عصر بازار

ادامه نوسانات محدود دلار

مقاومت سکه شکسته شد

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی پس از ۵ روز نوسان در سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کانال پایین‌تر رفت.

مقاومت سکه شکسته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که این فلز ارزشمند روز پنج‌شنبه در برابر شکسته شدن مرز یک میلیون و 200 هزار تومان مقاومت زیادی کرده بود. نزدیک شدن اونس به ابتدای محدوده هزار و 230 دلار در روز جمعه، پایین آمدن بهای دلار و کاهش فعالیت بازیگران بازار طلا در بخش رسمی از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز شکست مقاومت سکه شدند.

    روز جمعه طلای جهانی با بالا آمدن از کف روز پنج‌شنبه با قیمت هزار و 233 دلار به کار خود پایان داد ولی همچنان نسبت به ساعت 3 بعدازظهر پنج‌شنبه در سطح پایین‌تری قرار گرفت تا بازار سکه نیز از این روند تاثیر بگیرد؛ اونس طلا که دو هفته پیش روی بهای هزار و 210 دلار ایستاده بود، هفته گذشته تا قیمت هزار و 233 دلار رشد کرد تا در اولین هفته کامل ماه فوریه حدود 2 درصد دیگر بر ارزش خود افزوده باشد. این روند باعث شده کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به ادامه رشد ارزش فلز زرد در دومین هفته ماه دوم میلادی امید داشته باشند. چنین انتظاراتی روز شنبه در بازار داخلی اثرگذار نبود ولی ممکن است روز یکشنبه با عادی شدن فضای بازار اتفاق دیگری رخ دهد.

    روز شنبه، همزمان با 11 جمادی‌الاول و سالروز شهادت حضرت زهرا(س) عمده‌فروشان بازار طلای تهران از جمله پاساژهای اصلی این بازار تعطیل بود. با این حال، فعالیت معامله‌گران غیررسمی تقریبا مانند روزهای عادی ادامه داشت. در شرایطی که تعدادی از فعالان انتظار داشتند سکه‌بازان برای جبران اثر افت اونس وارد بازار ارز شوند، معامله‌گران سکه ترجیح دادند خود را با نوسان طلای جهانی تطبیق دهند و مداخله‌ای در بازار ارز نکنند. در بازار ارز نیز تقاضای چندانی وجود نداشت و حجم معاملات پایین آمده بود. در فضای نسبتا آرام روز شنبه، دلار 6تومان کاهش را ثبت کرد و به قیمت 3 هزار و 834 تومان رسید.

     

    معاملات محدود

    روز شنبه حجم معاملات در بازار ارز و سکه محدود بود. به گفته فعالان، در نیم ساعت ابتدایی بازار ارز کمتر معامله‌گری در پاساژ افشار تمایلی به خرید یا فروش دلار داشت. در چنین فضایی، بیشتر معاملات در بخش فردایی انجام می‌شد و معامله‌گران آن قصد داشتند قیمت دلار را وارد محدوده 3 هزار و 840 تومان کنند. با این حال، دلار در معاملات نقدی توانایی زیادی برای رشد قیمت نشان نداد، در نتیجه این ارز در ادامه در مسیر کاهشی قرار گرفت و به محدوده 3 هزار و 830 تومان بازگشت.

    به این ترتیب، این ارز برای چهارمین روز متوالی نوسان چندانی را تجربه نکرد. شاخص بازار ارز از سه‌شنبه گذشته به‌طور عمده در بازه محدود 3هزار و 830 تا 3 هزار و 840 تومان نوسان کرده است و کاهش دامنه نوسانات موجب شده انگیزه‌های شماری از نوسان‌گیران بازار افت زیادی کند. همچنین به گفته فعالان، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی ماه تقاضا در بازار افت می‌کند. از سوی دیگر، از ابتدای بهمن ماه، عرضه بازارساز در حجم مناسبی صورت گرفته است و این موضوع نیز در کاهش نوسانات اثرگذار بوده است. روز شنبه، در بازار سکه نیز معامله‌گران با احتیاط وارد بازار شدند. البته عده‌ای اعتقاد داشتند روز یکشنبه ممکن است با عادی شدن فضای بازار حجم معاملات سکه افزایش پیدا کند و سکه‌بازان براساس انتظارات خود در رابطه با روند اونس در هفته جاری قیمت‌ها را دچار نوسان کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی