عصر بازار

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

برآورد اتاق از نرخ واقعی ارز ۴۱۷۰ است

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز قدرت برنامه‌ریزی را از تولیدکننده و صادرکننده می‌گیرد،‌ گفت: با توجه به محاسبات دقیق اتاق بازرگانی تهران نرخ واقعی ارز ۴۱۷۰ تومان است.

برآورد اتاق از نرخ واقعی ارز ۴۱۷۰ است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد لاهوتی امروز در نشست خبری با اشاره به نوسانات نرخ ارز در نیمه دوم سال جاری، بیان داشت: در سه سال گذشته دولت توانسته بود شرایط با ثباتی در نرخ ارز ایجاد کند و تنش‌های سیستم ارزی کشور را مدیریت کند.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه گفته می‌شود صادرکنندگان به دنبال افزایش قیمت ارز هستند، اظهار داشت: این در حالی است که صادرکنندگان به دنبال ثبات و پایداری در نرخ ارز هستند زیرا عدم ثبات و پایداری برنامه‌ریزی را از تولید‌کنندگان و صادرکنندگان را می‌گیرد.

    لاهوتی با بیان اینکه ما ثبات نرخ ارز را متناسب با تورم سالیانه می‌خواهیم، گفت: روند نرخ ارز در شش ماهه سال 95 نشان می‌دهد که علیرغم تورم 15 درصدی در هر سال، نرخ ارز افزایش نداشته و بدین ترتیب کالاهای صادراتی هر سال گران‌تر صادر می‌شود.

    وی افزود:‌ بر اساس محاسبات دقیق اتاق بازرگانی تهران نرخ واقعی ارز 4170 تومان است و نگه داشتن این نرخ تا 3500 تومان باعث شد تا به صورت ناگهانی نرخ ارز تا 4200 تومان افزایش یابد که این جهش نرخ هم به تولید لطمه می‌زند و هم قدرت برنامه‌ریزی را از صادرکنندگان گرفت.

    لاهوتی گفت: وقتی بانک مرکزی یا معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه اخیر ابلاغی نرخ ارز 3600 تومان را به صورت علی‌الحساب برای گشایش اعتبار اعلام می‌کنند و آن را ملاک عمل قرار می‌دهند، اگرچه مبنا نرخ ارز سنا و بانک مرکزی است، این القا به فعال اقتصادی و جامعه ایجاد می‌شود که دولت نرخ 3600 تومان را پذیرفته و بیشتر از آن را نپذیرفته است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: هزینه افزایش نرخ دلار را صادرکننده و تولیدکننده پرداخت می‌کند و فاصله‌ای که بین نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد وجود دارد، باعث شده که نتوانیم به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کنیم.

    لاهوتی با تأکید بر اینکه سرکوب نرخ ارز علیرغم وجود تورم به تولید لطمه می‌زند، گفت: اگر بتوان نرخ تورم را حدود 8 تا 9 درصد نگاه داشت آنگاه می‌توان سالانه نرخ ارز را حدود 7 درصد افزایش داشت.

    عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه بسته حمایتی سازمان تأمین اجتماعی در هفته جاری ابلاغ می‌شود، گفت: ما تلاش داشتیم تا سازمان تأمین اجتماعی از رسیدگی 10 ساله دفاتر دست بردارد و رسیدگی به دفاتر 6 ماهه و یا یکساله باشد که امیدواریم این بخشنامه در روزهای آینده ابلاغ شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه مشق‌های صادراتی به موقع پرداخت نمی‌شود، گفت: برای اولین بار صادرات غیر نفتی در کشور افزایش یافته و تراز تجاری ما مثبت شده است.

    وی افزود: اگر مشکلات سیستم بانکی و نقل و انتقال پول حل شد دولت می‌تواند شرایط صادرات را بیشتر کنترل کند.

    لاهوتی با بیان اینکه قرار بود در سال جاری معادل هزار میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی به صادرات اختصاص یابد، تصریح کرد: تاکنون 120 میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در بودجه 96 تنها 120 میلیارد تومان برای صادرات پیش‌بینی شده است.

    وی با اشاره به وضع عوارض صادراتی گفت: از یک سو شاهد وضع عوارض صادراتی هستیم و از طرف دیگر می‌بینیم که دولت به دنبال پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

    لاهوتی همچنین از پذیرش اظهارنامه‌های سال 94 واحدهای تولیدی توسط سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: مشکل مالیات بر ارزش افزوده بخش صادرات حل شده و در جلسه‌ای که با حضور وزرای صنعت و امور اقتصادیی و دارایی کشور برگزار شد بخشنامه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان تا 80 درصد به میزان علی‌الحساب، حل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو