عصر بازار

جامعه حسابداران رسمی ایران خبر داد

سامانه‌ پاسخ‌گویی به استعلام حسابرسی بانک‌ها الکترونیکی شد

عصر اعتبار- دبیرکل با اشاره به آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی گفت: بر اساس این آیین نامه اعطای تسهیلات ریالی و ارزی به کلیه اشخاص که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده باشند، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ممنوع است.

سامانه‌ پاسخ‌گویی به استعلام حسابرسی بانک‌ها الکترونیکی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: استعلام اصالت گزارش‌های حسابرسی توسط شبکه بانکی کشور از این پس به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

    سید محمد علوی افزود: سامانه پردیس مختص پاسخ‌گویی الکترونیکی به استعلام شبکه بانکی کشور از اصالت گزارش‌های حسابرسی صادره توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران افتتاح و آغاز به‌ کار کرده است و طی مکاتبه جامعه با شبکه بانکی کشور از این پس کلیه بانک‌های کشور به صورت رایگان در هر لحظه از شبانه‌روز امکان دریافت و کنترل اصالت صورت‌های مالی حسابرسی شده متقاضیان تسهیلات بانکی را خواهند داشت.

    وی ادامه داد: این سامانه کمک شایانی به شفافیت اطلاعات مالی شرکتها در سطح کشور می‌کند و مانع از ارایه صورتهای مالی با اطلاعات متفاوت به مراجع مختلف می‌شود. امکان دسترسی سایر ذی‌نفعان کلیدی حرفه حسابرسی به این سامانه نیز میسر است.

    این مقام مسئول با اشاره به ماده هفتم «آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی» مصوب سال 1387هیأت وزیران گفت: بر اساس این آیین نامه اعطای تسهیلات ریالی و ارزی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده باشند توسط بانک ها و مؤسسات اعتباری ممنوع است.

    همچنین، طبق بخشنامه‌های بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور در این زمینه با اجرای مصوبه مذکور پرداخت تسهیلات بالای یک میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به ارایه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران است و بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند، علاوه بر دریافت نسخه ای از گزارش حسابرسی صورتهای مالی، اصالت گزارش حسابرسی را نیز از جامعه حسابداران رسمی کشور استعلام کنند.

    دبیرکل جامعه حسابداران رسمی دلایل استعلام گزارش‌های حسابرسی را بر شمرد و گفت: وجود موارد متعدد ارایه گزارش‌های حسابرسی جعلی، گزارش‌های حسابرسی صادره توسط مؤسسات حسابرسی غیر عضو جامعه، گزارش‌های ارایه شده غیر از حسابرسی نظیر بررسی اجمالی و یافته‌های عینی و گزارش حسابرسی ارایه شده در دوران تعلیق عضویت مؤسسه حسابرسی در جامعه و یا فقدان رعایت تکالیف اساسنامه جامعه در این مورد شامل انعقاد قرارداد حسابرسی و ارسال آن ظرف یک هفته به جامعه حسابداران رسمی و کنترل کیفیت حسابرسی‌های انجام شده در این مورد در راستای حفظ منافع عمومی بود.

    علوی افزود: از آن‌جا که کنترل این فرایند‌ها زمان‌بر بود و متقاضیان اخذ تسهیلات و شبکه بانکی کشور به لحاظ اجرایی به دنبال کاهش زمان پاسخ‌گویی به استعلام اصالت گزارش‌های حسابرسی توسط جامعه حسابداران رسمی بودند و علاوه بر این استعلام کاغذی و فیزیکی قائم به فرد و مستعد فساد نیز بوده است، استعلام الکترونیکی صحت گزارش‌های حسابرسی در دستورکار جامعه حسابداران رسمی ایران بود و اکنون با آغاز به کار سامانه پردیس از سیستم سنتی استعلام گزارش‌های حسابرسی به سیستم الکترونیکی و آن‌لاین گذار کرده‌ایم.

    دبیرکل جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران همچنین در خصوص دیگر همکاری‌های این تشکل با نظام بانکی افزود: طبق تفاهم نامه آموزشی منعقده با مؤسسه عالی آموزش بانکداری بانک مرکزی دوره آموزشی کاربردی مشترک به صورت متقابل جهت حسابرسان شبکه بانکی کشور و نیز کارشناسان اعتبارات شبکه بانکی کشور جهت آشنایی با مفاهیم اساسی صورت‌های مالی و تجزیه و تحلیل آن و مفاد گزارش‌ حسابرسی و نحوه بهره برداری موثر آن در حال اجرا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی