عصر بازار

اظهارنظر دیواندری درباره تاسیس بانک توسط شرکت‌های بیمه

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در رابطه با تاسیس بانک توسط شرکت‌های بیمه برای تامین ارزی خود گفت: تاسیس بانک شرایط خاص خودش را دارد و توصیه نمی‌شود که در این شرایط شرکت‌های بیمه برای حل مشکل نقدینگی خود به تاسیس بانک اقدام کنند.

اظهارنظر دیواندری درباره تاسیس بانک توسط شرکت‌های بیمه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی دیواندری در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی و سرمایه‌گذاری در ایران در جمع خبرنگاران گفت: در آخرین بررسی‌هایی که در بحث رقابت‌پذیری بانک‌های ایران نسبت به منطقه انجام شد آمارها نشان داد که وضعیت نظام‌های مالی در ایران نسبت به گذشته رشد داشته است. اما هنوز مشکلاتی در حوزه تامین مالی شرکت‌های بزرگ وجود دارد.

    وی در همین رابطه افزود: آمارها نشان می‌دهند که در بخش‌های بزرگ بخصوص حوزه انرژی و صنایع بالادست و پایین‌دست نفت و گاز بیشترین تاثیر را در رشد اقتصادی کشور داشته است. رشد اقتصادی امسال 7.4 درصد بوده که سهم عمده آن مربوط به این حوزه است.

    دیواندری با اشاره به تامین مالی پروژه‌های بزرگ و تداوم آن در آینده گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی همانند سال‌های گذشته باید ادامه پیدا کند که این سرمایه‌گذاری‌ها باید از طریق روش‌های مناسب مانند توجه بیشتر به صکوک ارزی ادامه یابد.

    وی در همین رابطه افزود: بازار سرمایه‌گذاری‌ باید امکان استفاده از صکوک ارزی را داشته باشد و تامین مالی باید از طریق اوراق صکوک ارزی انجام شود.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در رابطه با مزایای اوراق صکوک ارزی گفت: این اوراق علاوه بر تامین مالی پروژه‌های بزرگ می‌تواند نگرانی را از بابت وجود ارز در دست مردم با جمع‌آوری آنها از بین ببرد و ارزهای سرگردان را مدیریت کند.

    دیوانداری با اشاره به افزایش تسهیلات‌دهی بانک‌ها در هشت ماهه امسال گفت: افزایش تسهیلات‌دهی بانک‌ها از ابتدای سال تاکنون به 326 هزار میلیارد تومان رسیده است که برای نظام بانکی رقم بزرگی است و در زمینه سرمایه در گردش بنگاه‌ها به خوبی عمل کرده است و نسبت به سه چهار سال قبل رشد 20 درصدی را در زمینه تامین مالی تجربه کرده‌ایم.

    وی با بیان اینکه تسهیلات‌دهی بانک‌ها اثر کمتری را در رشد اقتصادی صنایع غیرنفتی داشته است و بیشترین تصویر آن در حوزه‌های بالادستی نفتی و گازی بوده است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در رابطه با اینکه با توجه به نوسانات ارزی زمان راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی فرا نرسیده است، گفت: به وسیله مبادلات ارز می‌توان ریسک نوسانات نرخ ارز را کنترل کرد. اما در حوزه‌هایی که ارز پس از وارد شدن به کشور به ریال تبدیل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد نوسانات ارزی می‌تواند تاثیرگذار باشد اما سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت باید مراقب این نوسانات باشند. همچنین سلف ارزی در پروژه‌های نفتی می‌تواند راهکار مناسبی برای این مشکل باشد.

    وی در رابطه با تاسیس بانک توسط شرکت‌های بیمه برای تامین ارزی خود گفت: تاسیس بانک شرایط خاص خودش را دارد و توصیه نمی‌شود که در این شرایط شرکت‌های بیمه برای حل مشکل نقدینگی خود به تاسیس بانک اقدام کنند و اقدام برای تاسیس بانک تنها یک راهکار موقت خواهد بود.

    دیواندری در رابطه با تامین مالی شرکت‌های کوچک و بزرگ در بازار بورس کالا گفت: این بازار، بازار کارایی است و با توجه به اقدامات وزارت صنعت، امکان تامین مالی برای این صنایع در بازار بورس فراهم شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی