عصر بازار

آخرین وضعیت پرونده بدهکار بزرگ نفتی

عصر اعتبار- مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت درباره دستگیری همدست بابک زنجانی در خارج از کشور و پیشرفت در پرونده بدهکار بزرگ نفتی، گفت: بازجویی از شریک بابک زنجانی آغاز شده است و دستگیری وی به طور قطع در رسیدگی به پرونده موثر خواهد بود.

آخرین وضعیت پرونده بدهکار بزرگ نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اصغر هندی در باره پیشرفت در اخذ مطالبات از بابک زنجانی پس از ابلاغ حکم اعدام، افزود: همچنان پیشرفتی نداشته و در وضعیت سابق قرار دارد.
    وی درباره میزان طلب های اخذ شده از وی نیز گفت: به همان میزانی که اموال در ایران داشته، دریافت شده که کمتر از حدود 20 هزار میلیارد ریال است.
    بدهکار بزرگ نفتی، بارها وعده پرداخت بدهی هنگفت خود را مطرح کرده، اما این وعده ها هیچگاه محقق نشده است.
    وزارت نفت، در اواسط دی ماه امسال اعلام کرده بود: بدهی بابک زنجانی با احتساب سود و خسارت تاخیر ، سه میلیارد و ٨۰۰ میلیون دلار شده است.
    بابک زنجانی بارها تحریم ها را برای طفره رفتن از پرداخت بدهی بهانه کرده بود اما با توجه به رفع تحریم ها، دیگر بهانه ای برای فرار از پرداخت بدهی خود ندارد.
    خودداری این متهم در پرداخت مطالبات سبب شده است اموال وی به مزایده گذاشته تا بخشی از بدهی وی تسویه شود؛ هر چند که گفته می شود اموالش حداکثر 500 تا 600 میلیون یورو از بدهی وی را پوشش می دهد.
    در سه سال گذشته زنجانی و شرکایش، بارها باهدف ایجاد فرصت برای خود و وقت کشی اعلام کرده اند در بانک های داخلی و خارجی، مبالغ ارزی کلانی را در اختیار دارند و حاضرند بابت بدهی خود آن مبالغ را در اختیار وزارت نفت قرار دهند.
    آنها، هر بار نیز با معرفی یک بانک خارجی به وزارت نفت و مسئولان بانک مرکزی، خواهان وصول مطالبات شرکت ملی نفت ایران از آن محل شده اند. که البته پس از بررسی بانک مرکزی، واهی بودن ادعای بابک زنجانی و خالی بودن حساب های معرفی شده، آشکار شده است.
    تازه ترین تحول در پرونده بابک زنجانی، بازداشت یکی از شرکای مهم وی «ع.ز» در دی ماه امسال در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی است که به مقام های قضایی کشور تحویل شد.
    این متهم، پیشتر در مالزی شناسایی شد اما توانسته بود به آمریکای مرکزی متواری و مخفی شود.
    گفته می شود بازجویی از این فرد می تواند سرنخ هایی را درباره سرنوشت محموله های نفتی واگذار شده به بابک زنجانی آشکار کند.
    چندی پیش دادگاه، حکم اعدام این بدهکار بزرگ نفتی را صادر کرد که پس از طی روند قانونی این حکم به تازگی برای اجرا به وی ابلاغ شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی