عصر بازار

راه‌اندازی نخستین کارخانه پلاسماى خون کشور به همت بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین

عصر اعتبار- به همت بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین نخستین کارخانه پلاسماى خون کشور در شهر ماهان استان کرمان راه‌اندازی می‌شود

راه‌اندازی نخستین کارخانه پلاسماى خون کشور به همت بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در مراسم کلنگ‌زنی ساخت کارخانه پلاسماى خون که همزمان با دهه مبارک فجر برگزار و جمعی از مقامات کشوری و لشگری حضور داشتند، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: امروز هیچ اولویتى بالاتر از این نیســـت که اقتصادى قوى داشته باشیم تا پیام رسان خوبى براى ملت‌ها باشیم.
    دکتر على لاریجانـــى با اشاره به اینکه این کارخانه نمونه‌ای از تبین الگوی اقتصاد مقاومتی است گفت: خوشحالم که امروز این کار در کشور انجام مى‌شود. وى با اشاره به اینکه استاندار کرمان روحیه خوبى دارد و این استان نمایندگان موثرى در مجلس دارد افزود: همه این موارد زمینه را براى توسعه سرمایه‌گذارى در این استان فراهم کرده است.
    دکتر لاریجانى گفت: خوشبختانه چند قانون براى رفع موانع تولید تصویب شده که مسیرها را باز خواهد کرد، در چنین شرایطی لازم است جوانان با امید وارد شوند و کارهاى نو و ابتکارى انجام دهند زیرا امروز زیر بناهاى خوبى در کشور فراهم شده و مختصات بین‌المللى و منطقه‌اى ما نیز تغییر کرده است.
    رئیس مجلس شوراى اســـلامى افزود: من عادت ندارم هیچ جایى کلنگ آغاز عملیات اجرایى را به زمین بزنم اما براى این کار به دلیل اهمیت آن حاضر شدم، به شرط آن که 2 ساله کار انجام شود.
    علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان نیز در این مراسم با اشاره به این که اقتصاد مقاومتى واقعى را در این استان دنبال مى‌کنیم، گفت: امیدواریم حرکتى که در کرمان کلید خورده، آغازى براى سبک جدیدى از اداره کشور و الگوى خوبى براى کشور باشد.
    وی افزود: مطالعات و مراحل ادارى این طرح بیش از 2 سال پیگیرى شده و از پروژه‌هاى مصوب سفر رئیس جمهورى به کرمان است.
    او اظهار افزود: مرحوم آیت‌االله هاشمى رفسنجانى، وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و نمایندگان استان کرمان براى عملیاتى شدن طرح ساخت کارخانه پلاســـماى خون در شهر ماهان استان کرمان بسیار تلاش کرده‌اند.
    در این مراسم مهندس محمد صدرهاشـــمى‌نژاد رئیس هیات مدیره شرکت پلاسماى نوین نیز گفت: فقط 7 کشور در دنیا صنعت تولید پلاسماى انسانى را دارند و به زودی و با راه‌اندازی این کارخانه ایران نیز به جمع این کشورها خواهد پیوست.
    وی افزود: تولید پلاسماى انسانى سال 1373 توسط مرحوم آیت‌االله هاشمى رفسنجانى آغاز شد و 2 سال بعد به بهانه اینکه صنعت ویروس‌زدایى در کشور وجود ندارد، تعطیل شد، به همین علت امروز در محصولاتى که از پلاسما مشتق مى‌شود به سایر کشورها وابسته هستیم.
    مهندس صدرهاشمى‌نژاد ادامه داد: سال 85 قرار شد یک شرکت خارجی براى راه‌اندازى کارخانه پلاسما کمک کند و حتى چندین مرتبه از ایران هزینه دریافت کرد اما کارى انجام نداد و به بهانه تحریم‌ها تجهیزات ما را هم ندادند.
    وى تصریح کرد: هر سال حدود 300 میلیون دلار محصولات مشتق پلاسما وارد کشور مى‌شود و این وابستگى همچنان وجود دارد.
    صدرهاشمى‌نژاد گفت: مراکز جمع‌آورى پلاسما در کشور ایجاد شده و بعد از فریز کردن این محصول با کامیون‌هاى مخصوص براى فرآورى به خارج از کشور منتقل و بعد از فرآورى دوباره به کشور برگشت داده مى‌شود که این روش هزینه‌های هنگفتی به کشور و مردم تحمیل می‌کند.
    وى خاطرنشان کرد: درست است که این کار تکنولوژى پیچیده‌اى دارد اما در کشور ما قابل انجام است و همه کشورهاى دنیا سعى مى‌کنند پلاسماى مورد نیاز کشورشان را خودشان تولید کنند.
    صدرهاشـــمى نژاد تاکید کرد: 38 ســـال است براى راه‌اندازى این پالایشـــگاه تلاش مى‌کنیم ولى به دلایل مختلفى تاکنون نتوانسته‌ایم و امروز با مدیریت دولت یازدهم در4 ماه، تمام مراحل ادارى و اقدامات فنى تاسیس کارخانه انجام و عملیات اجرایى این طرح آغاز شد.
    وى در حضور رئیس مجلس شوراى اسلامى قول داد بخش پلاسماى این کارخانه تا 2 سال آینده به بهره‌بردارى برسد.
    کارخانه پلاسمای خون نوین نخستین پالایشگاه پلاسمای انسانی در ایران و بزرگترین کارخانه در خاورمیانه با اعتبار یکهزار و 200 میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد. احداث این کارخانه در راستای امنیت ملی و مصداق کامل اقتصاد مقاومتی دانش بنیان است که سالانه 300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد خواهد کرد. این کارخانه پلاسمای خون در زمینی به مساحت 90 هکتار در شهر ماهان کرمان احداث و برای 800 نفر اشتغالزایی و 700 هزار لیتر فرآورده خونی در سال تولید می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو