عصر بازار

کدام شرکت‌ها و بانک‌ها پشت در پتروشیمی ایران صف کشیده‌اند؟

عصر اعتبار- یکی از ویژگی های صنعت پتروشیمی، وابستگی این صنعت به روابط بین المللی است، روابطی که هرچند تحریم ها روی آن سایه انداخته بود اما به نظر می رسد برجام سایه تحریم ها را از سر پتروشیمی ایران کم کرد.

کدام شرکت‌ها و بانک‌ها پشت در پتروشیمی ایران صف کشیده‌اند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به گفته مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پس از برجام  شرکت‌های معتبر دنیا در حوزه پتروشیمی مذاکرات زیادی با ایران داشته اند. همچنین ایران بازارهای صادراتی اروپا را از دست داده بود که در حال حاضر مجددا فعالیت صنایع پتروشیمی در بازارهای صادراتی اروپا و همچنین آمریکای جنوبی آغاز شده است. همچنین شرایط حمل و نقل و بیمه در بازارهای جهانی بهبود پیدا کرده و بانک‌های جهانی تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند.

    وی همچنین از تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داده و گفته بود شرکت‌های معتبر خارجی که قبلا در صنعت پتروشیمی ایران حضور نداشتند، اکنون اعلام تمایل کرده‌اند. برای مثال شرکت توتال تاکنون در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری نکرده بود اما اکنون اعلام تمایل کرده است. همچنین شرکت BASF در حال بررسی یک طرح با میزان سرمایه‌گذاری 4 تا 4.6 میلیارد دلاری با یک شرکت ایرانی است. این بررسی در مرحله فنی و اقتصادی قرار دارد و هر زمان به نتیجه نهایی رسید، به قرارداد منجر می‌شود. همچنین شرکت‌های لینده، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل از جمله شرکت‌های معتبر خارجی هستند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند.

    شاهدایی همچنین از مذاکره با بانک‌ها و شرکت‌های خارجی برای تامین مالی طرح‌ها خبر داد و گفت: این بانک‌ها همگی جزو بانک‌های دست اول اروپایی هستند. نقش بانک‌ها در تامین فاینانس‌ها و سرمایه‌گذاری در کشور بسیار موثر است. البته این موضوع علی‌رغم برجام روند کندی دارد. از سوی دیگر شرکت‌های اروپایی تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما بانک‌های اروپایی نگران تضمین سرمایه‌گذاری در ایران هستند زیرا گمان می‌کنند ممکن است با آمریکا دچار مشکل شوند به همین دلیل باید خود شرکت‌ها از بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران تامین منابع کنند.

    تفاهم‌نامه همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی سال 94

    بررسی نحوه همکاری و تامین تجهیزات و دانش فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی از طریق شرکت‌ها و سازندگان اسپانیایی و تامین تسهیلات فاینانس از بانک‌های اسپانیایی براساس CORPORATE GUARANTEE

    تفاهم‌نامه همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی سال 1395

    انجام مطالعات و ارزیابی سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران و استفاده از دانش فنی شل جهت تامین صنعت پتروشیمی با اولویت GTL

    مذاکره و توافقات با شرکت‌ها و بانک‌های خارجی جهت تامین منابع مالی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو