عصر بازار

اسلامیان مطرح کرد؛

ضرورت تاسیس صندوق‌های خصوصی بازنشستگی

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: شاید لازم باشد تا صندوق‌های خصوصی بازنشستگی نیز در کشور ایجاد شود. البته با اخذ ضمانت و گارانتی لازم تا این صندوق‌ها همانند صندوق‌های قرض‌الحسنه، خطرناک نشوند.

ضرورت تاسیس صندوق‌های خصوصی بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمود اسلامیان، در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین راهکار برای خروج صندوقهای بازنشستگی از بحران کنونی چیست؟ ، اظهارداشت: مطالعات جامعی در این خصوص از سوی کارشناسان داخلی و مشاوران بین المللی در دست انجام است و نتیجه این مطالعات تا دو ماه آینده در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

    وی افزود: این مطالعه کار بزرگی است که در آن صندوق های بازنشستگی ایران را با 10 کشور دنیا (کشورهای توسعه یافته، کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه) مقایسه کرده و کلیه مشکلات و معضلات صندوق‌ها در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

    مدیرعامل‌ صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این پرسش که علت اصلی این که هزینه‌ها در صندوق‌ها بیش از درآمدها بوده، چیست؟ گفت: صندوق‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند و زمانی که حق دریافت می‌شود در مقابل پرداختی‌هایی هم به بیمه‌ شدگان وجود دارد. از این حیث صندوق‌های بازنشستگی مانند بانک‌ها عمل می‌کنند و اگر به لحاظ اقتصادی به درستی تدبیر نشود این موضوع مشکل ساز خواهد شد.

    وی ادامه داد: در گذشته پول نفت و درآمدهای نفتی به این صندوق‌ها تزریق می‌شد و هزینه‌ها هم در گذشته چندان بالا نبود. یک مسیر نادرست در 30 سال گذشته طی شد که امروز نتایج آن را می‌بینیم.

    اسلامیان خاطر نشان کرد: اصولا در صندوق‌های بازنشستگی تعداد شاغلین 5 برابر بازنشستگان باشد این درحالی است که در حال حاضر این رقم زیر یک است که خود عیب بزرگی محسوب می‌شود.

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خاطر نشان کرد: مشکل دیگر تصمیماتی بود که طی چند دهه گذشته گرفته شد که آن تصمیم‌ها هزینه‌بر بود ولی هزینه آن هنوز به صندوق‌ها پرداخت نشده است. مانند بازنشستگی پیش‌ از موعد و تصمیماتی از این دست که هزینه آن را باید صندوق بازنشستگی نفت و صندوق بازنشستگی کشوری و غیره بپردازند.

    وی تصریح کرد: ما در مطالعه جامع خودمان در حال محاسبه آن هستیم تا اتفاقاتی از این دست که باعث شده این چالش‌ها به وجود بیاید با کاوش دقیق علمی و مقایسه با دنیا بررسی شود تا بتوانیم برای مشکلات موجود راه حل ارائه دهیم.

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این پرسش که تا چه زمان صندوق‌ها در ایران به صورت دولتی اداره خواهند شد؟ ، تصریح کرد: به هر حال در این صندوق‌ها کارمندان دولت حضور دارند و  به صورت دولتی هم اداره می‌شوند.

    اسلامیان گفت: صندوق‌های کشوری و نیروهای مسلح همه دولتی هستند. اکثر صندوق‌های کشور یا دولتی هستند و یا نهاد عمومی‌اند. صندوق بازنشستگی خصوصی در کشور بسیار کم است.

    وی تاکید کرد: شاید لازم باشد تا صندوق‌های خصوصی بازنشستگی نیز در کشور ایجاد شود. البته با اخذ ضمانت  و گارانتی لازم تا این صندوق ها همانند صندوق‌های قرض الحسنه، خطرناک نشوند و افراد شاغل قدرت انتخاب داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو