یک بسته اسکناس 10 هزار تومانی را تنها با 20 هزار تومان هزینه بیشتر به مبلغ یک میلیون و 20 هزار تومان تهیه کرد ولی برای تهیه یک بسته اسکناس 50 تا 200 تومانی که بین 5 تا 20 هزار تومان است باید دستکم 100 هزار تومان هزینه کرد.

    علاوه بر اسکناس نو مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال، میزان تقاضا برای دریافت وجه نقد و جا به جایی منابع مالی نیز در اسفندماه افزایش می یابد و تقریبا می توان گفت بانک ها در ماه پایانی سال، پُرترافیک ترین روزهای کاری را خواهند داشت.

    در عین حال، استفاده از شبکه شتاب و حجم مراودات بانکی و ابزارهای پرداخت الکترونیک بزودی و در 5 هفته باقیمانده تا پایان سال به بالاترین حد سالیانه خود می رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو