عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد:

گسترش حلقه مراودات بانکی ایران در پسابرجام

عصر اعتبار- بانک های ایرانی در روابط با سایر بانک های بین المللی از محدودیت های تحریم خارج شده اند و با گشایش های پسابرجام شاهد گسترش بیشتر مراودات بانکی در سطح بین المللی هستیم.

گسترش حلقه مراودات بانکی ایران در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، رییس کل بانک مرکزی عصر دیروز 24 بهمن ماه در دیدار با رییس جمهور مولداوی با بیان اینکه این ملاقات فرصت مناسبی است تا زمینه همکاری های بانکی دو کشور گسترش یابد، افزود: نظام بانکی ایران قبل از تحریم ها، ارتباطات مناسبی با بانک های بزرگ اروپایی داشت، لیکن در زمان تحریم، این ارتباطات بسیار تضعیف شد، البته خوشبختانه در حال حاضر به تدریج روابط کارگزاری با بانک های بین المللی در حال توسعه و گسترش است.

    ولی اله سیف، خواستار تعمیق بیشتر روابط بانکی ایران و مولداوی شد و تصریح کرد: ساده ترین نوع ارتباط بانکی، ارتباطات کارگزاری است که بر مبنای آن بانک ها قادر به همکاری با هم خواهند بود. بر این اساس در صورت تمایل بانک های مولداوی برای ایجاد روابط کارگزاری، زمینه شکل گیری این نوع ارتباط بانکی طرفین فراهم می شود.
    وی با بیان اینکه پیشنهاد تاسیس شعبه بانک های ایرانی در مولداوی را با مدیران بانک های ایران مطرح خواهد کرد، گفت: متقابلاً نیز بانک های مولداوی در صورت تمایل می توانند از این فرصت برای حضور در ایران استفاده کنند و با فراهم شدن زمینه همکاری، تاسیس بانک مشترک ایران و مولداوی در دستور کار طرفین قرار گیرد.
    سیف تعامل با بانک های مولداوی را کانال و بستر مناسبی برای همکاری بانک های ایرانی و اروپایی خواند و اظهار داشت: حجم مبادلات و نقل و انتقالات ایران به حوزه کشورهای اروپایی قابل توجه است و می توانیم از ظرفیت بانک های مولداوی برای منافع مشترک در تجارت خارجی بهره بگیریم. ضمن آنکه به هر میزان زمینه های مشترک شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد و روابط از عمق مناسبی برخوردار شود، به دستاوردهای بزرگی برای طرفین دست خواهیم یافت.
    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک های ایرانی در سطح جهانی برای تعامل با بانک های بین المللی محدودیتی ندارند افزود: برای بانک های ایرانی محدودیت خاصی غیر از استفاده از دلار در مراودات بانکی وجود ندارد اگرچه در این مورد نیز بر اساس سند برنامه جامع اقدام مشترک، فعالیت با دلار برای بانک های ایرانی نیز امکان پذیر است، لیکن بانک ها و موسسات آمریکایی مجاز به همکاری با بانک های ایرانی نیستند.
    سیف ادامه داد: بیشتر معاملات و پرداخت های ایران با ارز یورو انجام می شود  و سایر ارزهایی همچون یووان چین، وون کره و درهم امارت نیز در مبادلات بانکی ایران و شرکای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای اروپایی بانک های ایرانی به صورت شعبه حضور دارند، تصریح کرد: شعب بانک های ایرانی در آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی و ترکیه فعال هستند و علاوه بر این، بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی ایتالیا، اتریش و برخی کشورها ارتباط مستقیم دارد.
    در این دیدار رییس جمهور مولداوی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و مذاکره با مقامات کشورمان خاطرنشان کرد: کشور مولداوی دارای ظرفیت های مناسبی برای متصل کردن بانک های ایرانی و اروپایی به منظور انجام تعاملات دو سویه است.
    «ایگور دودون» با بیان اینکه بانک های مولداوی را برای حضور در ایران و ایجاد شعب تشویق خواهد کرد، افزود: در مرحله نخست باید بانک های علاقه‌مند برای انجام همکاری از سوی طرفین معرفی و در مرحله بعد زمینه‌های ایجاد روابط کارگزاری و سهام داری مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی