عصر بازار

در اسفندماه صورت می‌گیرد؛

برگزاری پنجمین همایش دورنمای اقتصاد ایران

عصر اعتبار- دبیر همایش دورنمای اقتصاد ایران از برگزاری پنجمین دوره این همایش در اسفندماه سال‌جاری خبر داد.

برگزاری پنجمین همایش دورنمای اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، علیرضا حسنی اظهار داشت: پنجمین همایش دورنمای اقتصاد ایران، نهم اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی از ساعت 14 الی 20 برگزار خواهد شد.

    وی بررسی وضعیت فعلی و تاثیرات برجام، برنامه ششم توسعه و بودجه 96، تحلیل بازارهای مالی (سرمایه پول و بانک) فرصت‌ها و چالش‌های اقتصاد ایران و جهان، روند آتی بازار نفت، طلا، ارز، سکه، صنایع منتخب بورسی و مسکن را از جمله محورهای این همایش عنوان و اضافه کرد: ما سعی کردیم در این همایش خالی از هر گونه نگاه خاص به مسائل اقتصادی، آنچه که واقعیت اقتصاد است را بیان کنیم.

    مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی با بیان اینکه در این همایش سعی می‌کنیم فرصت‌ها و چالش­هایی که هست و راه‌حل‌هایی که می تواند به سرمایه گذاران در این زمینه کمک کند مطرح شود، افزود: تغییر کلان مدنظر ما نیست ضمن اینکه در این همایش از هشت عامل اثرگذار بر اقتصاد ایران رونمایی می‌شود.

    حسنی تصریح کرد: سال آینده سالی است که باید با دقت و آگاهی بیشتری، نسبت به سالهای گذشته در زمینه اقتصادی، قدم برداشت.

    وی با اشاره به اینکه آگاهی ما نسبت به مسائل بورس و سرمایه می‌تواند سودآور باشد، وضعیت اقتصاد جهان را در سال آینده مورد اشاره قرار داد و گفت: ما هرچه جلوتر می‌رویم، اقتصادجهان پرچالش‌تر می شود و نظرمان این است که سال آینده، رفتار قیمت‌ها تغییر می‌کند که این رفتار قیمت‌ها، چالش‌ها و نوسانات، ریسک‌های بیشتری را برای سرمایه گذاران و بازرگانان به همراه خواهد داشت.

    مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین سوالات سرمایه گذاران این است که در سال آینده برای طلا چه اتفاقی خواهد افتاد؟، گفت: طلا یک کالای تاثیرپذیر است، به خاطر همین از سیاست‌های کلی بانک مرکزی آمریکا به طور مستقیم تأثیر می‌پذیرد،  سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا در سال آینده، عملا سیاست افزایش نرخ بهره است؛  به دو علت نیز این اتفاق خواهد افتاد که دلیل نخست آن افزایش قیمت نفت است که موجب تشدید تورم آمریکا می شود و دلیل دوم سیاست‌های مالی ترامپ است که این موضوع نیز باعث افزایش تورم در کشور آمریکا خواهد شد.

    حسنی با بیان اینکه آمریکا سال گذشته، یک بار افزایش نرخ بهره داشته است، ادامه داد: برای سال آینده افزایش نرخ بهره را در این کشور سه بار اعلام کرده‌اند اما با توجه به رشد اقتصادی جهان، احتمال اینکه این اتفاق دو بار رخ دهد بیشتر خواهد بود ضمن اینکه این مسیر قطعا، طلا را در بلندمدت تحت تاثیر نزولی قرار خواهد داد و شاخص دلار آمریکا صعودی خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه امسال سال خوبی برای رشد اقتصادی جهان نبود، افزود: سال 2016،  رشد اقتصادی جهان 2.5 درصد و پائین‌ترین رشد اقتصادی   از سال 2010، بود. بر این اساس، چشم اندازی برای ما ترسیم می‌شود این است  که سال آینده رشد اقتصادی جهان، حداکثر 2.9 درصد باشد، با این حال کشورهای در حال توسعه می‌توانند رشد اقتصادی بیشتری داشته باشند.

    مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی با بیان اینکه درباره سه مساله اساسی در سال 2017 بیشتر خواهیم شنید گفت: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تأثیر آن بر اقتصاد انگلیس و اتحادیه اروپا، انتخابات امریکا و قدرت یافتن متخلفان در اروپا با توجه به مسائلی مانند انتخابات فرانسه و غیره، مواردی هستند که ما در سال 2017 بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

    وی درباره آینده چالش‌های آمریکا با دو کشور چین و مکزیک نیز اظهار داشت: به نظر می‌رسد به دلیل اینکه ارتباط مالی آمریکا با کشور چین بسیار زیاد است در آینده چالش‌های این دو کشور با یکدیگر کمتر شود. ضمن اینکه در بخش کشاورزی و خدمات آمریکا، کارگران مکزیکی حضور چشمگیری دارند، بنابراین چالش‌های این کشور با مکزیک نیز کاهش خواهد یافت.

    حسنی با بیان اینکه سال 2017 سال تکنولوژی خواهد بود اظهار داشت: طی پنج الی شش سال آینده و تا سال 2025، هرچقدر دنیا در 50 سال گذشته در زمینه تکنولوژی رشد کرده، در پنج تا شش سال آینده، به همان میزان رشد خواهد کرد؛   چه اشخاص، چه سازمان‌ها و چه کشورها، اگر در زمینه تکنولوژی وارد نشوند، بهره‌وری آنها به اندازه‌ای کاهش خواهد یافت که توان رقابت در سطح بین‌المللی را از دست خواهند داد.

    وی با اشاره به اینکه در همایش دورنمای اقتصاد ایران در بخش اقتصاد جهان موارد فوق مطرح می‌شود اظهار داشت: در بخش اقتصاد داخل نیز، مسائلی مطرح می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

    مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی با بیان اینکه اگر برخی چالش‌ها را باور کنیم می‌توان برای پیدا کردن راه حل آنها اقدام کرد گفت: برخی مشکلات و چالشها در این زمینه کمرنگ نشان داده می‌شود و به همین دلیل کسی به دنبال راه‌حل برای آنها نیست که همین مسئله باعث می‌شود در درازمدت دچار مشکل شویم.

    حسنی مشکلات موجود در حوزه بانکی، مالی و تامین مالی  کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: قطعاً باید با تغییر ساختار و قوانینی که قدیمی هستند، این مشکل را حل کرد. چرا که هر چه جلوتر برویم این چالشها پررنگ‌تر و تاثیرگذاری آنها بیشتر خواهد شد.

    وی عنوان کرد مطلب بعدی این است که بودجه امسال تقریباً بر روی نفت 50 تا 55 دلاری تدوین شده، این در حالی است که حداکثر قیمت نفت در سال آینده بین 55 تا 60 دلار، تحلیل می‌شود. بنابراین ریسک قیمت نفت، به نسبت سال 95 در بودجه افزایش پیدا کرده است و هر یک دلاری که قیمت نفت از میانگین 55 دلار کاهش پیدا کند، ما را با توجه به اینکه درآمدهای نفتی‌مان در سال 96 در بودجه افزایش یافته به سمت این خواهد برد که 2500 تا 3000 میلیارد تومان با کسری در ترازنامه‌مان مواجه شویم.

    مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی، بحث بازرگانی را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تراز تجاری کشور، مدتی است که مثبت شده و در سال آینده نیز اگر اتفاق خاصی رخ ندهد احتمال دارد که وضعیت به همین شکل باقی بماند اما مسئله این است که تراز تجاری ما به چند کشور محدود و بنابراین ریسک بازرگانی ما زیاد است؛ باید به دنبال بازارها و مناطق جدید صادراتی باشیم.

    حسنی یکی دیگر از چالشهای پیش روی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، در بخش شاخص دلار وافت ارز کشورهای دیگر، قدرت خرید این کشورها کاهش پیدا می‌کند که این مسئله می‌تواند در امر خرید این کشورها از ایران و در نتیجه صادرات ما تاثیرگذار باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی