عصر بازار

رئیس دیوان محاسبات:

ثبت گردش اطلاعات اقتصادی در کشور ناقص است

یارانه‌ها براساس وُسع خانوار حذف می‌شود

عصر اعتبار- رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: متاسفانه درکشور ما گردش اطلاعات اقتصادی، اعم از دارایی و ثروت افراد یا جایی ثبت نشده و یا ناقص است.

ثبت گردش اطلاعات اقتصادی در کشور ناقص است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عادل آذر در گفت‌وگویی درخصوص ملاک دولت برای شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آن‌ها براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: در قانون آمده است که خانوارهای پردرآمد باید از فهرست دریافت یارانه حذف شوند. معیاری که برای شناسایی افراد پردرآمد وجود دارد، دهک بندی درآمدی است که شامل 25 میلیون خانوار ایرانی می‌شود و مشخص می‌شود که به عنوان مثال بالاترین یا پائین‌ترین دهک درآمدی از چه رقمی آغاز و به چه رقمی ختم می‌شود.

    نظام فعلی ثبت اطلاعات اقتصادی کشور اجازه دهک بندی نمی‌دهد

    آذر در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نظام فعلی ثبت اطلاعات اقتصادی کشور اجازه چنین دهک بندی را نمی‌دهد و امکان آن وجود ندارد.

    رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: با قاطعیت و براساس اطلاع می‌گویم که برای شناسایی درآمد افراد براساس آمار، معمولا تنها شناسایی 4.6 درصد از پردرآمدها و 12.5 درصد از کم درآمدها دقیق است و اطلاعات آن وجود دارد؛ اما درباره حدفاصل این دو دهک، اطلاعاتی وجود ندارد؛ چراکه متاسفانه در کشور ما گردش اطلاعات اقتصادی ازجمله دارایی و ثروت افراد یا جایی ثبت نمی‌شود و اگر ثبت شود ناقص است.

    ثبت اطلاعات اقتصادی افراد از سال 92 به بعد در سازمان اسناد

    وی افزود: اینکه فردی چقدر ملک دارد، مشخص نیست و ما این اطلاعات را نداریم، چراکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سال 92 به بعد اقدام به ثبت اطلاعات افراد کرده است و بیشتر مبادله‌ها به دلیل اینکه توافقی، قولنامه‌ای و به نام اعضای خانواده صاحب ملک صورت گرفته، مشخص نیست.

    حذف 3 میلیون و 325 هزار نفر از یارانه بگیران

    آذر که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: آمار 4.6 درصدی که می‌توان از پردرآمدها شناسایی کرد، همان 3 میلیون و 325 هزار نفری هستند که تاکنون از دریافت یارانه حذف شده‌اند.

    وی خاطرنشان کرد: دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی تنظیم و معیارهای نیابتی و جایگزین درآمد مشخص کرده است که براساس آن فرمولی به نام وُسع خانوار بدست آورده است که به جای درآمد، محاسبه می‌شود.

    رئیس دیوان محاسبات افزود: در فرمول وُسع خانوار، توان اقتصادی خانوارها از نظر ملاک‌هایی همچون مدل و قیمت خودرو، تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد، دارابودن کارت بازرگانی و... سرپرست درنظر گرفته می‌شود، البته درخصوص تراکنش و گردش حساب بانکی افراد دولت به هیچ وجه اجازه ورود نداده است و این‌ها یک معیارهای جایگزین درآمد اصلی و واقعی افراد است که بر مبنای آن یارانه افراد حذف می‌شود، هرچند که در این میان معمولا خطاهایی نیز وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو