عصر بازار

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور:

اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد ایران است

عصر اعتبار- مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد ایران از مسیر گذشته است.

اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در جریان برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه، با ارائه تحلیل سناریوهای مختلف رشد اقتصادی آینده کشور، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری و افزایش موجودی سرمایه در سال‌های پیش‌رو با دشواری مواجه خواهد شد.

    وی افزود: همین امر، دستیابی به رشد سرانه تجربه‌شده 5.3 درصدی در ابتدای دهه 80 را با دشواری بالایی مواجه می‌کند.

    نیلی با اشاره به اینکه بدون تغییر در ساختارهای فعلی اقتصاد ایران، امکان برون‌رفت از مسیر رشد پایین وجود ندارد، گفت: رشد پایین اقتصادی، کمبود منابع فعلی اقتصاد را تشدید کرده که به تشدید مشکلات اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

    مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور معتقد است که در چارچوب ساختار موجود، در شرایط خوشبینانه، رشد سرانه تولید ناخالص داخلی یک درصد خواهد بود که شکاف حدود 125 درصدی را با روند رشد ابتدای دهه 80 ایجاد خواهد کرد.

    نیلی افزود: از نظر درآمد و پس‌‌انداز، سال 1393 نقطه چرخش در وضعیت و رفتار خانوارها بوده، اما به دلیل سطح پایین درآمد، پس‌انداز کل به اندازه‌ای نیست که باعث ایجاد نقطه چرخش در رشد شود.

    مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از سال 1392 شاهد شکل‌گیری نقطه چرخش در هزینه‌های دولت هستیم، تأکید کرد: از آنجا که منابع دولت برای تداوم این روند از پایداری برخوردار نیست، تداوم آن تنها در صورت ایجاد تحولات اساسی در نظام بودجه امکان‌پذیر است.

    نیلی تأکید کرد: نظام بانکی بیش از هر نهاد دیگر از سوء سیاستگذاری به ویژه در 10 سال گذشته آسیب دیده و هیچ نشانه‌ای از شکل‌گیری نقطه چرخش در آن مشاهده نمی‌شود؛ اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد ایران از مسیر گذشته است.

    وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در بزنگاه تاریخی قرار گرفته که نظام تصمیم‌گیری به ناچار باید بین تصمیم‌های بد و تصمیم‌های سخت یکی را انتخاب کند و مسیر آینده اقتصاد ایران تنها با احیای سرمایه اجتماعی از دست‌رفته آن می‌تواند هموار شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو